آمریکایی‌ها مشمول مرخصی یک ماهه نمی‌شوند! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
خودروهای جزیره کیش؛ از واردات تا خروج موقت از سرزمین اصلی

آمریکایی‌ها مشمول مرخصی یک ماهه نمی‌شوند!

  • کد خبر : 10179
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
آمریکایی‌ها مشمول مرخصی یک ماهه نمی‌شوند!

شاید دیدن خودروهای خاص و گران برای بسیاری از مردم یک رویا و علاقه قلبی باشد که با آمدن به جزیره کیش این رویا محقق می‌شود. به‌خصوص که در سال‌های گذشته با آمدن سوپراسپرت‌های خاص و کمیاب به این جزیره، خیل عظیمی از دوستداران خودرو راهی این جزیره شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، جزیره کیش یکی از قدیمی‌ترین و نام‌آشناترین مناطق آزاد کشور است و در زمینه اقتصادی و فرهنگی سابقه‌ای درخشان و طولانی دارد. جزیره زیبای کیش باتوجه به موقعیت مکانی و اِلمان‌های توریستی، نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا برای بسیاری شناخته شده است. ازجمله بخش‌هایی که از همان ابتدا نام کیش را برسرزبان‌ها انداخت، خودروهای خاص و به‌روزی بودند که پا به این جزیره مرجانی گذاشته‌اند.
شاید دیدن خودروهای خاص و گران برای بسیاری از مردم یک رویا و علاقه قلبی باشد که با آمدن به جزیره کیش این رویا محقق می‌شود. به‌خصوص که در سال‌های گذشته با آمدن سوپراسپرت‌های خاص و کمیاب به این جزیره، خیل عظیمی از دوستداران خودرو راهی این جزیره شده‌اند. اما شاید برای بسیاری این سوال مطرح شود که هریک از این خودروها چگونه وارد جزیره کیش شده‌اند؟ آیا می‌توان با این خودروها به خاک اصلی کشور رفت؟ خودروهای جزیره امکان دریافت پلاک ملی و تردد دائمی در خاک اصلی کشور را دارند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است در ذهن هر مخاطبی شکل بگیرد، زیرا اکنون واردات خودرو به کشور ممنوع بوده و بازار خودرو نیز روزبه‌روز محدودتر می‌شود، عطش برای خرید خودروهای مدرن و پیشرفته روبه‌فزونی است. اما این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تنها مختص به خاک اصلی کشور نیست و این موضوع به‌مناطق آزاد کشور نیز سرایت کرده، زیرا حدودا دو سال است که همزمان با اعمال قانون ممنوعیت واردات خودرو به کشور، خودرو جدیدی در مناطق آزاد نیز ثبت‌سفارش نشده است. تنها برخی خودروها که قادر به ترخیص از گمرکات مناطق آزاد بوده‌اند، ترخیص و شماره‌گذاری شدند. با این وجود همچنان خودروهای آمریکایی یا ساخته‌شده به سفارش این کشور، مجوز ترخیص و شماره‌گذاری دریافت نکرده و پشت درهای بسته گمرکات مانده‌اند.
   نحوه واردات خودرو به کیش
ساکنان جزیره کیش که اصطلاحا «کیشوند» نامیده می‌شوند، کارتی تحت‌عنوان کارت کیشوندی دارند که با آن می‌توانند سالانه یک دستگاه خودرو را به‌صورت شخصی وارد جزیره کنند. اما واردات شخصی نیز منوط‌به قوانینی است که ازسوی سازمان منطقه آزاد وضع می‌شوند. به‌عنوان‌مثال انحصار واردات خودرو به جزیره کیش، تمام‌وکمال به نمایشگاه‌ها سپرده شده است. یعنی حتی اگر شخصی بخواهد خودرو خاصی را که مدنظر دارد، به جزیره وارد کند باید توسط یکی از نمایشگاه‌های خودرو جزیره اقدام کند.
بدین‌صورت که خودرو موردنظر را در دوبی خریداری و کار واردات و ترخیص آن‌را به نمایشگاه می‌سپارد. هزینه انتقال، شماره‌گذاری و امور جاری واردات خودرو به کیش به‌طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۰‌میلیون‌تومان است که مبلغ دیگری به‌عنوان حق‌کمیسیون برای نمایشگاه‌داران نیز درنظر گرفته می‌شود البته این مبلغ توافقی بوده و بسته‌به نوع خودرو تعیین می‌شود. معمولا مبلغی بین‌ یک تا ۱۰‌میلیون‌تومان برای کمیسیون درنظر گرفته می‌شود که این مبلغ بسته‌به نوع خودرو، میان طرفین توافق می‌شود. خودرویی که هرشخص با کارت کیشوندی وارد می‌کند، حق انتقال به شخص دیگری را طی مدت یک‌سال نخواهد داشت، یعنی فقط برای مصرف شخصی می‌تواند خودرو موردنظرش را وارد کند.
روش دیگری که محدودیت انتقال ندارد، سفارش‌وخرید خودرو از نمایشگاه‌هاست که در این صورت کار خرید و واردکردن خودرو توسط نمایشگاه‌ها انجام می‌شود. معمولا سفارش و خرید خودرو در کیش ۱۰ تا ۳۰‌روز زمان می‌برد که دلیل آن، حمل‌ونقل دریایی از دوبی به ایران است. همچنین کار ترخیص خودرو از گمرک نیز حدودا یک یا دو روز زمان می‌برد. هنگام خرید خودرو در دوبی، یک یا دو روز بعد، برگه‌پلیس صادر می‌شود و با تحویل آن به پورت یا بندرگاه، خودرو به ایران ارسال و پس‌از آن کارهای ترخیص خودرو در گمرک جزیره آغاز می‌شود.
   مرخصی سالانه
از آن‌جاکه مناطق آزاد کشور در سال‌های گذشته بدون هیچ‌محدودیتی میزبان انواع خودروهای وارداتی بوده‌اند، طیف متنوعی از انواع خودروهای اقتصادی، خانوادگی، اسپرت، لوکس و حتی نایاب در این مناطق درحال تردد هستند. اما پلاک منطقه‌آزاد محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، ممنوعیت تردد در خاک اصلی کشور است. بر این اساس سازمان مناطق آزاد کشور و پلیس راهور طی همکاری مشترکی که با یکدیگر دارند، مرخصی سالانه یک‌ماهه را برای خودروهای مناطق آزاد درنظر گرفته‌اند. اما این مرخصی طی سال‌های گذشته برای برخی مناطق اجرایی نشده و مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق به همراه داشته است.
همچنین محدودیت‌هایی ازقبیل عدم تخصیص مرخصی برای خودروهای آمریکایی نیز بر سر راه این افراد وجود دارد. این در حالی است که این مرخصی سالانه حق تمامی افراد ساکن در مناطق آزاد بوده و این امکان را باید داشته باشند که با خودرو شخصی خود، به مدت یک‌ماه در خاک اصلی کشور و سایر شهرها تردد کنند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10179

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰