شناسایی حفره امنیتی در سامانه «جامع‌تجارت» برای توزیع تایرهای نیمه‌سنگین - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

شناسایی حفره امنیتی در سامانه «جامع‌تجارت» برای توزیع تایرهای نیمه‌سنگین

  • کد خبر : 11353
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۳۷
شناسایی حفره امنیتی در سامانه «جامع‌تجارت» برای توزیع تایرهای نیمه‌سنگین

وزارت صنعت، معدن وتجارت درحالی توزیع تایرهای وانتی را منحصربه ثبت خریدار و فروشنده در سامانه جامع تجارت کرده است که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته،‌ یک حفره امنیتی مهم در این سامانه، امکان رزرو و خرید تایرهای وانتی را برای دارندگان خودروهای سواری فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، ظاهرا مهم نیست چه خودرویی در اختیار داشته باشید،‌چون با هر خودرویی می‌توانید تایرهای وانتی را بدون در نظر گرفتن نوع خودرو،‌ درسامانه جامع تجارت رزرو کرده و هنگام مراجعه به واحد صنفی،‌ فروشنده را ملزم به تحویل تایرهای وانتی حتی برای خودرو پراید خود کنید!
سامانه جامع‌تجارت و حفره‌های مختلفی که در آن وجود دارد، ‌این روزها به بحث داغ فعالان بازار تایر و تولیدکنندگان و واردکنندگان این محصول تبدیل شده است. البته پیش از این نیز روزنامه «دنیای‌خودرو» در گزارشی از امکان خرید ده‌ها حلقه تایر با نرخ دولتی برای یک دستگاه خودرو در تعداد خریدهای مختلف خبر داده بود. مشکلی که باعث شدکپی اسناد خودروهای سواری در بازار تهران به قیمتی ناچیز بین برخی کسبه خریدوفروش و درنهایت سود اصلی سرازیر جیب برخی دلال‌های تایر شود. حال اما جدیدترین حفره امنیتی این سامانه که قراراست بازار تایر را از نابسامانی نجات دهد، ‌امکان رزرو تایرهای وانتی توسط مالکان هر نوع خودرو است. درواقع مالکان خودروهای مختلف می‌توانند فارغ از نوع خودرویی که در اختیار دارند، وارد سامانه جامع تجارت شوند  و تایر وانتی را رزرو کنند. جالب آن‌که اگر مسئول واحد صنفی در مقابل این تخلف آشکار مقاومت و از تحویل تایر وانتی به یک خودرو سواری امتناع کند، ‌موجودی آن واحد صنفی در سامانه جامع تجارت قفل می‌شود و دیگر برای فروش در اختیار مسئول آن واحد صنفی قرار ندارد. 
این یک نقص بزرگ در سیستم توزیع سامانه ای تایر است که باعث شده بسیاری از واحدهای صنفی توزیع تایر با مشکلاتی مواجه شوند. حتی برخی از این واحدها بروز چنین مشکلاتی را از عوامل عدم تمایل خود برای ادامه خرید کالا از تولیدکنندگان داخلی عنوان می‌کنند که این موضوع می‌تواند درآینده‌ای نزدیک، تهیه و توزیع تایر در کشور را با مشکل مواجه کند.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار تایر در تهران، به‌عنوان‌مثال‌ مالک یک خودرو پراید یا پژو می‌تواند تایرهای وانت نیسان را در سامانه جامع تجارت رزرو کند و حتی فروشنده را برای تحویل کالای مذکور تحت‌فشار قراردهد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تفاوت قیمت تایرهای وانت نیسان بین سامانه و بازار آزاد حدودیک میلیون تومان است و چنین حفره‌ای در سامانه باعث شده برخی دلال‌ها و افراد آگاه از نقص‌های متعدد در سامانه جامع تجارت، به سودهای مقطعی دست یابند. 
اگرچه فروش تایرهای رزروشده به چنین افرادی می‌تواند درآینده فروشنده را با مشکلات متعددی ازسوی دستگاه ‌ای نظارتی مواجه کند اما این نکته نیز جای تامل دارد اگر واحد صنفی مذکور حاضر به فروش تایر وانتی به مالک خودرو پرایدنشود، هم احتمال درگیری بین خریدار  و فروشنده می‌رود و هم موجودی تایرهای او نیز در سامانه از دسترس خارج می‌شود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11353

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰