افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتورها - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتورها

  • کد خبر : 18258
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۷
افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتورها

مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات روانکار موتوری از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن پالایشگاه داران روغن سازی کشور داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، نامه‌ای که امروز از سوی انجمن پالایشگاه داران روغن سازی به رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی ارسال شد، خبر از دریافت مجوز افزایش قیمت روغن موتور می داد اما درصد این افزایش در نامه عنوان نشده بود. با بررسی اسناد کدال مشخص شد سازمان حمایت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت ها را به روغن سازان داده است.  دلیل این افزایش قیمت ، بالارفتن هزینه های تولید شامل قیمت لوبکات ، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی ، مواد اولیه وارداتی، مواد بسته بندی و سایر هزینه ها عنوان شده است‌. این درحالی است که بر اساس آنچه منابع آگاه اطلاع می‌دهند، عدد درخواستی تولیدکنندگان برای خروج از حاشیه ضرر و سر به سر شدن هزینه ها و درآمدها عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.
مشکل کمبود، قاچاق، احتکار و تقلب در بازار روغن موتور، لاستیک و بسیاری مواد مصرفی دیگر از کمبود عرضه ناشی می شود که دلیل اصلی این موضوع همین عدم تناسب بین دخل و خرج تولیدکنندگان است. مشکلی که در بازه زمانی کوتاهی بعد از افزایش قیمت محصول برطرف می شود اما دوباره با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، خدمات، لجستیک و دستمزدها به حاشیه ضرر بر می‌گردد و عملا افزایش قیمت قبلی را خنثی می‌کند. نظر به اینکه تولید روغن موتور ارزش افزوده زیادی ایجاد نمی‌کند، بخض عمده‌ای از قیمت نهایی این محصولات متاثر از قسمت مواد اولیه تشکیل دهنده آن خواهد بود. تا زمانی که قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ آزاد محاسبه می شود و قیمت نهایی به صورت دستوری تعیین می شود، چالش های این صنعت و صنایع مشابه به صورت ریشه ای حل نخواهد شد.
اگر دولت و نهادهای مربوطه یکبار برای همیشه تکلیف قیمت گذاری دستوری را مشخص کنند، شرکت‌ها  با اصلاح قیمت‌ها در بازه های زمانی کوتاه مدت علاوه بر جلوگیری از احتکار، قاچاق و تقلب می‌توانند از جامپ های ناگهای قیمت نیز جلوگیری کنند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=18258

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰