رقابت سه‌جانبه چین، ترکیه و ایران در بازار خودرو روسیه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
اجرای برخی تفاهم‌نامه‌های خودرویی با روسیه بلافاصله کلید خورد

رقابت سه‌جانبه چین، ترکیه و ایران در بازار خودرو روسیه

  • کد خبر : 20006
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
رقابت سه‌جانبه چین، ترکیه و ایران در بازار خودرو روسیه

نمایشگاه تحول صنعت خودرو بدون فاصله از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه برگزار شد. مزیت مهم نمایشگاه مسکو، جلسات مشترکی بود که هم معاونان وزیر و هم خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی با همتایان روسی خود برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نفل از اخبار خودرو، روز پایانی نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه مقارن شد با روز آغازین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در ایران که امروز به‌کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه داخلی، علاوه‌بر رونمایی از بن‌سازه‌ها و نمونه اولیه برخی خودروها، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی فعالان، کارشناسان و مسئولان این حوزه صنعتی بود. روز گذشته نیز نشستی با حضور سخنگوی دولت و برخی اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بود. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه این نشست به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «مشکلات بسیاری به دلیل تحریم‌های خارجی و سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در داخل به وجود آمده و صنعت خودرو به‌گونه‌ای رشد کرده بود که رضایت عمومی را به دنبال نداشت. بر همین اساس، ایجاد تحول در مشکلات مزمن موجود سخت بود، اما دولت پیگیری را تکلیف قانونی و شرعی خود می‌داند و به همین دلیل با سرعت اقدام به تحقیقات کارشناسی شد و پس از بازدید رئیس‌جمهور از پارکینگ‌های خودروسازان برنامه‌ریزی‌ها انجام گرفت.» محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز با اشاره به حضور اخیر خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در روسیه گفت: «فعالان صنعتی ایران برای اولین‌بار توانسته‌اند در یک گردهمایی بین‌المللی به وسعت نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه حضور داشته باشند و باید از دستاوردها و فرصت‌های حاصل از حضور قطعه‌سازان در کشور روسیه بهره‌برداری شود.» آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز نمایشگاه تحول صنعت خودرو را نشانه تبلور این صنعت خواند و گفت: «دستاوردهای به نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه، تصویر عینی و ترسیم آینده این صنعت و مکمل خوبی برای نقشه راه مناسب آن برای همه ذینفعان و شرکای داخلی و خارجی خواهد بود.»
استقبال بسیار خوب از تارا و شاهین در مسکو-محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی
نمایشگاه تحول صنعت خودرو بدون فاصله از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه برگزار شد. مزیت مهم نمایشگاه مسکو، جلسات مشترکی بود که هم معاونان وزیر و هم خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی با همتایان روسی خود برگزار کردند. در آن نمایشگاه، شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز ایرانی با حضور فعال و جدی، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فنی خود را به نمایش گذاشتند و اتفاقا برعکس فضای داخلی که منتقدان معتقدند کیفیت محصولات خودروسازان ایرانی مناسب نیستند، خودروهای ایرانی تارا و شاهین در روسیه با استقبال بسیار خوبی همراه شدند.
فضای بیش از ۱۰۰۰ متری که خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی به خود اختصاص دادند، بزرگ‌ترین میزان حضور شرکت‌ها و در اختیار گرفتن بیشترین فضای نمایشگاهی در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را برای کشور رقم زد. همچنین در این نمایشگاه فعالان کشورهای اورآسیا نیز حضور داشتند که فرصتی برای تبادل اطلاعات و محصولات را برای طرفین ایجاد کرد.
پروژه‌های مشترکی هم میان شرکت‌های ایرانی و روسیه‌ای در حوزه تولید خودرو و قطعات آن در حال تعریف است تا زمینه‌های لازم جهت ارتقای صنعت خودرو در هر دو کشور ایجاد شود. درخصوص خودروهای دارای پلت‌فرم‌های مشابه که در ایران و روسیه تولید می‌شده است هم توافقاتی انجام شد تا قطعات مشابه مبادله شود. بدین ترتیب ما نیز با توجه به تغییر معادلات در بازار خودرو روسیه پس از جنگ اوکراین، باید با استفاده از حُسن همجواری و تکیه بر توانمندی‌های موجود، به رقابت با چین و ترکیه در این بازار بپردازیم.
سه گام تحول در حوزه خودروسازی-علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت
بیش از ۱۸۰هزار خودرو ناقص در انبارهای خودروسازان موجود بود و فاصله تقاضای مردم تا عرضه تولیدات خودروهای داخلی به دلیل کمبود قطعات زیاد شده بود. اما خودروهای ناقص در آمار تولید ثبت می‌شدند، به همین دلیل رئیس‌جمهور هشت فرمان صادر کرد که تحولات ناشی از آن در سه حوزه رقم خورد. نخستین تحول در تثبیت جریان تولید بود؛ به‌گونه‌ای که امروز خودروهای معطل‌مانده به دلیل کمبود قطعات به کمتر از ده‌هزار دستگاه رسیده است و ازسوی‌دیگر تولیدات بدون معطلی عرضه می‌شوند. تحول دوم؛ توسعه بن‌سازه‌ها یا پلت‌فرم‌ها همراه با بومی‌سازی بود که در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، تدبیر و چرخش استراتژیکی اتفاق افتاد تا برای عرضه جهانی خودروها هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد. با این رویکرد، دو یا چند شرکت در مشارکت با یکدیگر بن‌سازه‌ای را ایجاد می‌کنند تا این مدل همکاری‌ها توسعه یابد. این نوع همکاری‌ها هزینه تولید را کاهش می‌دهد و محدود به تولیدکنندگان دولتی نیست و بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند در این بخش حضور یابد. گام سوم؛ دستیابی به تولید گسترده‌تر برای رقابت جهانی است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=20006

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰