کارگران خطوط تولید معطل ترخیص مواد اولیه از گمرک هستند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
یک تولیدکننده لنت ترمز:

کارگران خطوط تولید معطل ترخیص مواد اولیه از گمرک هستند

  • کد خبر : 10315
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
کارگران خطوط تولید معطل ترخیص مواد اولیه از گمرک هستند

مساله تولید در کشور همواره با چالش مواجه بوده است و تولیدکنندگان به‌ویژه در دوران تحریم‌ها با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، مساله تولید در کشور همواره با چالش مواجه بوده است و تولیدکنندگان به‌ویژه در دوران تحریم‌ها با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. این مشکلات از بوروکراسی‌های پیچیده اداری گرفته تا مساله تامین ارز و واردات برخی قطعات نیم‌ساخته و مواد اولیه همچنان ادامه دارد. 
تامین برخی مواد اولیه به‌شدت با مشکل مواجه شده؛ چراکه یا امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد یا به‌رغم برخورداری از تولید داخلی نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها به نحوی است که از نمونه وارداتی هم گران‌تر تمام می‌شوند! در همین زمینه با یکی از تولیدکنندگان قدیمی و باسابقه کشور که در حوزه تولید لنت ترمز فعال است به گفت‌وگو پرداختیم. سیدعلی لاجوردی، مدیرعامل «لنت پارس» در این مصاحبه از تلاش برای رهایی از واردات بخش بزرگی از مواد اولیه چینی صحبت می‌کند و این‌که چگونه افزایش قیمت مواد اولیه داخلی این مساله را با چالش مواجه کرده است.
وضعیت تولید در کشور چگونه است؟ چه مشکلاتی برای تولید وجود دارد؟
ابتدا باید بگویم اگر قرار است تولید پویا داشته باشیم، باید حداقل برخی از تصمیم‌گیرندگان در زمینه تولید یا کارهای اقتصادی، از  تولیدکنندگان یا در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند. فقط تولیدکننده است که درد تولیدکننده را متوجه می‌شود. مسائل بسیاری درخصوص تولید وجود دارد. به‌عنوان مثال در هفته‌های گذشته برای این‌که تولیدمان متوقف نشود، بالاترین نرخ ارز را خریداری کردیم؛ یورو را بیش از ۲۹هزار تومان خریدیم. ارز را با این مشکلات از بازار آزاد خریداری می‌کنیم، اما یک مساله دیگر را پیش می‌کشند و می‌گویند ارز باید منشأ صادراتی داشته باشد. این در حالی است که من تولیدکننده برای جلوگیری از توقف تولید حاضر شده‌ام یورو را با نرخ آزاد خریداری کنم. به این دلیل است که می‌گویم تولیدکننده باید جزو تصمیم‌گیران اقتصادی کشور باشد. حتی وقتی موفق می‌شویم ارز را به حسابی در خارج منتقل کنیم، به دلیل تحریم‌ها برای خرید گرافیت با مشکل مواجه می‌شویم. به‌راستی؛ یک تولیدکننده چقدر باید نقدینگی در اختیار داشته باشد تا بتواند تولید را ادامه بدهد؟
درحال‌حاضر شاهدیم که در بازار لنت ترمز، برخی محصولات با قیمت بسیار نازل عرضه می‌شود. روند عرضه محصولات ارزان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بله؛ برخی محصولات به لحاظ قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر است و باید این روند کنترل شود. اما چه کسی قیمت این برندهای متفرقه را کنترل می‌کند؟‍ برخی شرکت‌های توزیع‌کننده تحت عنوان برندهای دهان پرکن محصولاتی را در بازار عرضه می‌کنند، غافل از این‌که این محصولات تحت نظارت سازمان استاندارد نیستند و علامت استاندارد ندارند. اصلا مشخص نیست این کالا کجا تولید شده و کارخانه‌اش کجاست. این در حالی است که لنت ترمز از اولویت و اهمیت بسیار بالایی درخصوص حفظ جان مردم برخوردار است. ما بارها عرضه محصولات فاقد استاندارد را پیگیری هم کرده‌ایم، اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
چرا پیگیری‌ها برای جلوگیری از عرضه این قبیل قطعات به نتیجه نمی‌رسد؟
ما این موضوعات را به‌عنوان تولیدکننده به نهادهای نظارتی اطلاع می‌دهیم، اما وقت بیشتری نداریم که برای پیگیری بگذاریم. چراکه تمام تلاشمان معطوف به بقای تولید و تامین مواد اولیه است.
برای تولید بهتر و کمتر شدن وابستگی به خارج در زمینه تولید قطعات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
ما برای تامین برخی مواد اولیه به کشورهای دیگر ازجمله چین وابسته هستیم. برای پایان دادن به این وابستگی، شرکت ما تکنولوژی تولید را وارد کرد. 
یعنی برای رفع وابستگی به یکی دو ماده اولیه، تکنولوژی و ماشین‌آلات آن را از خارج کشور خریدیم و یک واحد مستقل برای تولید مواد اولیه که اســــــاس تولید لنت ترمز است و همه تولیدکنندگان با آن درگیر هــــستند، ایجاد کردیم. 
بدین‌منظور ماشین‌آلات را وارد کردیم و خط راه‌اندازی شد. اما با این مساله مواجه شدیم که مواد اولیه‌ای که خودمان در کشور تولید می‌کنیم، از مواد اولیه‌ای که چین به ما می‌فروشد، گران‌تر تمام می‌شود. یعنی ما می‌خواستیم از واردات مواد اولیه آماده جلوگیری کنیم، اما دیدیم که مواد اولیه داخلی به حدی گران شده که صرفه با واردات مواد اولیه کامل از چین است. 
می‌خواستیم به‌وسیله تکنولوژی و ماشین‌آلاتی که وارد کردیم، هم وابستگی به خارج را از بین ببریم و هم مشکلات واردات و تامین ارز و… را نداشته باشیم. 
اما به مجرد این‌که دستگاه‌ها را در کشور مستقر کردیم، متوجه شدیم آن‌قدر قیمت مواد اولیه در ایران بالا رفته که صرفه اقتصادی با واردات مواد ساخته‌شده از چین است. 
چگونه شد که آهن کیلویی ۶هزار تومان یک‌مرتبه به کیلویی ۱۵هزار تومان افزایش پیدا کرد؟ درصورتی‌که ماده ساخته‌شده و آماده تولید را در چین نصف قیمت به ما می‌فروشند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10315

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰