رنو و پژو با جبران زیان های گذشته به ایران برگردند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
رئیس انجمن صنایع همگن:

رنو و پژو با جبران زیان های گذشته به ایران برگردند

  • کد خبر : 14297
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
رنو و پژو با جبران زیان های گذشته به ایران برگردند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در خصوص احتمال بازگشت شرکت‌هایی همچون رنو و پژو با کاهش تحریم‌ها گفت: رفتن این شرکت‌ تصمیم و مطلوب خودشان نبود پس می‌توانند دوباره به ایران برگردند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از بازار، حدود سه سال پیش، زمانی که ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد، خودروسازی و قطعه سازی اولین صنایعی بودند که مورد تحریم‌های خصمانه آمریکا قرار گرفتند. حالا به تازگی روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از مقامات اروپایی خبر داده که آمریکا تمایل دارد برخی از تحریم‌های صنایع از جمله خودروسازی ایران را کاهش دهد. بنابراین در صورتی که این خبر صحت داشته باشد؛ می‌توان امید داشت که صنعت خودرو کشور بعد از تحمل سه سال محدودیت بین‌المللی، بالاخره از انزوا خارج می‌شود و دوباره مشارکت‌های بین‌المللی خود را از سر می‌گیرد.
بر همین اساس اکنون زمزمه‌هایی از سوی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی شنیده می‌شود که در صورت بازگشت دوباره خودروسازانی که با تحریم‌ها نسبت به تعهد خود بدعهدی کردند و از ایران خارج شدند باید چه تصمیمی گرفت؟ آیا می‌توان دوباره به خودروسازانی همچون رنو و پژو اعتماد کرد؟ سوالی که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو ضمن پاسخگویی به آن در خصوص برنامه ریزی برای آینده صنعت خودرو توضیح می‌دهد.
* به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه صنعت خودرو ایران که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شد کاهش یابد؛ به نظرتان با تغییر سیاست‌های بین‌المللی و حذف این تحریم‌ها، همکاری ایران با خودروسازان و قطعه سازان خارجی باید به چه نحوی باشد که دوباره شاهد بدعهدی و خروج آن‌ها از کشور نباشیم؟ 
نخست، درحال حاضر در دنیا شاهد این هستیم که صنایع با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ در صنعت خودروسازی نیز دیدیم که پژو، کرایسلر و فیات با یکدیگر مجموعه جدیدی را ایجاد کردند. رنو و نیسان نیز با یکدیگر همکاری دارند. بنابراین صنایع دنیا برای کاهش هزینه‌ها، بهره مندی از توانمندی‌های یکدیگر و ایجاد نوآوری مسیر ادغام را در پیش گرفته‌اند.
  متاسفانه در ایران همه نگران این هستند  در جایی انحصار ایجاد شود و با همین نگرانی مانع بهره مندی از تمام ظرفیت‌ها می‌شوند؛ دیدگاهی که نوع دیگری از آن در دنیا مورد توجه است و هیچ کسی نگران انحصارسازی در این زمینه نیست. بنابراین همه به دنبال افزایش همکاری و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر هستند
با این تفاسیر در ایران و در قدم اول باید این فرهنگ را در داخل کشور ایجاد کنیم و به مسئولان نیز بقبولانیم که ادغام خودروسازان یک ضرورت است که بتوانند از تمام ظرفیت ها بهره ببرند. متاسفانه در ایران همه نگران این هستند  در جایی انحصار ایجاد شود و با همین نگرانی مانع بهره مندی از تمام ظرفیت‌ها می‌شوند؛ دیدگاهی که نوع دیگری از آن در دنیا مورد توجه است و هیچ کسی نگران انحصارسازی در این زمینه نیست. بنابراین همه به دنبال افزایش همکاری و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر هستند.
دوم، در مورد همکاری های بین المللی چین و هند را بررسی کنید؛ خواهید دید که صنایع این کشورها با شرکت های رده اول جهانی وارد همکاری شدند و این موضوع باعث شد که این کشورها را حداقل ۱۰ گام جلو روند. البته در ایران هم چنین تجربه‌ای را داشتیم و با شرکت خودروسازی پژو، رنو و هیوندای همکاری کردیم. بنابراین در پاسخ به سوال شما باید بگویم که همان شرکت هایی که با ایران در گذشته کار کردند نیز می توانند دوباره بیایند و وارد همکاری شوند. اما با شرط و شروط؛ شرط اول این است که جبران زیان های گذشته را انجام دهند. البته این را می دانیم که  این شرکت ها با پای خودروشان نرفتند؛ حتی پژو و رنو آمده اند در ایران سرمایه گذاری انجام داده و پول آورده اند. بنابراین این شرکت ها با پای خودشان از ایران خارج نشدند و این فشار قلدری همچون ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود که آن‌ها را وادار کرد ایران را ترک کنند.
* با این تفاصیل مخالف ورود دوباره شرکت‌هایی که در گذشته نسبت به تعهداتشان به صنعت ایران بدعهدی کردند نیستید و معتقدید آن‌ها هم چاره دیگری جز خروج نداشتند؟ با این شرایط در صورت بازگشت این خودروسازان یا ورود هر خودروساز دیگری به کشور باید چه تدابیری در قراردادها اندیشیده شود که دوباره با یک تغییر سیاسی شاهد از دست رفتن تمام برنامه ریزی‌های صنعت نباشیم؟
باید حواسمان جمع باشد و به نحوی با آن‌ها وارد معامله شویم که نخست؛ تکرار چنین اتفاقاتی را پیش بینی کنیم تا جلوی ضرر و زیان حاصله را بگیریم. دو؛ نیاز است که توان خودمان را افزایش دهیم. نباید دنبال راحت طلبی باشیم و با باز شدن دوباره درها به سراغ واردات قطعات حاضر و آماده برویم. باید دانش فنی را فرا بگیریم و آن توانمندی‌هایی که داریم را ارتقا دهیم و توانمندی هایی را هم که نداریم از کشورهای دیگر وارد کنیم.
چرا هیچ کسی هند را تحریم نمی کند؟ برای اینکه هندی‌ها به قدری پیشرفت کرده اند که با تحریم هم می توانند راهشان را ادامه دهند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14297

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰