شورای رقابت عامل زیان‌ده شدن خودروسازان - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

شورای رقابت عامل زیان‌ده شدن خودروسازان

  • کد خبر : 14177
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۵۲
شورای رقابت عامل زیان‌ده شدن خودروسازان

در پی اعلام خبر افزایش قیمت خودرو برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این اقدام را در مدیریت بازار خودرو بی‌تاثیر دانسته و از آن به عنوان راهی برای استفاده دولت از ابزاری همچون شورای رقابت برای کنترل و دستوری کردن قیمت‌ها یاد می‌کنند.

به گزارش سیونا، به نقل از ایسنا، آنها معتقدند با توجه به فاصله فاحش درآمد مردم و قیمت خودرو و همچنین رشد تورم در کشور، این تصمیمات راه‌گشا نبوده و عدم تعادل فعلی بازار خودرو، در نتیجه لجاجت شورای رقابت ایجاد شده است.
یکشنبه هفته گذشته رضا شیوا – رئیس شورای رقابت- آغاز رسمی کار در سال ۱۴۰۰ را با اعلام خبر افزایش قیمت خودرو در سه ماه نخست امسال کلید زد.
به گفته او، باتوجه به اینکه شورای رقابت به دلیل پایین بودن نرخ تورم در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ با افزایش قیمت موافقت نکرد، اکنون شورا برای تصمیم‌گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ منتظر اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است تا قیمت‌های جدید برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ را تعیین کند.
حال قرار است قیمت خودرو در شش ماه پایانی سال گذشته بررسی و با توجه به نرخ تورم بخشی، قیمت نهایی آن برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ مشخص شود.
در نتیجه اعلام این تصمیم، بازار خودرو سیگنال‌های روانی را به بازار خودرو فرستاده و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. براین اساس بازار خودرو پس از چندین ماه ثبات نسبی و روند نزولی قیمت‌ها ( از آبان ماه سال گذشته تا پیش از اعلام خبر افزایش قیمت‌ها برای سه ماهه اول سال جاری)، تغییر مسیر قیمتی را آغاز کرده بود؛ تا جایی‌که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، تغییر مسیر قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته‌ اخیر را تحت تاثیر تصمیم جدید شورای رقابت و اعمال نرخ تورم بخشی در قیمت خودرو دانست اما این افزایش قیمت را مقطعی و گذرا و ناشی ازجو روانی این خبر دانست.
به گفته موتمنی، باتوجه به اثر روانی ایجاد شده، دارندگان خودرو به امید افزایش قیمت علاوه براینکه قیمت‌ها را بالا بردند، در حالی که پیش‌تر (در زمان نزول قیمت‌ها) به دنبال خردیدار بودند، اکنون تا حدودی عقب‌نشینی کرده‌اند. از روز شنبه تا دوشنبه هفته گذشته، قیمت‌ تمامی محصولات بین دو تا شش میلیون تومان نسبت به آخرین قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد؛ اما از روز سه‌شنبه قیمت‌ها دوباره پس از چندین ماه روند افزایشی یافت. بطور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۱۹۹ میلیون تومان هم پایین آمده بود، مجدد تا ۲۰۵ میلیون تومان پیش رفت یا سمند که تا ۱۹۰ میلیون تومان کاهش یافته بود اما مجددا به ۱۹۴  میلیون تومان رسید. در محصولات سایپا نیز پراید ۱۳۱ که به ۱۰۶ میلیون تومان رسیده بود مجددا در محدوده ۱۰۹ میلیون تومان قرار گرفت.
 البته روز یکشنبه (دیروز)، رئیس شورای رقابت ضمن تاکید براینکه مردم مطمئن باشند قیمت‌های اعلامی از سوی این سازمان منصفانه خواهد بود، اعلام کرد: با بهبود شرایط، قیمت خودروها نزولی و کاهشی خواهد شد. فعلا شورای رقابت منتظر اعلام تورم بخشی شش ماهه از سوی بانک مرکزی است. باتوجه به اینکه دستورالعمل قیمت خودرو، پیشتر سالانه بوده و در سال ۱۳۹۹،  سه ماهه و اکنون شش ماهه شده است چنانچه ثبات در بازارها و بازار ارز ادامه‌دار باشد، صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک ساله برمی‌گردد.
به گفته این مقام مسئول، درست است که نوسانات ارزی محدوده شده و تورم نیز روند آرامی در پیش گرفته است، اما تورم همچنان در کشور وجود دارد و خودروسازان هم به ما فشار می‌آورند که تورم بخشی شش ماهه را در دستورالعمل قیمت خودرو لحاظ کنیم؛ بنابراین چنانچه بانک مرکزی تورم بخشی شش ماهه را اعلام کند، در رابطه با اعمال آن در قیمت خودرو تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14177

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰