سرمایه‌گذاری دولتی ۲۸۰۰ میلیاردتومانی در تکمیل راه‌آهن خواف-هرات - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

سرمایه‌گذاری دولتی ۲۸۰۰ میلیاردتومانی در تکمیل راه‌آهن خواف-هرات

  • کد خبر : 12202
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۶
سرمایه‌گذاری دولتی ۲۸۰۰ میلیاردتومانی در تکمیل راه‌آهن خواف-هرات

وزیر راه و شهرسازی جزئیات احداث راه آهن خواف- هرات را اعلام کرد و گفت: ایستگاه راه آهن خواف- هرات ۲۰ آذرماه با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به شکل رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه خبر با موضوع افتتاح راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب، گفت: راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به طول ۶۷ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است. در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول ۷۲ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته و قطعه ۴ آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول ۷۶ کیلومتر است. بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده و همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیش بینی شده است. راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون از اینچه برون و سرخس ارتباط ریلی مان برقرار است. راه نزدیک تر از مسیر افغانستان است که به ازبکستان و بعد به چین متصل می‌شود. راه آهن ازبکستان از مرز حیرتان افغانستان داخل مرز افغانستان حدود ۶۰ کیلومتر در مرز ترمه به حیرتان و به مزار شریف آمده است. اتصال این خط راه آهن یکی از کریدورهای مهم آسیا و این منطقه از کشور ما خواهد بود.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ایران به تعهد خود برای احداث خط ریل خواف- هرات عمل کرده است، افزود: تکمیل این مسیر با این هدف بوده تا بتوان در فرآیند توسعه زیرساخت ها در افغانستان، تحرک ایجاد شود. زیرا این مسیر ریلی در عین حالی که برای کشور افغانستان ضروری است. در عین حال، کشور افغانستان همواره به دنبال آن بوده تا آن مسیر را متحول کند به ویژه که معادن سنگ آهن بسیار گسترده و غنی در افغانستان موجود است است و آنها نیاز دارند به شبکه ریلی و حمل و نقلی متصل شوند تا بتوانند از ظرفیت عظیم معادنی که دارند بتوانند بهره ببرند و آن را بتوانند به شمال و جنوب کشور ایران انتقال دهند و بدین ترتیب اقتصاد خود را شکوفا کنند.
عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه راه آهن خواف- هرات، توسط جمهوری اسلامی ایران و بر اساس معاهده سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان انجام شده است، توضیح داد: معاهدات منطقه ای که تاکنون اجرایی شد همه از طریق استفاده از جاده و حول محور چابهار بود. در عین حال، یکی از کشورهای موفق در زمینه استفاده از ظرفیت‌های چابهار و گسترش تبادلات، کشور افغانستان بوده که بسیار روان و باسهولت تبادلات تجاری بین دو کشور برقرار شد.
اسلامی خاطرنشان کرد: همواره از کشور و مردم افغانستان سپاسگزار بودیم که در موضوع تبادلات تجاری و رفت و آمدهای بازرگانی بین بازرگانان و تجار دو کشور حتی در شرایط کنونی، نسبت به کاهش رفت و آمدها تغییرات کاهشی ایجاد نکردند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال ۸۵ بین روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان، امضا شد که عملیات اجرایی این پروژه نیز از سال ۸۶ آغاز شد. در بازه زمانی ۶- ۷ ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد این پروژه با وقفه مواجه شد. اما از دو سال گذشته به شکل کاملا جدی با اراده قاطعی به دنبال آن رفتیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم که خوشبختانه به سرانجام رسید. امروز شاهد هستیم که هم ایستگاه های ساخته شدند و هم خط آماده بهره برداری است.
به گفته اسلامی، هفته گذشته قطار باری و مسافری از سوی ایران به افغانستان اعزام شد و این خط روز پنجشنبه با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح می شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: هم اکنون در این مسیر ریلی هم در بخش بار و هم مسافر، تقاضا وجود دارد و اولین سرویس قطاری که عبور می‌کند با فرمان روسای جمهور دو کشور بار از دو سو جابه جا، می‌شود.
برگزاری جشن خودکفایی احداث واگن‌های باری
اسلامی با اشاره که ۱۸ آذرماه جشن خودکفایی واگن های باری برگزار شد، گفت: در دو سال گذشته با اهتمام ویژه به دنبال آن رفتیم تا از ظرفیت‌های ملی استفاده حداکثری کنیم. به زودی برای سایر اقلام راه‌آهن جشن خودکفایی اعلام می‌کنیم.
به گفته وی، امروزه وزارت راه و شهرسازی با بکارگیری همه ظرفیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دستورکارهای مفصلی را تعریف کرده و در مرحله اجرا قرار داده است. به نحوی که هیچیک از اقلامی که برای روسازی راه‌آهن مورد استفاده قرار می گیرد و هیچکدام از آیتم هایی که برای لوکوموتیو، واگن‌های باری و مسافربری و انواع و اقسام مورد بهره‌برداری قرار گرفت، به خارج از کشور وابستگی ندارد‌.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12202

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰