واردات خودرو با چه مکانیزمی انجام خواهد شد؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

واردات خودرو با چه مکانیزمی انجام خواهد شد؟

  • کد خبر : 13704
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۳
واردات خودرو با چه مکانیزمی انجام خواهد شد؟

واردات خودروهای صفرکیلومتر در دستور کار مجلس قرار دارد.

به گزارش سیونا، واردات خودروهای صفرکیلومتر در دستور کار مجلس قرار دارد و کمیسیون صنایع مجلس، پیگیر تصویب آن در یکی از بندهای طرح ساماندهی بازار خودرو است. در این طرح بحث چگونگی واردات و تامین ارز آن نیز مدنظر قرار دارد. در همین زمینه با حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن به گفت‌وگو پرداختیم.
موضوع واردات خودروهای دست‌دوم و نو در کمسیون صنایع مجلس به کجا رسیده است؟
درباره واردات خودرو دست‌دوم در کمیسیون متبوع موضوعی مطرح نیست. البته در طرح ساماندهی بازار خودرو که در کمیسیون صنایع در حال چکش‌کاری است، شرایطی برای واردات خودرو صفر پیش‌بینی شده، هرچند یکی از موضوعات اصلی طرح ساماندهی بازار خودرو نحوه عرضه‌وتقاضا پیش‌بینی وادرات خودرو به منظور ساماندهی بازار خودرو است.
 چرا کمیسیون صنایع به‌رغم برخی انتقادها درباره از سرگیری واردات، در حال بررسی این موضوع است؟ 
مردم از ممنوعیت واردات خودرو گلایه‌مند هستند. هرچند باید درباره شرایط واردات خودرو در طرح مذکور دقت کرد. البته در این طرح ارز موردنیاز برای واردات خودرو از داخل تامین نمی‌شود، بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرویی صادر کرده باشند یعنی از محل صادرات خودرو و معادل آن می‌توانند واردات انجام دهند، قطعه‌سازان نیز درصورت صادرات قطعه می‌توانند معادل آن خودرو وارد کنند.
 اگر با این شیوه نتوان خودرو وارد کرد، چه راهکارهای دیگری را می‌توان مدنظر قرار داد؟
افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر می‌کنند، از محل ارز آن می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین اشخاصی که ارز در خارج کشور دارند و نسبت به بازپرداخت آن به‌دولت تعهدی ندارند نیز می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.
 پس برای واردات خودرو دست‌دوم برنامه‌ای وجود ندارد؟
موضوعی درباره واردات خودرو دست‌دوم در کمیسیون صنایع و معادن مطرح نیست. ابهام ایجادشده مربوط‌به تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی‌بر واردات خودروهایی است که چندسال در مناطق آزاد استفاده شده‌اند. براساس این مصوبه این خودروها می‌توانند از منطقه خارج شوند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13704

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰