نوسازی ۲۵۰۰۰ خودرو ناوگان تجاری در صورت تخصیص ارز / با واردات کامیون دست دوم مخالفیم - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
قائم مقام سازمان گسترش خبر داد:

نوسازی ۲۵۰۰۰ خودرو ناوگان تجاری در صورت تخصیص ارز / با واردات کامیون دست دوم مخالفیم

  • کد خبر : 10364
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
نوسازی ۲۵۰۰۰ خودرو ناوگان تجاری در صورت تخصیص ارز / با واردات کامیون دست دوم مخالفیم

در حالی قائم مقام ایدرو از برنامه ریزی برای نوسازی ۲۵ هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری خبر می دهد که براساس مصوبه شورای اقتصاد باید ظرف سه سال آینده ۱۷۶ هزار دستگاه انواع خودرو در ناوگان تجاری کشور نوسازی شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از پرشین خودرو، از زمانی که رئیس‌ جمهور ابر پروژه نوسازی خودروهای فرسوده سنگین را رونمایی کرد، نزدیک به ۳۰ ماه می‌گذرد، طرح عظیمی که بر اساس آن نوسازی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری کلید زده شد اما علی رغم جدیت دولت با سرعت بسیار کند پیش رفت و با آغاز مجدد تحریم ها و توقف برخی تولیدات داخلی عملا بی نتیجه ماند.

با این حال از ابتدای امسال با تاکید وزیر وقت صنعت بر اجرای سریع مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد تاکید و مقرر گردید تا نوسازی ۱۷۶ هزار دستگاه خودرو در ناوگان تجاری ظرف ۳ سال آغاز شود و اما در ادامه دولت تصمیم گرفت ابرپروژه خود را در قالب واردات کامیون‌های دست دوم پیش ببرد، طرحی که همچنان با اما و اگرهای زیادی مواجه است و تاکنون نیز راه به جایی نبرده است.

عزم مسئولان بر نوسازی ناوگان تجاری فرسوده از ابتدای امسال در حالی است که به گفته قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال حاضر۶۵ هزار کامیون فرسوده بالای ۳۰ سال در کشور وجود دارد که ظرف ۳ سال گذشته ۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی شده است.

گفته های داریوش امانی در حالی است که در هفته گذشته قرارداد جدیدی بین سازمان راهداری و یک تولیدکننده داخلی و بانک صادرات برای اسقاط ۵ هزار کامیون فرسوده و تحویل خودروهای جدید بسته شده است که قرار است طی چند روز آینده ۲۰۰ دستگاه کامیون جدید به ناوگان حمل و نقل کشور تحویل داده شود.

وی در شرایطی از امضاء قرارداد همکاری با یکی دیگر از سازندگان داخلی برای نوسازی ۱۰۰۰ کامیون از ناوگان جاده ای طی ۱۲ ماه آینده خبر می دهد که به گفته وی در مجموع ۱۱ هزار کامیون جدید تا ۲۰ ماه دیگر به ناوگان عمومی جاده ای تزریق خواهد شد.

این آمار در حالی است که قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو از برنامه ریزی برای نوسازی ۲۵ هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری خبر می دهد.

بهزاد اعتمادی با اشاره به هدف گذاری نوسازی بیش از ۱۷۶ هزار دستگاه خودرو در ناوگان تجاری ظرف ۳ سال تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و پی گیری وزارت صمت و وظایفی که بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شده است رفع موانع اجرای طرح نوسازی ۱۷۶ هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و در همین راستا برنامه نوسازی ۲۵ هزار دستگاه از این تعداد در سال جاری هدف گذاری شده است.
 
وی مهمترین مشکل نوسازی ناوگان تجاری را تخصیص ارز اعلام کرد و گفت: امیدواریم ارزی که در این زمینه صندوق توسعه ملی جهت اجرای این طرح به بانک مرکزی پرداخت نموده هر چه سریعتر تخصیص داده شود تا برنامه نوسازی ۲۵ هزار دستگاه در سال جاری عملیاتی شود.

فعالیت تجاری سازان داخلی با کمترین ظرفیت در کشور / عدم تخصیص ارز مهمترین مشکل نوسازی ناوگان تجاری است

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با اشاره به طرح سازمان راهداری در خصوص واردات کامیون ۳ کارکرد برای جایگزینی با ناوگان فرسوده جاده ای در کشور اظهار داشت: در شرایطی که تمام خودروسازان تجاری در کشور با ظرفیتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد فعالیت می کنند متاسفانه برخی مسئولان برنامه واردات کامیون های دست دوم را اجرایی می کنند.

اعتمادی با اعلام مخالفت نسبت به طرح واردات کامیون های استوک به کشور تصریح کرد: ایدرو موافق طرح واردات کامیون های استوک برای جایگزینی در ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور نیست.

وی همچنین به توانمندی تولیدکنندگان داخلی جهت تامین نیاز ناوگان حمل و نقل تجاری کشور اشاره و خاطر نشان کرد: با این حال تامین نیاز ناوگان سنگین و جاده ای از تولیدات داخلی نیازمند تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین قطعات است.

به گفته وی در صورت واردات به صورت CBU باز هم تامین ارز از موارد بسیار مهمی است که باید تخصیص یابد تا نیاز داخل تامین شود.

وی در پایان با توجه به سفارش گذاری ۴۲ هزار دستگاه خودرو سنگین برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری تصریح کرد: با وجود ثبت سفارش صورت گرفته برای واردات ۴۲ هزار دستگاه خودرو سنگین، ارزی که قرار است تخصیص داده شود برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10364

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰