خبری خوش برای ۴ میلیون خودرو گازسوز - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

خبری خوش برای ۴ میلیون خودرو گازسوز

  • کد خبر : 13508
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
خبری خوش برای ۴ میلیون خودرو گازسوز

با توجه به‌عبور تعداد خودروهای گازسوز در کشور از مرز چهار میلیون دستگاه، اگرچه همواره از بابت تامین سوخت این میزان وسایل نقلیه که بخش زیادی از آن‌ها شبکه حمل‌ونقل عمومی را نیز پوشش می‌دهد نگرانی وجود داشته، اما حالا این نگرانی به‌طور کامل برطرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، روز گذشته نشریه معتبر «اس‌اندپی‌گلوبال‌پلاتس» (spglobal) خبر داد که تولید گاز طبیعی در ایران به‌بالاترین حد خود در تاریخ کشور رسیده و این رکورد درشرایطی رقم خورده که وضع تحریم‌های ایالات‌متحده سبب شده شرکت‌های بین‌المللی بزرگ در کشور، هیچ‌گونه فعالیت و اکتشافی نداشته باشند. 
تعداد کل خودروهای گازسوزشده با در نظر گرفتن ۲۵ هزار دستگاه در طرح تبدیل جدید، به‌بیش از سه‌میلیون و ۹۰۸ هزار دستگاه رسیده و در مرز چهار میلیون دستگاه قرار می‌گیرد.
برپایه آمار مدیریت طرح سی‌ان‌جی، هم‌اکنون تعداد خودروهای گازسوزشده در ایران به سه‌میلیون و ۹۰۸ هزار و ۶۲۴دستگاه رسیده و ظرفیت توزیع گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور هم‌اکنون به‌مرز سه‌میلیون مترمکعب در ساعت (دومیلیون و ۹۰۲ هزار و ۷۹۲ مترمکعب) رسیده است. 
بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران ‌پلاست» گفت: «هم‌اکنون روزانه یک‌هزار و ۴۰ میلیون‌مترمکعب گاز تولید می‌شود و بالاترین رکوردهای تاریخی تولید گاز در کشور ثبت شده است.»
در ماه آوریل سال گذشته ایران به‌طور رسمی روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را پس از تاخیر طولانی به‌پایان رساند و حالا مشخص شده که خروجی این سایت در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶۷۰ میلیون‌مترمکعب بوده است. 
قرارداد توسعه اصلی این فاز سال ۲۰۱۷ با همراهی «توتال» فرانسه و «CNPC» چین به‌امضا رسید؛ اما با تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده در دوران ریاست جمهوری پیشین این کشور یعنی دونالد ترامپ، پیمانکاران این قرارداد یکی پس از دیگری همکاری خود را متوقف کردند.
در ابتدا توتال و بعد از آن شرکت نفت ملی چین یا CNPC پروژه چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌دلاری را ترک کردند. درواقع از زمان امضای قرارداد اولیه پروژه پارس جنوبی در سال ۲۰۰۶، این دومین‌بار بود که توتال از این پروژه خارج می‌شد. 
فاز ۱۱ را می‌توان به‌عنوان آخرین فاز از ۲۴ فاز در میدان عظیم گاز پارس جنوبی دانست که با قطر به‌صورت مشترک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و براساس پیش‌بینی‌ها توان بهره‌برداری ۵۶ میلیون‌مترمکعب گاز طبیعی را در روز خواهد داشت. 
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ماه آوریل اعلام کرده بود که هدف ایران دستیابی به‌رکورد تولید یک‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی طی سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ است؛ سالی که از ۲۰ مارس آغاز شده است.
وی میزان تولید میدان عظیم گاز را در اوایل سال ۲۰۲۰ برابر با ۶۷۰ میلیون‌مترمکعب اعلام کرد و براساس گزارش جدید سرویس خبررسانی روابط‌عمومی وزارت نفت «شانا» به‌رغم سیل و بحران ویروس کرونا، تولید کل گاز کشور در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۲۵ میلیون‌مترمکعب بود. از مارس ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ ایران درمجموع ۲۶۷ میلیاردمترمکعب گاز تولید کرد. 
حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران براساس گزارشی که وزارت نفت در تاریخ دوم فوریه ۲۰۲۱ منتشر کرده، تولید گاز کشور را حدود ۲۸۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون‌مترمکعب اعلام کرده و این درحالی است که براساس هدفگذاری قرار است تا ســــــال ۲۰۴۱ ظرفیت تولید به ۵۰۰ میلیاردمترمکعب درسال برسد که درآمد ۳۵۰ میلیارددلاری بـــرای ایران به‌همراه دارد. 
به‌گزارش «دنیای‌ خودرو» به‌نقل از «خبرگزاری ‌ها» بیژن نامدار زنگنه درحاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این‌که هرگونه تخفیف اضافه خوراک به‌پالایشگاه‌ها باید با مجوز قانونی باشد، درباره قیمت مواداولیه گفت: «قیمت مواداولیه دست ما نیست و هیچ دولتی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند.»
وزیر نفت درباره افت فشار گاز درمناطق شمالی کشور بیان کرد: «ما درحال حاضر نزدیک به یک‌هزار و ۴۰ میلیون‌مترمکعب گاز تولید می‌کنیم و به‌بالاترین رکورد تاریخی رسیده‌ایم. وضع ما به‌لحاظ تولید خوب است؛ اما مردم هم باید صرفه‌جویی کنند. یک درجه کاهش دمای محیط سبب می‌شود شبکه راحت‌تر اداره شود.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13508

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰