موسسه‌ های استاندارد سختگیری بیشتری درباره روغن ‌موتورها اعمال می ‌کنند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

موسسه‌ های استاندارد سختگیری بیشتری درباره روغن ‌موتورها اعمال می ‌کنند

  • کد خبر : 13940
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
موسسه‌ های استاندارد سختگیری بیشتری درباره روغن ‌موتورها اعمال می ‌کنند

هرچند تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی به اوج خود نزدیک می‌شود و شاهد تکامل‌یافته‌ترین قوای‌محرکه هستیم، اما حساسیت آن‌ها به‌ویژه پیشرانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، پیشرانه‌های احتراق داخلی باتوجه به ماهیتی که دارند،  از سوخت فسیلی نیز بهره می‌گیرند که حاصل احتراق آن، کربن و رسوبات است. بنابراین برای روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات محرک و متحرک‌موتور و همچنین کاهش ذرات کربن و رسوبات ناشی‌از احتراق، از روغن موتور استفاده می‌شود. البته روغن موتور برمبنای استاندارد جهانی و منطبق بر فرمولاسیون آن باید به تولید برسد.
در این راستا مهم‌ترین استاندارد و به‌نوعی کاربردی‌ترین آن در زمینه تولید روغن موتور، API است. API یا انجمن نفت آمریکا، تاکنون چند استاندارد روغن‌موتور را به جهان معرفی کرده که آخرین و به‌روزترین استاندارد این انجمن نفت SP است. 
هرچند تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی به اوج خود نزدیک می‌شود و شاهد تکامل‌یافته‌ترین قوای‌محرکه هستیم، اما حساسیت آن‌ها به‌ویژه پیشرانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ را نمی‌توان نادیده گرفت. بر این اساس مهندسان انجمن نفت آمریکا در جدیدترین اقدام خود در اواخر سال گذشته میلادی، استاندارد سطح SP را تعریف کردند. 
این استاندارد مطابق فرمولاسیون روغن موتور، محافظت بیشتری در برابر احتراق و حتی پیشرانه‌های توربو شارژ درزمان کمپرس بیشتر هوا و فشار بیشتر ایجاد می‌کند. البته در کنار این استاندارد برای خودروهای دیزلی نیز استاندارد CI-4 پلاس در نظر گرفته شده که هم‌اکنون در دسترس است و ۱۸ نسخه از آن برای صدور مجوز از مهم‌ترین تولیدکنندگان روغن موتور در جهان اخذ شده، با این‌حال می‌توان گفت باتوجه به سهم API در بازار، دارای ۷۹۹ مجوز بوده که در ۶۲ کشور قابل اجراست. ۴۴درصد به آمریکای‌شمالی، ۲۶درصد به منطقه آسیا و اقیانوس آرام و ۳۰درصد نیز به مناطق دیگر تعلق دارد  که البته این مجوزها برای ۱۹هزار لیتر روغن‌موتور است. 
درنظر داشته باشید که پیش از معرفی سطح SP این موسسه براساس استاندارد SNپلاس رده‌بندی محصولات را انجام می‌داد اما به دلیل شباهت حروف SO به مخفف کلمه «روغن استاندرد» و همچنین تفاوت پایین تکنولوژی بین SN و SN پلاس تصمیم گرفته شد این محصول به این شیوه عرضه شود. 
به‌نظر می‌رسد شرکت‌های روانکارساز نیز استقبال زیادی از SN پلاس نکرده‌اند و منتظرند سری SP با پوشش گسترده‌تری همراه با استاندارد ILSAC GF-6 عرضه شود. عرضه همزمان این دو استاندارد به این خاطر است که روغن‌سازان بتوانند به تدریج و به آرامی به سمت افزایش حجم تولید محصولات با استاندارد SP بروند. حال به‌نظر می‌رسد بهترین زمان برای گسترش حضور این نوع از روانکارها در بازار فرا رسیده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13940

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰