سند پنج ‌ساله خودرو بدون نظرخواهی از فعالان اسقاط و واردات ابلاغ شد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

سند پنج ‌ساله خودرو بدون نظرخواهی از فعالان اسقاط و واردات ابلاغ شد

  • کد خبر : 12700
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
سند پنج ‌ساله خودرو بدون نظرخواهی از فعالان اسقاط و واردات ابلاغ شد

زمانی که خیال خودروسازان از فروش انحصاری راحت باشد به ‌استفاده از ماشین ‌آلات جدید نمی‌اندیشند و فلسفه خرید ماشین ‌آلات و تکنولوژی جدید، پاسخگویی به‌بازار و رضایت مشتری است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)،
«سند سیاستی توسعه صنعت‌خودرو سواری تا افق ۱۴۰۴ با رویکرد زنجیره ارزش» که در سال پایانی استقرار دولت دوازدهم، از سوی دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌خودروسازان ابلاغ شده است، موافقان و مخالفانی دارد که هرکدام زوایای مختلف آن سند را مورد توجه قرار داده‌اند. کوتاه بودن زمان پنج‌ساله درنظر گرفته‌شده برای اجرای این سند، نخستین موضوعی است که در این خصوص مورد تاکید کارشناسان قرار دارد.
منتقدان این طرح معتقدند برای نام استراتژی در یک صنعت آن هم به‌بزرگی خودروسازی باید حداقل طرحی با مدت‌زمانی بین ۶ تا ۹سال لحاظ شود و این طرح قابلیت به‌روزرسانی داشته باشد.
البته برخی کارشناسان نیز موافق طرح وزیر صمت هستند و ضمن ابراز خرسندی از به‌نتیجه رسیدن تلاش‌های گروهی از صاحب‌نظران این حوزه در ارائه این سند می‌گویند: «صنعت‌خودرو تاکنون هیچ برنامه‌ای برای پیشبرد اهداف خود نداشته و این طرح نخستین استراتژی تعیین‌شده در این صنعت است.»
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما با انتقاد از سرعت عمل بیش از حد در ابلاغ سند استراتژی صنعت‌خودرو از سوی وزارت صمت به «دنیای ‌خودرو» گفت: «برای تنظیم این سند از برخی کارشناسان صنعت‌خودرو دعوت به‌عمل آمده و راهکارهایی نیز برای توسعه این صنعت ارائه شده است. اما به‌عقیده بنده، لازمه تحول خودروسازی کشور حضور چشمگیر صاحب‌نظران در جلسه تنظیم و بررسی طرح توسعه و استراتژی این صنعت است. یعنی غیر از نماینده انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان، حضور نمایندگان انجمن‌های اسقاط خودرو فرسوده و واردکنندگان خودرو و کارشناسان منتقد نیز به‌عنوان نماینده مصرف‌کنندگان ضروری بوده است.» 
 آیا «سند سیاستی توسعه صنعت‌خودرو سواری» وزارت صمت همسو با «طرح تحول بازار و صنعت‌خودرو سبک» کمیسیون صنایع مجلس تنظیم شده است؟
خیر؛ رویکردها در این دو طرح متفاوت هستند. در سند سیاستی وزارت صمت به‌مواردی اشاره شده است که امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد. به‌عنوان مثال در متن این سند آورده شده است: «ظرفیت تولید حدود سه‌میلیون دستگاه انواع خودرو در سال با ۱۶ واحد فعال (ایران‌خودرو و سایپا: دو میلیون دستگاه) و خودروسازی انبوه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان و قطعات و مجموعه‌سازی در آذربایجان غربی، سمنان، فارس، کرمانشاه، لرستان و مازندران و سایت‌های خارج از کشور در سوریه، عراق، بلاروس، آذربایجان، مصر، سنگال و ونزوئلا.» آیا واقعا چنین است؟ اگر برنامه‌ها بر اساس واقعیت تنظیم نشود، نتیجه واقعی نیز نخواهیم گرفت.
یا در جایی دیگر آمده است: «صرفه‌جویی ارزی حدود ۱۵میلیارد دلار برای واردات خودرو در مقابل ارزبری حدود ۳.۵ میلیارد دلار (خودروساز و قطعه‌ساز).» رقم ۱۵میلیارد دلار با کدام فرمول محاسبه شده است؟ این رقم یعنی ۳۷۵ هزار میلیارد تومان با دلار ۲۵ هزار تومانی و یعنی اگر یک‌میلیون دستگاه خودرو مدل روز وارد کشور کنیم، با دلار ۲۵ هزار تومانی قیمت هر خودرو ۳۷۵ میلیون‌تومان می‌شود.»
 آیا در سند سیاستی صنعت‌خودرو، چالش‌های این صنعت با رویکردی صحیح مورد توجه واقع شده‌ است؟ 
ابتدا باید به‌این موضوع اشاره کنیم که این سند درخصوص محدودیت‌ها و توان خودروسازان برای ارتقای این صنعت چه‌موانعی را مد نظر قرار داده است؛ در استراتژی ابلاغ‌شده به‌خودروسازان آمده است: «توان کم خودروسازان در متنوع‌سازی و عرضه محصولات جدید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت (عرضه فیس‌لیفت به‌صورت دو الی سه‌ساله و پلت‌فرم جدید هر پنج تا هشت سال).»  در این‌جا باید به‌این پرسش که «آیا این امر دلیلی غیر از نبود مراکز تحقیق و توسعه دارد؟» جوابی مناسب داده شود.
 یکی از چالش‌های مطرح‌شده در این سند، نبود توازن در سرمایه‌گذاری برای قوای محرکه نظیر موتور و جعبه‌دنده خودکار اَبَرمجموعه‌های خودرو و ضعف در مگاماژول‌های برق‌رسانی، کنترل و تعلیق، سامانه‌های ایمنی خودرو، حسگرها و انژکتور و ضعف استفاده از ماشین‌آلات فرسوده و فناوری قدیمی است. نظر شما در این خصوص چیست؟ 
اشاره به‌این ضعف‌ها به‌نوعی بازگو کردن گلایه‌های مصرف‌کنندگان است و به‌قول شاعر باید گفت «جانا سخن از زبان ما می‌گویی»؛ چه درخصوص آن‌چه در پرسش شما اشاره شد و چه درباره مواردی مانند نبود نظام رتبه‌بندی تامین‌کنندگان (Tiering) و عدم‌شکل‌گیری مراکز مستقل آزمون خودرو (مرکز آزمون جاده‌ای، آزمون اجزا و قطعات و مجموعه‌ها) که به‌احتمال زیاد یکی از مهم‌ترین اهداف این سند، تحقق شکل‌گیری این مراکز خواهد بود و اگر این اهداف در مسیر تحقق قرار نگیرند، این متن نه‌یک سند توسعه که صرفا یک شکواییه خواهد بود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12700

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰