پراید دیروز دو باره ۲۰ میلیون تومان گران شد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

پراید دیروز دو باره ۲۰ میلیون تومان گران شد

  • کد خبر : 11604
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
پراید دیروز دو باره ۲۰ میلیون تومان گران شد

توقف روند نزولی قیمت‌ها و افزایش دوباره نرخ خودرو در بازار آزاد روز گذشته باعث شد تا خریداران در بازار سردرگم شوند. اتفاقی که باعث شده است خریدارانی که به‌دنبال کاهش قیمت‌ها قصد خرید خودرو داشتند، با شوکی بزرگ مواجه شوند و بازار را در رکود فرو ببرد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، ارزان‌ترین خودرو بازار یعنی پراید۱۳۱ که به ۱۰۵ میلیون تومان کاهش یافته بود، روز گذشته دوباره افزایش ۲۰میلیونی را در بازار تجربه کرد و به ۱۲۵ میلیون تومان رسید. این اتفاق باعث شد بازار خودرو دوباره اوج بگیرد و به‌دلیل تغییر ناگهانی قیمت‌ها بازار بیش‌از هر زمان دیگری خالی از مشتری شود.
با افزایش شدید قیمت خودرو در روز گذشته، کمتر کسی جرأت نزدیک شدن به این کالای به ظاهر مصرفی را در بازار دارد و بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی تلاش می‌کنند شانس خود را در شرایط فروش خودروسازان بیازمایند تا شاید خوش‌شانس باشند و در قرعه‌کشی برنده شوند، به همین دلیل کمتر معامله‌ای این روزها در بازار انجام می‌شود. به عبارت ساده‌تر، دقیقا یک‌روز پس از روند نزولی قیمت‌ها خریدوفروش خودرو در بازار همچنان  صفر است.
درحالی که مشتری برای خرید محصولات گران پیدا نمی‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود بعد از این روند نزولی، قیمت‌ها با افزایش تقاضا مرزهای جدیدی را فتح کنند. به‌عنوان‌مثال در این بین می‌توان به قیمت ۱۲۵‌میلیون‌تومانی خودرو پراید۱۳۱ در روز گذشته اشاره کرد. فاصله قیمتی بسیار زیاد این خودرو در کارخانه نسبت‌به بازار هم باعث شد مشتریان انرژی خود را برای شرکت در شرایط فروش خودروسازان صرف کنند.
درشرایطی‌که خریدوفروش در بازار تقریبا صفر شده است و قیمت‌های موجود هم کاذب هستند، اماطی هفته‌های آینده انتظار می‌رود شرایط بازار خودرو دوباره تغییر کند. البته باید به این نکته‌نیز اشاره کرد که  درحال‌حاضر دوباره نمودار قیمتی در بازار خودرو سیر صعودی داشته است. البته به‌نظر برخی کارشناسان امکان چرخش دوباره بازار و کاهش قیمت‌ها وجود دارد.
اما آنچه روشن است این‌که بازار خودرو به‌طور کلی حال و روز خوشی ندارد و تصمیمات عجیب و گاه بی‌منطق دلالان با ایجاد محدودیت‌ها، باعث شده است بازار خودرو در باتلاق گرفتار شود، به‌طوری‌که حتی پراید پس از رسیدن به قیمت ۱۲۰میلیون‌تومان دوباره سیر صعودی به خود گرفت. به‌عنوان‌مثال اگر کسی در بازار قصد خرید یک خودرو صفر کیلومتر را داشته باشد، باید برای خودرویی مانند پراید (که مدت‌هاست از رده خارج شده) رقمی معادل ۱۲۰میلیون تومان بپردازد.
البته باید یادآور شد متاسفانه هر زمان دولت به‌دنبال کنترل قیمت‌ها رفت هدر مهار آن با مشکل مواجه شده است. اگر به‌گفته برخی افراد، سیستم بازار خودرو آزاد است، بنابراین قیمت‌ها هم باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شوند. البته در این شرایط تعرفه واردات خودرو باید صفر در نظر گرفته شود و تولید و توزیع خودرو نیز از انحصار فاصله بگیرد. اما اگر بازار به‌دنبال نرخ دستوری است، پس در این صورت ضروری است قیمت متناسب با درآمد خریداران تنظیم شود. اما در شرایط فعلی بازار خودرو، متاسفانه بیشتر از هر زمان دیگری شاهد نوسان قیمت هستیم.
یکی از مسئولان صنعت خودرو با اشاره به این‌که طی چند روز اخیر نرخ ارز کاهشی بوده و البته نوسان غیرقابل پیش‌بینی نیز داشته است، اعلام کرد مردم منتظر کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان نباشند و اگر نرخ ارز هم کاهش یابد، خودروسازان برای پایین آوردن قیمت رسمی و کارخانه‌ای خود هیچ اقدامی نخواهند کرد زیرا در حال حاضر خودروها با زیان تولید می‌شوند و سود حاصل از اختلاف قیمت بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود.
این مسئول با اشاره به زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز داخلی اعلام کرد ‌با کاهش نرخ ارز، ممکن است هزینه تولید خودرو کاهش یابد اما این به معنای ارزان شدن خودرو نیست و به‌تبع آن شاید شرکت‌های خودروسازی در مرحله نخست از زیان تولید خارج شوند اما درمقابل سود حداقلی نصیب آنان خواهد شد.  
به‌همین‌دلیل پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ ارز، قیمت کارخانه‌ای خودروسازان کاهش نیابد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که درحال‌حاضر بسیاری از افراد برای کسب سود بیشتر نسبت‌به خرید خودرو اقدام کرده‌اند، اما با شرایط فعلی و کاهش قیمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهایشان هستند و همین عرضه بیشتر نیز باعث افت قیمت خودرو در بازار می‌شود.
با همه این تفاصیل روز گذشته به رغم انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد شاهد توقف این روند و افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم. حال باید دید این روند تا پایان هفته چگونه خواهد بود؟

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11604

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰