کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟

  • کد خبر : 13486
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟

به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، حدود ۳ سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده و امکان ورود هر گونه خودرو به داخل کشور به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، اما در مقابل صادرات خودرو امکان پذیر است و خودروسازان می‌توانند هم در کشور‌های دیگر خودرو صادر کنند، هم در آنجا کارخانه بگذارند. 
طبق اعلامی گمرک ایران در سال ۹۸، خودروسازان توانستند به کشور‌های  هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادرات خودرو داشته باشند. 
سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه سال ۹۸، حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد، گفت: کشور عراق با سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودرو‌های ایرانی بودند.
لطیفی افزود: هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از ایران بودند.
سخنگوی گمرک پیرامون خودرو‌های صادراتی تصریح کرد: خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می‌گیرند.  بیشترین تنوع خودرویی با خودرو‌های تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.
صادرات خودرو آغاز شد
اما در سال ۹۹ آنطور که مشخص است، با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، میزان صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشترین تمرکز را روی افزایش تولید خودرو‌های داخلی گذاشتند، اما با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است.
فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در خصوص صادرات خودرو‌های ایرانی به خارج از کشور، گفت: امسال برنامه داریم که میزان تولید خودرو‌های داخلی را افزایش دهیم که تاکنون به این هدف رسیده ایم و اکنون صادرات آغاز شده و آن را توسعه خواهیم داد. 
این مقام مسئول بیان کرد: برنامه داریم صادرات به برخی کشور‌ها مجدد از سر گرفته شود، اما به دلیل مسائل تحریمی از عنوان نام کشور‌ها معذوریم.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر در برخی کشور‌های خارجی در حال تولید هستیم، ادامه داد: موضوع صادرات از اولویت‌های جدی است چرا که گروه خودروسازی ایران خودرو وعده‌هایی به حاکمیت داده است تا کشور در بحث اتصال ارزی به منابع داخلی کشور بی‌نیاز شود.
مقیمی با تاکید بر اینکه از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو اقدامات مطلوبی صورت خواهد گرفت، گفت: اشتغال، تقویت اقتصاد صنعتی داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز از اهداف اصلی وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو است.
به گفته مقیمی پیش بینی شده ایران خودرو برای سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادرات داشته باشد و خودرو‌های سمند و دنا از محصولات صادراتی ایران خودرو خواهد بود.
بیشترین تمرکز خودروسازان، افزایش تولید داخل
یک منبع اگاه در سایپا نیز در خصوص میزان صادرات خودرو این کارخانه خودروسازی، گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.
اما بنابر اخباری که در رسانه‌های آفریقایی منتشر شده،  سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد تا محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، خودرو کوییک با نام Mureza Prim8 به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.
در گزارش تنظیم شده توسط رسانه‌های آفریقایی، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره شده که به نیم قرن می‌رسد. سایپاکوییک نیز هاچ‌بکی مناسب استفاده در تمام شرایط و تمام کشور‌ها توصیف شده است.
بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفر کیلومتر ترغیب کنند.
عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودرو‌های دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13486

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰