هیوندای آزرا همچنان جدیدترین خودرو وارداتی است - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

هیوندای آزرا همچنان جدیدترین خودرو وارداتی است

  • کد خبر : 13504
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
هیوندای آزرا همچنان جدیدترین خودرو وارداتی است

به‌رغم آنکه در چندماه اخیر بخش خودروهای وارداتی تقریبا ثبات‌قیمت را تجربه می‌کند اما متاسفانه کسادی بازار خودرو باعث شده است فروشندگان به شدت از این اتفاق ناراضی و سردرگم باشند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بازار خودروهای وارداتی در دو سال گذشته دوران پرتلاطمی را سپری کرده است. ممنوعیت واردات خودرو، دپو بسیاری از خودروها در گمرک و نوسان نرخ ارز، تاثیر قابل‌توجهی بر خریدوفروش خودروهای وارداتی داشته‌اند. افزایش شدید قیمت مدل‌های وارداتی در بازار سبب شد خودروهای چینی و سپس داخلی‌ها با افزایش‌بهای قابل‌توجهی روبه‌رو شوند تا درنهایت شاهد رکود تورمی بازار خودرو باشیم. 
ازسوی‌دیگر کمبود خودروهای وارداتی جدید نیز سبب شد بهای خودروهای موجود در بازار (که دربرخی موارد از تولید آنها چندسالی گذشته بود) به شکل عجیبی افزایش یابد. نکته جالب درباره خودروهای وارداتی ایران به مدل آن‌ها مربوط می‌شود. در حال‌حاضر جدیدترین خودرو وارداتی بازار ایران هیوندای آزراست که البته تعداد معدودی از نسخه جدید این خودرو یعنی مدل ۲۰۱۹ در بازار دیده می‌شود. 
سایر محصولات وارداتی بازار قدیمی‌تر هستند و بخش عمده‌ آنها که امروزه به‌نام صفرکیلومتر به فروش می‌رسند، در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ وارد شده‌اند. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد خریدارانی که به‌دنبال خودروهای صفرکیلومتر خارجی بودند، گزینه‌های چندانی پیش‌روی خود نمی‌دیدند، به همین دلیل به خرید خودروهای چینی با امکانات خوب تمایل پیدا کردند.
البته نباید فراموش کرد که قیمت خودروهای چینی در شرایط فعلی روند صعودی در پیش گرفته و به خودروهای کره‌ای نزدیک شده است. به‌عنوان‌مثال چری آریزو ۶ رقیب اصلی خودروهایی مانند مزدا ۳، سراتو سایپا یا حتی در سطح بالاتر رقیب کیا سراتو  محسوب می‌شود اما قیمت نسخه‌های صفرکیلومتر این سه خودرو در بازار تقریبا برابر است. البته قیمت کارخانه‌ای آریزو ۶ تا حدودی گران‌تر از مزدا ۳ و کیا سراتو سایپاست و قیمتی حدود ۸۷۲میلیون تومان درِ کارخانه دارد.
اما برخی مشتریان که به‌دنبال خرید خودروهای جدیدتر هستند، اقدام به تعویض مدل وارداتی خود با نمونه‌های جدیدتر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال کسی که خودرو هیوندای سوناتا YF دارد، با پرداخت مبلغی می‌تواند آن را با هیوندای سوناتا LF جایگزین کند. البته بیشتر معاملات در بازار خودروهای وارداتی این‌گونه هستند و به‌ندرت خریداری پیدا می‌شود که برای نخستین‌بار قصد خرید خودرو وارداتی داشته باشد. 
ازسوی‌دیگر نوسان نرخ ارز در چند ماه گذشته باعث شد قیمت خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی به سرعت صعودی شود و حتی برخی خودروهای لوکس یک تا ۳میلیاردتومان افزایش قیمت پیدا کنند. با فروکش کردن نرخ ارز و انتظار بیشتر خریداران برای کاهش قیمت‌ها، تعداد فروشندگان در بازار خودروهای وارداتی زیاد شد درنتیجه قیمت‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافتند. اما همچنان بهای خودروهای وارداتی در بازار ایران غیرمنطقی است و تازمانی‌که واردات خودرو آزاد نشود، این قیمت‌ها همچنان باقی می‌مانند.
البته‌ همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، قیمت خودروهای وارداتی پس از آنکه چند دوره افزایش را تجربه کرد، حال به ثبات رسیده است. هرچند برخی مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دانند قیمت مدل سه‌سال قبل یک خودرو وارداتی ۱۰۰ هزار دلار بوده،  در حالی که بهای مدل ۲۰۲۰ آن ۴۰ هزار دلار است، پس خرید آن توجیه‌منطقی ندارد. تمام این موارد دست‌به‌دست هم می‌‎دهند تا بازار وارداتی‌ها با رکود چشمگیری دست‌وپنجه نرم کند. همین‌موضوع باعث شده است بسیاری از فروشندگان از این اتفاق ناراضی باشند.
اما ازسوی‌دیگر قیمت خودروهای چینی در دو زمینه سیر صعودی به خود گرفت. نخست افزایش بهای این خودروها  مانند وارداتی‌ها ناشی از رشد نرخ دلار و جهش قیمتی خودروهای وارداتی بود که البته ممنوعیت واردات نیز این مساله را مضاعف کرد. اما افزایش دوم درپی اعلام قیمت‌های جدید و رسمی ازسوی کارخانه‌ها بود به شکلی که نرخ‌کارخانه‌ای خودروهای چینی از قیمت بازار عبور کرد، به‌طوری‌که این روزها می‌توان خودروهای چینی را با قیمتی کمتر از نرخ رسمی کارخانه در بازار یافت. البته به‌نظر می‌رسد این اقدام خودروسازان و جهش قیمت خودروهای چینی نسبت‌به نرخ بازار، به‌نوعی توجیه‌ اقتصادی درپی شرایط فروش اقساطی باشد. زیرا اعلام شرایط فروش اقساطی یکی از ابزارهای بازاریابی خودروسازان خصوصی به‌شمار می‌رود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13504

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰