هشدار منطقی درباره توقف تولید خودرو - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

هشدار منطقی درباره توقف تولید خودرو

  • کد خبر : 25555
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
هشدار منطقی درباره توقف تولید خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت نسبت به توقف قریب‌الوقوع خطوط تولید خودروسازان هشدار داد و خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد که این مشکل با تعامل صورت گرفته با سازمان رفع شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، منوچهر منطقی در نامه‌ای که ۲۰ اردیبهشت ماه خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت، ضمن هشدار نسبت به توقف تولید و بحران ناشی از آن، خواستار لغو محدودیت‌های سیستمی در تخصیص ارز شد و به تشریح تبعات ناشی از آن پرداخت.

در این نامه آمده است:

” به آگاهی می‌رساند با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمامی مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت سفارش هیچ کدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید) همچنین با توجه به اجرای یکباره و آنی افزودن ۲۳۸ ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش به منظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت پذیرفته است، این امر به ایجاد بحران قریب‌الوقوع توقف خطوط تولیدی، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار افزایش قیمت‌ها و رشد تورم که با هدف‌گذاری سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم مغایر است؛ خواهد انجامید.

علی ایحال برخی از تبعات ناشی از اجرای این سیاست در حوزه صنعت خودرو و همچنین برخی از مشکلات به وجود آمده بر اساس گزارشات واصله از شرکت‌های صنایع خودروسازی، قطعه سازی و زنجیره تأمین و خدمات آن‌ها به شرح ذیل است:

۱- با کاهش و اعمال محدودیت‌های سقف ارزیابی سال‌های گذشته و سابقه میانگین دو سال گذشته برای تمامی واحدهای تولیدی و مجموعه های زنجیره تأمین آن‌ها افزایش برنامه تولید خودرو و رشد تعهدات امکان پذیر نیست.

۲- اعمال محدودیت‌های سقف و سابقه برای تمامی مجموعه های تولیدی و مجموعه های زنجیره تأمین، عدم تأمین به موقع مواد اولیه و واسطه ای تولید را در پی دارد که در نهایت موجب توقف خطوط تولید خودرو خواهد شد.

۳- در راستای اعمال سیاست‌های تعمیق ساخت داخل و تغییرات تعرفه‌ای حاصل از آن امکان ثبت سفارش محصولات در سایر تعرفه‌ها در سامانه جامع تجارت امکان پذیر نیست.

۴ -با توجه به اینکه برخی از تعرفه‌های قطعات وارداتی شرکت‌های تولیدی بر اساس نظریه گمرکی در ثبت سفارشات تغییر پیدا می‌کند و شرکت مذکور در آن ردیف تعرفه فاقد سابقه است؛ بر اساس این مصوبه، ثبت سفارش امکان پذیر نیست.

۵- شرکت‌های جدید که به تازگی موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری تولید شده یا دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد بوده و همچنین شرکت‌هایی که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزایش ظرفیت تولید دارند و شرکت‌های دانش بنیان علیرغم سرمایه‌گذاری‌های بالای صورت پذیرفته، عملاً در واردات مواداولیه و واسطه‌ای تولید با محدودیت سقف و سابقه واردات مواجه شده که امکان تولید و افزایش ظرفیت را برای آنها سلب می‌کند.

۶- بسیاری از ثبت سفارش‌ها که نیاز به ویرایش یا تمدید اعتبار داشته حتی دارای تخصیص یا تأمین ارز بوده یا بخشی از کالا ترخیص شده بر اساس اعمال این محدودیت ثبت سفارش‌های آن‌ها با رد سیستمی مواجه شده، به طوریکه امکان ترخیص و حتی رفع تعهد ارزی برای این دسته از پرونده‌ها میسر نیست.

با توجه به عدم بررسی تخصصی تعرفه‌های جدید مشمول محدودیت سقف و سابقه بسیاری از ثبت سفارش‌ها در حوزه واردات قطعات وسایل نقلیه با رد سیستمی مواجه می‌شود که بازار قطعات یدکی و مصرفی را تحت تأثیر قرار داده و دچار اختلال و بحران نظیر کمبود قطعات یدکی و مصرفی افزایش قیمت آن‌ها و متعاقب آن، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و به موقع به مشتریان افزایش قاچاق و قطعات بی‌کیفیت در بازار مصرف می‌شود که خود موجب کاهش سطح ایمنی افزایش حوادث و نارضایتی عمومی مشتریان خواهد شد.

از آن جایی که اعمال هرگونه سیاست‌های مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیت‌ها و موانع جدید به سردرگمی واحدهای تولیدی افزایش مراجعات حضوری و مکاتبات متعدد برای رفع مشکلات انجامیده و تمرکز منابع برای تولید کاهش خواهد یافت و این امر در نهایت به عدم تحقق اهداف سال ۱۴۰۲ و افت تولید منجر می‌شود؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به لغو محدودیت‌های موصوف اقدام شود.”

گفتنی است در تعامل سازمان توسعه تجارت با قطعه سازان کشور این مشکل رفع شده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=25555

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰