عدم صدور فاکتور باتری و کرایه حمل ۶۰ هزار تومانی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

عدم صدور فاکتور باتری و کرایه حمل ۶۰ هزار تومانی

  • کد خبر : 10309
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
عدم صدور فاکتور باتری و کرایه حمل ۶۰ هزار تومانی

موردی که در بازار باتری کشور دیده نمی‌شود و قیمت‌ها به‌صورت توافقی و غیراصولی تعیین می‌شود و برخی شرکت‌ها با ایجاد رقابت کاذب فضای بازار را ملتهب کرده و مصرف‌کننده و تولیدکنندگان دیگر را متضرر کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بازار به‌عنوان محلی که مصرف‌کنندگان نیازهایشان را از آنجا تامین می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. هرچند در کشورهای پیشرفته حضور شرکت‌ها در بازار رقابتی است و این کیفیت و قیمت است که میزان عرضه و تقاضا را شکل می‌دهد، اما به‌هرحال نظارت از سوی دولت‌ها همواره وجود داشته و جایی که شرکتی قصد ایجاد رقابت کاذب و خراب کردن روال عادی بازار را داشته باشد، دخالت نهادهای نظارتی دیده می‌شود.
موردی که در بازار باتری کشور دیده نمی‌شود و قیمت‌ها به‌صورت توافقی و غیراصولی تعیین می‌شود و برخی شرکت‌ها با ایجاد رقابت کاذب فضای بازار را ملتهب کرده و مصرف‌کننده و تولیدکنندگان دیگر را متضرر کرده‌اند. از قیمت‌گذاری غیراصولی و تخریبی کوتاه‌مدت گرفته تا خرید باتری اسقاطی با قیمت‌های عجیب و دل‌بخواهی مواردی است که دربازار باتری وجود دارد و نظارتی هم بر آن از سوی نهادهای مرتبط دیده نمی‌شود.
درخصوص وضعیت قیمت باتری دربازار تقی علی‌اکبری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «قیمت باتری‌ را درگذشته ما مشخص می‌کردیم. اما درحال‌حاضر بسیاری از واحدها قیمت‌ها را از ۱۰ تا ۸۰درصد افزایش داده‌اند. یعنی هرآمپر باتری که قبلا ۷ هزارتومان به‌فروش می‌رسید، درحال‌حاضر بالاتر از ۱۰ هزارتومان به‌فروش می‌رسد.» وی می‌افزاید: «درحالی برخی شرکت‌ها افزایش قیمت ارز را از دلایل گران شدن باتری عنوان می‌کنند که برای تولید، ارز دولتی دریافت می‌کنند. البته با ارز ۱۸ هزارتومانی هم قیمت باتری‌ معقول به‌نظر می‌رسید.»این فعال حوزه باتری افزود: «اگر قیمت ارز هم کاهش یابد، برخی شرکت‌ها از آنجا که همتی برای کاهش قیمت ندارند حتی بر فرض کاهش  قیمت دلار تا  ۱۶ هزار تومان نیز باز هم  قیمت  باتری را کاهش نخواهند داد.»  
وی ادامه داد: «این روند باعث شده است باتری فرسوده و اسقاطی نیز گران شود. یعنی بسیاری از افراد که درگذشته برای باتری‌های اسقاط ارزشی قائل نبودند، درحال‌حاضر از باتری‌های اسقاطی استفاده می‌کنند و هم‌اکنون ۴۰‌درصد قیمت باتری نو را باتری اسقاطی پوشش می‌دهد. به‌این دلیل که ارزش سرب افزایش پیدا کرده است و سرب موجود درکشور صادر می‌شود.»
تقی علی‌اکبری با بیان اینکه سعی داشته‌ایم دراتحادیه قیمت‌ها را کنترل کنیم، می‌گوید: «ما بر اساس لیست قیمت کارخانه‌ها قیمت تک فروشی باتری را با آنالیز خاصی طراحی و به دست باتری فروش‌ها می رسانیم .  برخی شرکت‌ها یا اصلا ً فاکتور رسمی صادر نمی‌کنند یا تنها برای نیمی از قیمت باتری فاکتور رسمی صادر می کنند که این  باعث دونرخی شدن باتری  و عواقب ناشی از آن  می شود . »
وی می‌افزاید: «برخی شرکت ها از قیمت باتری کاسته و در عوض فاکتور هزینه حمل را با ۱۰‌درصد افزایش  صادر می ‌کنند که باعث ایجاد مشکلاتی برای باتری فروشی ها و نابسامانی در بازار باتری می‌شود.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10309

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰