تایرهای تاریخ گذشته و قاچاق کره‌ای چگونه به بازار آمدند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

تایرهای تاریخ گذشته و قاچاق کره‌ای چگونه به بازار آمدند؟

  • کد خبر : 3706
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
تایرهای تاریخ گذشته و قاچاق کره‌ای چگونه به بازار آمدند؟

توزیع گسترده تایرهای تاریخ گذشته و قاچاق از سه برند سرشناس کره‌ای در بازار، رقابت را برای واردکنندگان رسمی و حتی تولیدکنندگان داخلی با چالش مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا) به نقل از دنیای خودرو، توزیع گسترده تایرهای تاریخ گذشته و قاچاق از سه برند سرشناس کره‌ای در بازار، رقابت را برای واردکنندگان رسمی و حتی تولیدکنندگان داخلی با چالش مواجه کرده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌ناتوانی تایرسازان داخلی در تامین نیاز صددرصدی بازار تایر خودروهای سواری به‌ویژه در سایزهای ۱۶به بالا ازیک‌سو و دشوار شدن شرایط واردات تایر در گروه محصول سواری برای تجار رسمی باعث شده است بازار با هجوم گسترده‌ای از تایرهای سواری در سه برند نامدار کره‌ای مواجه شود. گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار تایر حکایت‌از واردات حجم گسترده‌ای از این تایرها توسط برخی افراد و شرکت‌ها دارد. 
این گروه برای این تایرها که در بین آنها حتی تاریخ‌تولید سال‌های ۲۰۱۶و ۲۰۱۷نیز دیده می‌شود،‌ هزینه‌ای بین ۳۰تا ۵۰درصد پایین‌تر برای خرید در کشور امارات یا عراق پرداختند و البته برای وارد کردن آنها از مبادی غیررسمی هزینه‌ای نیز بابت تعرفه گمرکی و مالیات پرداخت نشده است. نکته جالب آنکه این تایرها به‌صورت نوارپیچ در بازار عرضه شده‌اند. اما به‌دلیل مشخص نبودن تاریخ‌تولید هنگام توزیع بین تایرفروشان، فروشنده اصلی نیز آنها را بدون صدور فاکتور عرضه می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست،‌ چون به ازای فروش چند محموله،‌یکی از  آنها فاکتور دارد و هنگام مراجعه نهادهای نظارتی فروشنده به فاکتور صادرشده استناد می‌کند. 
این‌درحالی‌ است که سازمان حمایت و تعزیرات می‌توانند به‌راحتی ورود و خروج شش‌ماه گذشته انبار این افراد را رصد کنند و به تخلفات گسترده واردکننده مذکور دست یابند. اما آنچه باعث برهم خوردن نظم بازار شده، غیرقابل‌رقابت بودن تایرهای واردشده از مبادی رسمی با نمونه‌های کره‌ای است. چراکه تاریخ گذشته بودن و واردات قاچاق باعث شده است قیمت یک جفت تایر کره‌ای به مراتب پایین‌تر از نمونه چینی آن تمام شود و همین موضوع تجار رسمی را با چالش فروش کالا در بازار مواجه می‌کند. 
اگرچه وجود انبارهای شخصی و  مشخص نبودن انبارهایی که این تایرها در آنجا نگهداری می‌شوند نیز کار را برای نهادهای نظارتی کمی دشوار می‌کند اما با بررسی بازار و  شناسایی برخی فروشندگان که عمده تایرهای مذکور را خریداری می‌کنند می‌توان به سرنخ های خوبی برای مقابله با این تخلف بزرگ دست یافت. 
در همین زمینه محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به این سوال که واردات تایرهایی از این دست با تاریخ تولید بالا چه مشکلاتی را به همراه دارد، گفت: «ورود چنین کالاهایی به کشور بدون نظارت شرکت مهندسی تحقیقات لاستیک،‌ بزرگ‌ترین ظلم به مصرف‌کننده نهایی است. زیرا عمر مفید  تایر بین ۳تا ۵سال است و زمانی‌که تایر با تاریخ تولید ۴سال قبل به کشور وارد می‌شود حداقل باید یک‌سال نیز در مراکز توزیع بماند تا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. دراین حالت تایر کیفیت لازم برای استفاده در خودرو را از دست می‌دهد و هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد.» 
وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر نحوه ورود این تایرها شد،زیرا فروش و استفاده از آنها در خودروها علاوه‌بر فلج کردن واردات رسمی و تولید داخل، ‌هزینه‌های سنگینی را در زمینه آسیب‌ها، جراحات و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی به کشور تحمیل خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=3706

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰