هزینه کارشناسی کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۱۰۰میلیون تومان! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
8
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور از افزایش قیمت اروپایی‌های وارداتی خبر داد

هزینه کارشناسی کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۱۰۰میلیون تومان!

  • کد خبر : 15288
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
هزینه کارشناسی کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۱۰۰میلیون تومان!

واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، نتوانست بازار کشور را متحول کند. این کامیون‌ها که حالا بعد از گذشت یک سال از ثبت سفارش، تنها ۵۰ دستگاه از آن‌ها ترخیص شده و به بازار کشور رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، نتوانست بازار کشور را متحول کند. این کامیون‌ها که حالا بعد از گذشت یک سال از ثبت سفارش، تنها ۵۰ دستگاه از آن‌ها ترخیص شده و به بازار کشور رسیده است، نه‌تنها اهداف خود را محقق نکرد، بلکه به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور واردات این خودروها و حضور دلالان در این طرح باعث شد تا قیمت نهایی محصولات بالا رود و روی قیمت‌ محصولات موجود در بازار هم تاثیر افزایشی داشته باشد. به گفته احمد کریمی، هزینه‌های حساب‌نشده‌ای مانند کارشناسی خودروها و هزینه‌ مربوط به اقامت کارشناس در هتل، قیمت نهایی این خودروها را به‌شدت افزایش داده است.

معاینه فنی؛ تنها شرط اسقاط کامیون‌های فرسوده
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از ترخیص ۵۰ دستگاه از کامیون‌هایی که در گمرک بوده‌اند، خبر داد. احمد کریمی درخصوص برداشته‌شدن شرط اسقاط این خودروها اظهار کرد: «بحث اسقاط به قوت خود باقی بوده و تنها کمی شرایط آن تغییر کرده است.» وی در ادامه عنوان کرد: «پیش از این تنها اسقاط کامیون‌هایی پذیرفته می‌شد که دارای کارکرد با بارنامه هوشمند معتبر هستند، اما درحال‌حاضر این شرط برداشته شده است.» کریمی همچنین بیان کرد: «اگر خودرویی معاینه فنی داشته باشد، برای اسقاط پذیرفته می‌شود و ظاهرا معاینه فنی گویای آن است که خودرو فعال و در حال کار است.» وی با بیان این‌که براساس این تغییرات، از این پس خودروهای فعال در معادن و درون‌شهری هم مشمول طرح اسقاط می‌شوند، توضیح داد:‌ «در همین راستا طرح نوسازی را باید دربرگیرنده حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری دانست.»

قیمت‌گذاری کامیون‌ها براساس مدل‌های موجود
کریمی در ادامه درخصوص قیمت این کامیون‌ها اظهار کرد: «در این مدت پیگیری‌های بسیاری درخصوص قیمت تمام‌شده این کامیون‌ها برای متقاضیان شده‌ایم.» وی توضیح داد: «متاسفانه در این زمینه واردکنندگان نیم‌نگاهی به قیمت محصول مشابه در بازار دارند و براساس آن قیمت تمام‌شده را اعلام می‌کنند.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: «به‌عنوان مثال اگر قیمت مدل مشابه در بازار ۵٫۵میلیارد تومان باشد، نمونه وارداتی را ۴٫۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌کنند.» وی اظهار کرد: «سوال این‌جاست مگر قرار است براساس قیمت بازار، مدل‌های وارداتی را قیمت‌گذاری کنیم؟»

محاسبه هزینه ۹۶میلیون تومانی کارشناسی
احمد کریمی همچنین در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه به نظر می‌رسد قرار است تمام هزینه‌های کشور از محل واردات همین خودروها پاسخ داده شود! زیرا هر کسی به‌نوعی از واردات این محصولات سهم‌خواهی کرده است.» وی همچنین بیان کرد: «یکی از هزینه‌های جالب در قیمت‌گذاری این خودروها، مربوط به کارشناسی است.» وی در ادامه بیان کرد: «تنها هزینه کارشناسی یکی از خودروها، ۹۶میلیون تومان ذکر شده بود.» کریمی گفت: «این در حالی است که به غیر از این رقم، هزینه‌های مربوط به اقامت کارشناس در هتل و غذا هم روی قیمت‌ نهایی خودرو محاسبه می‌شود.» وی با اشاره به آن‌که در هیچ کشوری چنین اتفاقاتی را شاهد نیستیم، عنوان کرد: «در نهایت اعلام می‌شود که هر کامیون با ۶۰هزار یورو وارد شده، اما قیمت نهایی آن بسیار بالاتر از نرخ اولیه است و در صورت اعتراض به این قیمت‌ها، با لیست هزینه‌های عجیب مواجه می‌شویم.»
افزایش قیمت بازار داخلی تحت تاثیر واردات کامیون‌ها
وی توضیح داد: «بحث ما این است که درحال‌حاضر متاسفانه دلال‌ها، بازار خارج کشور را هم خراب کرده‌اند.» وی گفت: «شرایطی ایجاد شده است که با شرط سه سال کارکرد، تعداد ناوگان مشمول در دنیا هم محدودتر شود. کشورهایی مانند عراق، ارمنستان و ترکیه این مزیت سنی را در نظر نگرفته‌اند.» همین موضوع باعث شده است کامیون‌های سه سال کارکرد قیمت‌ بیشتری در مقایسه با چهار سال به بالاها داشته باشند.» وی افزود: «به‌عنوان مثال یک کامیون ۲۰۱۸ با قیمت ۶۵هزار یورو عرضه می‌شود، اما یک مدل ۲۰۱۷ قیمت ۴۵ هزار یورویی دارد. دلیل اصلی آن است که ایران مجبور به واردات مدل‌های ۲۰۱۸ به بعد است، اما سایر کشورها می‌توانند هر مدلی را خریداری کنند.» وی اظهار کرد: «واردات این کامیون‌ها به کشور دو هدف را دنبال می‌کرد؛ نوسازی و شکستن قیمت‌ها در بازار داخلی.» وی ادامه داد: «انتظار می‌رفت با واردات این خودروها کامیون‌های ۵میلیارد تومانی بازار به ۳میلیارد تومان برسند، نه این که مدل‌های ۵میلیارد تومانی حدود ۶٫میلیارد تومان قیمت‌گذاری شوند.»

هزینه‌ گمرکی از ۲۵ به ۱۰۰ درصد رسید

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=15288

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰