ورود تدریجی خودروهای پرتیراژ به بورس کالا - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

ورود تدریجی خودروهای پرتیراژ به بورس کالا

  • کد خبر : 21959
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
ورود تدریجی خودروهای پرتیراژ به بورس کالا

مدیر نظارت بر بورس‌ها با اشاره به عرضه برخی از خودروها در بورس کالا طی چند ماه گذشته، از ورود تدریجی خودروهای پرتیراژ به این بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، امیرمهدی صبایی در نشست خبری که امروز برگزار شد، درمورد سیگنال فروشی در فضای مجازی اظهار کرد: اداره‌ای در سال ۱۳۹۸ در این راستا تشکیل شد که در چهار حوزه ناشران، نهادهای مالی، بازار و فضای مجازی گزارش دریافت میکند. علاوه بر این اخیرا سامانه‌ای برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شده است که هر تخلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، توسط مراجع ذی‌صلاح اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

راه اندازی بازار دوطرفه

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان بورس راه اندازی بازار دو طرفه است، گفت: هدف از راه اندازی این بازار این است که فعالین بازار بتوانند با پیش‌بینی از نوسانات بازار امکان کسب سود داشته باشند. البته دو ابزار مهم فروش استقراضی و آتی روی شاخص برای راه اندازی این بازار بسیار مهم است.

آخرین وضعیت افزایش دامنه نوسان

مدیر نظارت بر بورس‌ها در ادامه درمورد بازگشایی دامنه نوسان توضیح داد: در شرایط فعلی اولویت حفظ تعادل در بازار سرمایه است. از نظر نگاه کارشناسی وجود چنین پارامترهایی در بازار سرمایه ایران متغیر اضافه و مزاحم تلقی می‌شود. اما به طور کلی باز شدن دامنه نوسان یک پدیده مثبت است.

صبایی ادامه داد: برای افزاش یا باز شدن دامنه نوسان باید شرایط بازار را هم در نظر گرفت. برای سازمان بورس در کشور یک وظایف نانپشته تعریف شده است که ممکن است در هیج جای دنیا وجود نداشته باشد. بازار سرمایه باید بتواند علاوه بر سایر پارامترها به موضوع ریسک هم رسیدگی کند.

به گفته وی، به راحتی نمی توان درمورد افزایش دامنه نوسان تصمیم گرفت و این موضوع نیازمند بسترسازی است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها در ادامه با تاکید بر این‌که صنعت خودرو بیشترین آسیب را از قیمت‌گذاری دستور می‌بیند، اظهار کرد: حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در این صنعت وجود دارد.

صبایی با بیان این‌که عرضه خودرو در بورس کالا یک نعمت است، عنوان کرد: نمی‌توان همه خودروها را ظرف یک هفته یا یک ماه در بستر بورس کالا عرضه کرد. بلکه این اتفاق باید به صورت تدریجی رخ دهد. همانطور هم که شاهد بودیم این روند از خودروهای کم تیراژ آغاز شد و با شیب ملایم به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت خواهد کرد.

به گفته وی، هدف نهایی این است که پرتیراژترین خودروها در بورس کالا عرضه شود.

نزدیک شدن ETF ها به قیمت NAV

وی در ادامه در پاسخ به سوال در مورد وضعیت صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم گفت: چالش اصلی این صندوق‌ها فاصله NAV با قیمت معاملاتی است که تا چند روز قبل زیر ۷۰ درصد بود. اما در نهایت اصلاح اساسنامه این صندوق‌ها که توسط سازمان بورس پیشنهاد شده بود توسط هیات وزیران تصویب شد.

مدیر نظارت بر بورس‌ها ادامه داد: براین اساس اطلاعیه آغاز فعالیت بازارگردان صندوق پالایش یکم منتشر شد که پس از آن شاهد رشد P به NAV در این صندوق بودیم که تا ۷۴ درصد افزایش یافت و هدف این است که این میزان نزدیک به ۱۰۰ درصد بشود.

به گفته صبایی، هنوز اطلاعیه شروع فعالیت بازارگردان دارا یکم منتشر نشده است اما شاهد سیگنال مثبت وضعیت پالایش یکم به دارا یکم خواهیم بود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=21959

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰