افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصتی ارزشمند برای اقتصاد دو کشور - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصتی ارزشمند برای اقتصاد دو کشور

  • کد خبر : 11520
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصتی ارزشمند برای اقتصاد دو کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات فرصت‌های ارزشمند اقتصادی برای کشورهای ایران و افغانستان فراهم می‌آورد؛ افزود: این طرح هوشمندانه و با توجه به صنعت حمل‌ونقل ریلی دو کشور به بهره‌وری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح خاستگاه طرح احداث خط ریلی خواف هرات پرداخت و اظهار کرد: طرح موضوع خط آهن ايران به هرات در غرب افغانستان به دهه ۱۹۷۰ ميلادي برمي‌گردد؛ اما موانع متعدد مانع از اجراي آن شدند. در اوايل دهه هشتاد در چارچوب مذاكرات طرفين و برخي اسناد مبادله شده، نظير قانون موافقت‌نامه مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی ايران، افغانستان، ازبكستان، مصوب سال ۱۳۸۲، همچنين برنامه كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به بازسازي افغانستان در آن مقطع زماني، اين پروژه مجدداً مطرح و نهايتاً عمليات اجرايي آن، پيرو تفاهم بين وزارت راه و ترابري با وزارت فوائد عامه افغانستان، به‌عنوان يكي از پروژه‌هاي بزرگ با مسئوليت شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور آغاز شد.
وی افزود: خاستگاه تاريخي مطرح شدن چنين پروژه‌‌اي، ريشه در نقش تاريخي ايران و افغانستان با توجه به موقعيت جغرافيايي منحصربه‌فرد دو كشور از ديرباز، به‌عنوان پل ارتباطي و چهارراه تلاقي تجارت شرق و غرب و شمال و جنوب از چين تا اروپا و افتخار تاريخي عبور راه ابريشم و شاخه‌ها و انشعابات آن از اين سرزمین‌ها دارد. به‌نحوي كه بهره‌برداری از آن، خاطرات كهن دو كشور را در نزد ملت‌ها زنده خواهد كرد. همان‌گونه كه در حال حاضر، كليه بازيگران عرصه تجارت دو كشور، حتي فراتر از آن، ذينفعان ديگر كشورها، چشم اميد به بهره‌برداري و توسعه مراحل آتي اين پروژه در دل افغانستان دارند.
پیگیری احداث قطعه چهارم از سوی مسئولان افغانستان
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن خواف تا هرات مشتمل بر چهار قطعه، به تفکیک دو قطعه در داخل ایران و دو قطعه در خاك افغانستان بوده كه قطعات اول، دوم و سوم در تعهد ايران و قطعه چهارم در تعهد طرف افغانستاني است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت پذيرفته در آغاز عمليات اجرايي، پیش‌بینی شده بود اين خط طي سه سال احداث شود، ليكن به دليل پاره‌اي مشكلات بعضاً غیر فنی و غيرمالي در احداث قطعه سوم، اين پروژه با تأخير روبرو شد. به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره‌برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تأمین سرمایه‌ قطعه چهارم داشت؛ بنابراین بنا بر اعلام ايشان، تأمين بودجه و سرمايه‌گذاري موردنياز اين قطعه، در دست پيگيري است.
پروژه ريلي خواف-هرات؛ بخشي از برنامه وسیع‌تر اين كشور در توسعه خط آهن
آدم نژاد اهمیت راه‌اندازی شبکه ریلی خواف – هرات از منظر توسعه حمل‌ونقل ریلی کشورمان را یادآور شد و گفت: يقيناً توسعه همه‌جانبه شبكه و حمل‌ونقل ريلي كه يكي از برنامه‌های اولویت‌دار كشور است، مستلزم برقراري اتصال ريلي در مرز مشترك با همسايگان و تلاش حداكثري براي عمق‌بخشی به اين اتصالات در شبكه ريلي داخلي اين كشورها و فراتر از آن، كشورهاي ثالث است. به نحوي كه امكان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزيت ريلي، به شكلي مؤثر فراهم شود. پروژه ريلي خواف-هرات كه قطعات آن در خاك افغانستان است، بخشي از برنامه وسیع‌تر اين كشور در توسعه خط آهن می‌باشد که درنهایت تكميل‌كننده بخشي از اتصال تمام ريلي چين، قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان، ايران و سپس خلیج‌فارس و اروپا از مسير كشورمان است.
افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور با راه‌اندازی خط ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر ریلی خواف – هرات باعث افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان می‌شود، افزود: اين خط آهن، امكان حمل مقرون‌به‌صرفه اقتصادي كالاهاي سنگين و حجيم را از مبادي داخلي سراسر كشور، همچنين از مبادي ورودي نظير مرز با كشورهاي همسايه به ويژه همسايگان شمالي و غربي، بنادر شمالي و جنوبي علي‌الخصوص چابهار و شهيدرجايي به افغانستان و بالعكس، در چارچوب عمليات صادرات، واردات و ترانزيت از خاك كشورمان فراهم می‌سازد.
وی در ادامه گفت: وجود سنگ‌آهن هم در ايران و هم افغانستان و امكان صادرات و واردات آن، برنامه توسعه صادرات نفتي و غيرنفتي و تنوع‌بخشی به كالاهاي صادراتي كشور به ويژه میوه و تره‌بار، موادغذایی، الياف و منسوجات، کالاهای صنعتی و ساختمانی به افغانستان، موافقت‌نامه چابهار و امكان ترانزيت كالاي هندي به ويژه گندم و شكر به مقصد افغانستان و ترانزيت كالاي افغانستاني به ويژه مواد معدني، خشكبار و ميوه به مقصد هندوستان، ترانزيت كالا از مبدأ تركيه و عراق به افغانستان و بالعكس، همچنين توسعه تبادلات تجاري كشورمان با كشورهاي آسياي ميانه از طريق ترانزيت كالا از سرزمين افغانستان، منظر لجستيك و زنجيره تأمين، عوامل پيشران افزايش مبادلات تجاري دو كشور محسوب می‌شوند كه بايد به نحو مطلوبي از آن‌ها بهره‌گيري کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11520

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰