عدم‌تخصیص ارز به تجمیع خودروهای ناقص در کارخانه‌ها انجامید - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

عدم‌تخصیص ارز به تجمیع خودروهای ناقص در کارخانه‌ها انجامید

  • کد خبر : 4676
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
عدم‌تخصیص ارز به تجمیع خودروهای ناقص در کارخانه‌ها انجامید

مشکلات قطعه‌سازان را که تا چند روز پیش با معضل عدم‌تخصیص دلار ازسوی بانک مرکزی مواجه بودند، دوچندان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، افزایش نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، مشکلات قطعه‌سازان را که تا چند روز پیش با معضل عدم‌تخصیص دلار ازسوی بانک مرکزی مواجه بودند، دوچندان کرده است؛ آن‌ها نه‌تنها اکنون نمی‌توانند مواداولیه و قطعات نیم‌ساخته خارجی را که از داخل تامین نمی‌شود، وارد کنند بلکه با معضل دیگری به‌نام افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نیز مواجه هستند؛ چراکه ملزومات قطعه‌سازان داخلی که شامل مس، فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی است، بر اساس نرخ فوب خلیج‌فارس (قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی) قیمت‌گذاری می‌شوند و با هر نوسان ارزی نرخ آن‌ها نیز تغییر می‌کند. در این راستا مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با روزنامه‌ «دنیای‌خودرو» با اشاره به بازگشت دوباره خودروهای کف به کارخانه‌های خودروسازان اظهار نگرانی و از سیاست فعلی رئیس بانک مرکزی گلایه کرد. 
 طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش روزانه نرخ ارز هستیم. با توجه به این‌که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان نمونه داخلی ندارند، این اتفاق چه تاثیری بر فعالیت قطعه‌سازان دارد؟ 
تاثیری که نوسانات نرخ ارز به‌صورت مستقیم بر فعالیت قطعه‌سازان دارد، بیشتراز ۲۰درصد نیست؛ چراکه بسیاری از قطعات طی برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، داخلی‌سازی شده‌اند. ازهمین رو خوشبختانه نیاز ارزی در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته با کاهش محسوسی مواجه شده است. 
 اشاره کردید نیاز ارزی صنعت قطعه نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته، میزان آن چه مقدار بوده است؟
برای تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال جاری به ۲میلیارد دلار نیاز ارزی داریم، این رقم در مدت مشابه سال گذشته و برای تولید همین تعداد خودرو بیش‌از ۲٫۵میلیارد دلار بود. یعنی تا الان نیم میلیارد دلار نیاز ارزی را کاهش داده‌ایم. البته این رقم در سال ۹۷ بالای ۳میلیارد دلار بود. اما مشکلی که ارز برای قطعه‌سازان داخلی ایجاد کرده، این است که مواد اولیه داخلی با تغییر قیمت همراه بوده؛ متاسفانه قانونی در سال ۹۰ مصوب شد که قیمت پایه مواد اولیه تولید داخل را به نرخ ارز متصل کرد. یعنی هرچقدر نرخ ارز بالا برود، قیمت مواد اولیه داخلی ازجمله فولاد، مس و آلومنیوم و غیره هم افزایش می‌یابد و این مشکل اصلی قطعه‌سازان است. بنابراین  ما قطعه‌سازان بیش‌از دیگران شاهد تاثیر اصلی نرخ ارز بر مواد اولیه تولید داخل هستیم. 
 برای رفع موانع تولید که در نهایت ممکن است صنعت خودرو را هم تحت‌تاثیر قرار دهد، چه درخواستی از متولیان دارید؟
تنها راه این است قانون را برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی که مصرف‌کننده واقعی مواد اولیه هستند، با اضافه‌کردن تبصره‌ای بردارند یا بر این قیمت با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان تخفیف یا یارانه‌ای را لحاظ کنند. 
 چند درصد نرخ مواداولیه تولید داخل باید با شرایط فعلی کاهش یابد تا برای ادامه فعالیت قطعه‌سازان معقول‌تر شود؟
به‌عنوان‌مثال قیمت مواد اولیه باید ۴۰درصد برای قطعه‌سازان داخلی کاهش یابد. در همین راستا، هم‌اکنون دو طرح پیشنهادی را که به آن‌ها اشاره کردم، در مجلس مطرح پیگیری می‌کنیم تا ببینیم کدام‌یک زودتر به مرحله اجرایی می‌رسد. البته به این مشکلات باید این را هم اضافه کرد که حتی در این ارز گران هم نمی‌توان دلار پیدا کرد و برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌ایم. 
 اعلام شده بود ارز حاصل از صادرات به قطعه‌سازان برای تامین نیازهای وارداتی اختصاص داده می‌شود. آن وعده چه شد؟
اتفاق عجیبی که رخ داده این است که بانک‌مرکزی جلوی ارز اشخاص یا ارز حاصل از صادرات را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد تخصیص یابد. من به‌عنوان دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو متوجه نمی‌شوم که چرا وقتی یک نفر ارز در خارج  کشور دارد و می‌خواهد به مصرف‌کننده بفروشد یعنی توافقی در این رابطه انجام شده است، اما همچنان بانک‌مرکزی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. این موضوع جای تاسف دارد و هیچ جای دنیا بانک‌هایشان به این سمت حرکت نمی‌کنند که جلوی معاملات ارزی را بین اشخاص بگیرند؛ معاملاتی که به‌صورت کاملا قانونی است و منشأ مشخص دارد اما بانک‌مرکزی می‌گوید فروشنده ارز حق ندارد به شما ارز بفروشد و من باید بگویم چه کسی به کسی ارز بفروشد.
 چندماه است در این شرایط قرار دارید و نتوانستید ارز دریافت کنید؟
درحال‌حاضر چهارماه است که به‌صورت قطره چکانی ارز می‌گیریم و به‌همین‌دلیل خودروسازان با کاهش تولید مواجه شده‌اند و خودروهای دارای کسری‌ افزایش یافته است. یعنی مشکلی را که برطرف کرده بودیم، بانک مرکزی دوباره آن را ایجاد کرده است. به‌همین دلیل، به‌رغم آن‌که خودروهای کف را به حداقل رسانده بودیم، دوباره به پارکینگ کارخانه‌های خودروسازی بازگشته‌اند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=4676

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰