سرگزی: هرچه سریعتر جلوی ظلم آشکار خودروسازان به مردم گرفته شود - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

سرگزی: هرچه سریعتر جلوی ظلم آشکار خودروسازان به مردم گرفته شود

  • کد خبر : 23120
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
سرگزی: هرچه سریعتر جلوی ظلم آشکار خودروسازان به مردم گرفته شود

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: به نظر می رسد که وزارت صمت واردات خودرو را به دست خودروسازان سپرده و آنها نیز قصد دارند ماشین هایی را وارد کنند که قیمت آن از خودروهایی که خودشان مونتاژ می کنند بالاتر باشد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا) به نقل از ایسنا، محمد سرگزی درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار، بیان کرد: مجلس به منظور رعایت حال مردم و پاسخگویی به نیاز آنها قانونی را مصوب کرد تا خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب وارد شود تا قشر متوسط و ضعیف جامعه بتوانند به خودروهای ایمن با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند اما متاسفانه وزارت صمت در یک اقدام نامناسب و در پیشنهاداتی که در هیات دولت طرح کردند از این شرط اصلی عدول کرده و به سمت واردات خودروهای غیر اقتصادی رفته است.
واردات خودروهای گران قیمت خارجی پاسخگوی نیاز جامعه نیست
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به وضعیت نرخ دلار نیز خرید خودروهای وارداتی از توان قشر متوسط جامعه خارج است. از سوی دیگر واردات خودرو به خود خودروسازان سپرده شده است که این اقدام عملا سبب می شود تا خودروسازان ماشین هایی را وارد کنند که از قیمت خودروهایی که خودشان مونتاژ کرده و وارد بازار می کنند پایین تر نباشد.
خودروسازان نمی خواهند انحصار آنان شکسته شود
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما نیز به تولید داخل و عدم وابستگی به خارج اعتقاد داریم اما نکته اساسی این است که این استدلال زمینه را برای سوءاستفاده خودروسازان از  انحصار ایجاد شده فراهم کرده است. خودروسازان نیز لابی ها و رایزنی های زیادی را پیش گرفته اند تا این انحصار شکسته نشود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از ظلم های بزرگی که به مردم ما شده است از جانب صنعت خودروسازی است، امروز از خودروهایی در دنیا استفاده می شود که میزان مصرف بنزین آنها در ۱۰۰ کیلومتر قریب به ۵ لیتر است اما مصرف بنزین خودروهای ساخت داخل بالای ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
واردات خودروی استاندارد ۵۰ درصد مصرف بنزین را کاهش می دهد
وی در ادامه با بیان اینکه امروز میزان مصرف بنزین روزانه در کشور قریب به ۱۰۵ میلیون لیتر است،‌ تاکید کرد: اگر ما خودرویی استاندارد داشته باشیم ۵۰ درصد در میزان مصرف بنزین صرفه جویی می شود. قریب به ۵۰ میلیون لیتر روزانه در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. تولید هر لیتر از این بنزین قریب به ۱ دلار هزینه دارد. حدود ۵۰ میلیون دلار روزانه سرمایه های کشور از دست می رود. همین عدد را در طول سال محاسبه کنیم رقم بسیار بالایی است. یعنی اگر کل کارکنان صنعت خودروسازی در منزل استراحت کنند، با واردات خودروی استاندارد، چند برابر آن در مصرف بنزین صرفه جویی کرده ایم.
باید سریع تر جلوی ظلم آشکار خودروسازان به مردم گرفته شود
نماینده زابل در مجلس افزود: از طرف دیگر ما چه میزان تلفات جانی به دلیل غیراستاندارد بودن خودروها در سال داریم. چه تعداد از خانواده های ما بدون سرپرست می شوند. تعداد افرادی که در اثر تصادف در طول سال مجروح شده و یا جان خود را از دست می دهند بیش از یکصد هزار نفر است. ما چگونه می خواهیم این خسرانی که به خانواده ها از رهگذر حوادث جاده ای وارد می شود را جبران کنیم. ما واقعا نیازمند تدبیر در این حوزه هستیم.
سرگزی در پایان با بیان اینکه باید هرچه سریع تر جلوی این ظلم آشکار به مردم گرفته شود، گفت: اقدام دولت برای ساماندهی بازار خودرو رضایتمندی زیادی در جامعه ایجاد خواهد کرد. بنده احساس می کنم متولیان این حوزه اطلاعات غلط به دولت و شخص رئیس جمهور می دهند. بنده مطمئن هستم اگر اطلاعات درست به رئیس جمهور برسد قطعا تصمیم عاجلی را در جهت حل این مشکل اتخاذ خواهند کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=23120

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰