خودروسازان خصوصی از دولتی‌ها جلو زدند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

خودروسازان خصوصی از دولتی‌ها جلو زدند

  • کد خبر : 24046
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
خودروسازان خصوصی از دولتی‌ها جلو زدند

بررسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد خودروسازان در دی ماه امسال نشان می‌دهد که بیشترین سهم تولید (البته به‌سبب دامنه گسترده‌تر از محصولات) مختص ایران‌خودرو است اما نسبت به دی پارسال، این خودروسازان خصوصی‌اند که توانسته‌اند بیشترین رشد تولید را ثبت کنند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان اعم از دولتی‌ها (ایران‌خودرو و سایپا) و خصوصی‌ها ١١۶ هزار و ٨۶٢ دستگاه خودرو در مجموع تولید کرده‌اند که نسبت به ٨٨ هزار و ٢٨٨ دستگاه تولید شده در دی ١۴٠٠ حدوداً ٣٢ درصد بیشتر شده است.
آمار نشان می‌دهد که ایران‌خودرو آن هم به سبب طیف گسترده‌تری از محصولات، بیشترین تیراژ تولید را داشته است. اما بیشترین رشد تولید دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته مختص خودروسازان خصوصی است؛ در دی امسال با رشد ٢٩ درصدی برای هر یک ایران‌خودرو قریب به ۵۴ هزار دستگاه از انواع خودروها و سایپا بالغ بر ۴٣ هزار دستگاه از انواع خودروها تولید کرده‌اند. اما خودروسازان خصوصی بالغ بر ١٩ هزار دستگاه در دی ماه امسال تولید کرده که نسبت به آمار ثبت شده از تولید آن‌ها در دی ١۴٠٠، رشد ۵٣ درصدی دیده می‌شود.
رشد ٢٩ درصدی تولید در ایران‌خودرو
گروه صنعتی ایران‌خودرو در دی امسال ۵٣ هزار و ٩٢٠ دستگاه از انواع خودروها تولید کرده که نسبت به ۴١ هزار و ٧٩١ دستگاه تولیدی در دی ماه سال گذشته ٢٩ درصد بیشتر است.
به تفکیک انواع خودروها،  ایران‌خودرو در دی امسال ۵١ هزار و ۵۴٢ دستگاه سواری تولید کرده که نسبت به ۴٠ هزار و ٧٨٩ دستگاه تولیدی در دی سال گذشته ٢۶ درصد رشد یافته است.
بیشترین افزایش تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو، مختص تولید وانت‌های این شرکت است که از ١٢١ دستگاه در دی ماه سال ١۴٠٠ به ١٠٠۵ دستگاه در ماه مشابه سال جارس رسیده است؛ البته در نظر داشته باشیم که ایران‌خودرو سال گذشته تولید وانت‌های آریسان را به جهت ارتقای کیفیت، متوقف کرده بود و امسال مجدد تولید و فروش آن را از سر گرفته است.
تولید اتوبوس در مجموعه ایران‌خودرو در یک ماه دی امسال به ۵٢ دستگاه رسیده که دو دستگاه بیشتر از تعداد تولیدی در دی ١۴٠٠ است و چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد.  
تولید سنگین‌های باری (کامیون، کامیونت و کشنده) این شرکت خودروساز رشد ٧٨ درصدی داشته و از ۶٨٠ دستگاه به ١٢١٣ دستگاه رسیده است.  
در مقابل تولید ون ٢۶ درصد و تولید مینی‌بوس و میدل‌باس ١٠٠ درصد در دی ماه ١۴٠١ امسال نسبت به تولید آن‌ها در دی ماه سال گذشته کمتر شده است. دی ماه امسال ١٠٨ دستگاه ون تولید شده که تیراژ آن در ماه مشابه ١۴٠٠، ١۴۵ دستگاه ثبت شده است.  
ایران‌خودرو در دی ماه امسال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نداشته در حالیکه طی ماه سال گذشته شش دستگاه تولید کرده بود.  
رشد ٢٩ درصدی تولید در سایپا
سایپا در دی ماه امسال در مجموع ۴٣ هزار و ٧۵٨ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ٣٣ هزار و ٩١٨ دستگاه تولیدی در دی ماه سال گذشته، ٢٩ درصد افزایش یافته است.

از این ۴٣ هزار و ٧۵٨ دستگاه خودرو، ٣۴ هزار و ٧٩۵ دستگاه سهم سواری‌ها، ٨٨٠٧ دستگاه سهم وانت‌ها و ١۵۶ دستگاه سهم باری‌های سنگین است که به ترتیب ٢۵ درصد (سواری)، ۴٩ درصد (وانت) و ۶٣ درصد (کامیون، کامیونت و کشنده) افزایش تولید داشته‌اند.
در دی ماه سال گذشته، ٢٧ هزار و ٩٠۴ دستگاه سواری، ۵٩١٨ دستگاه وانت و ٩۶ دستگاه سنگین باری (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده بود.
رشد ۵٣ درصدی تولید در خودروسازان خصوصی
خودروسازان خصوصی در یک‌ماهه دی ماه ١۴٠١ طبق آمار وزارت صمت، در مجموع ١٩ هزار و ١٨۴ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به ١٢ هزار و ۵٧٩ دستگاه تولیدی در دی ماه ١۴٠٠، ۵٣ درصد بیشتر است.
در این ماه ١۴ هزار و ٨٧۴ دستگاه سواری توسط خودروسازان خصوصی کشور تولید شده و ۵٨ درصد بیشتر از تولید سواری‌های آن‌ها در دی ماه سال گذشته (٩۴١۶ دستگاه) است.  
در دی ماه امسال نسبت به دی ماه ١۴٠٠، تولید وانت‌ها از ٢٠٣٠ دستگاه به ٢٢٢٩ دستگاه، ون‌ها از ۴۶ به ١۵٩، اتوبوس‌ها از ١۴ دستگاه به ٧٩ دستگاه و کامیون، کامیونت و کشنده از ٩۶٣ دستگاه به ١٧۶٣ دستگاه رسیده است.
به ترتیب تولید وانت‌ ١٠ درصد، تولید ون ٢۴۶ درصد، تولید اتوبوس ۴۶۴ درصد و تولید سنگین‌های باری ٨٣ درصد افزایش یافته است.
طبق آمار، فقط تولید مینی‌بوس و میدل‌باس‌ خودروسازان خصوصی است که کاهشی شده و درحالیکه در دی  سال گذشته ١١٠ دستگاه تولید شده بود امسال ٨٠ دستگاه تولید شده و کاهش ٢٧ درصدی را تجربه کرده است.
براین اساس، آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان در برنامه افزایش تولید انواع خودروها از دولتی‌ها جلو زده و درصد افزایش‌های بیشتری را ثبت کرده اند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=24046

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰