خودروهای وارداتی سه ماهه تحویل می‌شوند/ امکان واردات خودرو از مناطق آزاد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

خودروهای وارداتی سه ماهه تحویل می‌شوند/ امکان واردات خودرو از مناطق آزاد

  • کد خبر : 24155
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
خودروهای وارداتی سه ماهه تحویل می‌شوند/ امکان واردات خودرو از مناطق آزاد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه شرایط ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی اطلاع‌رسانی شده و تقریبا اکثر مردم اطلاع دارند، موعد تحویل بیشتر خودروها سه ماهه خواهد بود گفت: همچنین افرادی که خودرو در مناطق آزاد دارند، تحت شرایط می‌توانند خودروی خود را با پلاک ملی از مناطق آزاد وارد کنند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، امید قالیباف امروز (شنبه) در یک  گفت‌وگوی رادیویی با بیان این مطلب اظهار کرد: عمدتا خودروها سه ماهه تحویل می‌شوند، در حقیقت موعد تحویل ۹۰ درصد خودروها سه ماهه است، شاید پنج درصد تحویل فوری و پنج درصد هم شش ماهه باشد. البته ممکن است تغییراتی در این اعداد صورت گیرد اما در همین حدود بازه زمانی خودروها تحویل مشتریان خواهد شد. علت این مدت زمان‌ها هم این است که به هرحال خودروها بایستی تولید، وارد و ترخیص شود و در نهایت سایر اقدامات صورت گیرد تا تحویل مشتریان شود. در خودروسازان داخلی نیز همین روش اجرایی می‌شود؛ حتی در فروش فوق‌العاده هم، خودرو ۹۰ روز بعد تحویل می‌شود.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در رابطه با تغییر مسیر عرضه خودروها از بورس کالا به سامانه یکپارچه، گفت: همانطور که همه بخاطر دارند، قرار بود اولین خودروهای وارداتی هفته سوم  دی ماه عرضه شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده ؛ علت این تغییر مسیر عرضه هم همین تاخیر در فروش بود که از انتهای دی ماه به بهمن موکول شد و تا اسفند هم انجام نشد. قرار بود در بورس کالا عرضه شود در همان موقع هم آمادگی این کار وجود داشت اما از نظر بورس کالا ریسک به همراه داشت و بورس زیر بار این ریسک نمی‌رفت؛  نگران بودند که خودروها در موعد مقرر وارد نشود.
وی در خصوص واریز وجه ۵۰۰ میلیون تومانی پیش از ثبت درخواست، تصریح کرد: بایستی به یک نحوی متوجه شویم که متقاضی تمکن مالی دارد یا خیر و آمده تا ابتدا ثبت نام کند، سپس بعدا فکری برای مبلغ آن بکند. واریز این مبلغ برای پالایش تقاضا و تفکیک تقاضاها از تقاضای واقعی و تقاضای گذرا و بدون پشتوانه مفید است.

قالیباف ادامه داد: ایران‌خودرو، سایپا و سایر خودروسازان نیز بایستی اواسط هفته جاری، عرضه‌های بزرگ خود را از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو طبق شرایط ثابت گذشته و با قیمت کارخانه‌ای اجرایی کنند. این فرصت بسیارخوبی خواهد بود. به اعتقاد بنده کف عرضه بایستی ۵۰۰ هزار دستگاه باشد. فروش احتمالا در قالب طرح پیش‌فروش خواهد بود؛ اصولا قاعده وعرف فروش خودرو در همه دنیا پیش‌فروش است؛ شرکت منابع را تامین می کند، خودرو را می‌سازد و تحویل می‌دهد.
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: ضمن اینکه یک اتفاق دیگر هم قراراست بیفتد و آن ورود خودرو از مناطق آزاد است. خودرو از مناطق آزاد هم وارد خواهد شد. آیین‌نامه این واردات حدودا ۱۰  روز پیش در دولت به تصویب رسید؛ بر این اساس افرادی که خودرو در مناطق آزاد داشته و تمایل به دریافت پلاک ملی دارند، می‌توانند با پرداخت عوارض مربوطه و تعرفه‌های ورودی، پلاک ملی دریافت کنند. البته تخمین ما این است که رقم آن شاید بالا باشد.
گفتنی است که در این رابطه با طرح فروش بزرگ خودروسازان داخلی در این هفته، چند ابهام مطرح است که علیرغم پیگیری‌های متعدد ایسنا، هنوز به جواب قطعی در این رابطه نرسیده‌ایم؛ چرا که پیش از این نیز این مقام مسئول اعلام کرده بود که خودروسازان در هفته جاری بزرگترین طرح فروش خودرو را بدون قرعه‌کشی و از طریق سامانه یکپارچه اجرایی خواهند کرد که ضمن آن چند ۱۰۰ هزار خودرو عرضه می‌شود. ثبت‌نام از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خواهد بود و چنانچه تعداد تقاضا بیش از تعداد عرضه باشد، متقاضیان در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل به آن‌ها اعلام خواهد شد. زمان دقیق عرضه مشخص نیست اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پیش از نیمه اول اسفند ماه عرضه انجام خواهد شد.
این اظهارنظرهای سخنگوی وزارت صمت، دارای ابهام بوده و سوالاتی را می‌توان در این زمینه مطرح کرد:

۱- مگر حدود شش ماه پیش، عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه آن هم در حالی که تنها سه دوره در قالب این سامانه طرح برگزار شده بود، خارج و مجدد به شرکت‌های خودروساز واگذار نشد؟! حال قرار است مجدد به سامانه برگردد؟ 
۲- بدون قرعه‌کشی؟! این بدان معناست که ایران‌خودرو قصد دارد در آخرین ماه سال آنقدر عرضه را بالا ببرد که نیاز به قرعه‌کشی نباشد یا اصلا قرار نیست طرحی از سوی این گروه صنعتی برگزار کند؟! 
گفتی است که ۱۱ مهر ماه بود که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خروج اکثریت محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی از فرایند قرعه‌کشی، از حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو برای فروش محصولات خودروسازان خبر داد و تاکید کرد: پیش از این که سامانه فروش یکپارچه خودرو با فرآیند قرعه‌کشی داشتیم، حدود ١٠ خودروساز، محصولات خود را در آن قالب عرضه می‌کردند، اما اکنون اکثریت خودروها با توجه به افزایش تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند و در حال حاضر تنها ایران‌خودرو باقی مانده است که تعدادی از محصولات خود را با فروش به صورت قرعه‌کشی عرضه می‌کند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=24155

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰