خودروسازان داخلی تعهدی برای خدمات کامیون‌های کارکرده وارداتی نپذیرفته‌اند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

خودروسازان داخلی تعهدی برای خدمات کامیون‌های کارکرده وارداتی نپذیرفته‌اند

  • کد خبر : 5053
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
خودروسازان داخلی تعهدی برای خدمات کامیون‌های کارکرده وارداتی نپذیرفته‌اند

واردات خودروهای کارکرده اروپایی موضوعی است که در ماه‌های اخیر دوباره به یک چالش در کشور تبدیل شده و این بار رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفته و با مشکلاتی همراه است که به نظر می‌رسد پیش از ورود حتی یک دستگاه از آن‌ها به کشور باید هرچه سریع‌تر حل شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، واردات خودروهای کارکرده اروپایی موضوعی است که در ماه‌های اخیر دوباره به یک چالش در کشور تبدیل شده و این بار رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفته و با مشکلاتی همراه است که به نظر می‌رسد پیش از ورود حتی یک دستگاه از آن‌ها به کشور باید هرچه سریع‌تر حل شود. ازجمله این موضوعات باید به خدمات پس از فروش این خودروها اشاره کرد که پیش‌تر نیز در تجربه ورود برخی مدل‌های کارکرده به کشور به یک معضل تبدیل شده بود. گرچه ارائه خدمات به مدل‌های کارکرده اروپایی، از سوی برخی به عنوان وظیفه خودروسازان مطرح می‌شود، اما هنوز تولیدکنندگان داخلی تعهدی در این خصوص ارائه نکرده‌اند. البته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور به اورهال کردن این خودروها پیش از وارد شدن به کشور اشاره کرده، اما به عقیده دبیر انجمن خودروسازان، واردات این خودروها با ارائه خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان داخلی و اورهال شدن از سوی شرکت‌های مادر، خیانت به کشور است و باید ارز واردات، به تولید داخل اختصاص یابد.
واردات با شرط تأیید کمپانی مادر
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درخصوص واردات خودروهای کارکرده اروپایی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «ناوگان سه سال کارکرده اروپایی که قرار است در قالب واردات به کمک نوسازی ناوگان فرسوده کشور بیاید، حتما باید توسط کمپانی مورد بازبینی قرار گیرد تا ایرادات آن رفع شود.» احمد کریمی در ادامه افزود: «یکی از مشکلاتی که درخصوص اجرای این طرح، عنوان می‌شد، نحوه ارائه خدمات به این خودروها بوده است. برخی کامیون‌های وارداتی کارکرد بالایی دارند، سقف کارکرد یک ناوگان اروپایی نزدیک به ۳۰۰هزار کیلومتر در سال است، در حالی که این رقم در ایران به ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد.» 
وی تصریح کرد: «با این حال اگر یک خودرو اروپایی در سه سال حدود ۹۰۰ هزار کیلومتر کارکرده باشد، نمی‌توان گفت به اندازه ۱۰ سال یک خودرو ایرانی کار کرده است. در اروپا بحث نگهداری و تعمیرات فوق‌العاده مجهزتر از ایران و فنی است که همین موضوع نگرانی‌ها را در این خصوص کم می‌کند.» وی بیان کرد: «از سوی دیگر این خودروها مورد بازبینی قرار می‌گیرد و تنها در صورت تایید کمپانی وارد کشور می‌شود. این موارد تنها از سوی خودروسازان داخلی و به منظور مخالفت با این طرح بیان کرده‌اند.» 
سه‌ساله‌هایی معادل مدل‌های ۹ سال کارکرده در ایران
احمد نعمت‌بخش نیز در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «یکی از شرایط ورود کامیون‌های سه سال کارکرده اروپایی این است که خدمات پس از فروش مناسبی برای این خودروها در کشور ارائه شود. در غیر این صورت خریداران این خودروها با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.» دبیر انجمن خودروسازان افزود: «باید این موضوع را مد نظر قرار داد که خودروهای سه سال کارکرده اروپایی معادل مدل‌های ۹ سال کارکرده در ایران هستند. با این حال ورود این خودروها به کشور مصوب شده است.» 
وی اظهار کرد: «تامین خدمات پس از فروش این خودروها به عنوان یک الزام در این مصوبه آمده است، اما باید استانداردهای مورد نیاز کشور پاس شود. باید ببینیم که سازمان استاندارد کامیون‌های دست دوم اروپایی را چگونه با استانداردهای روز کشور تطبیق خواهد داد.» نعمت‌بخش در خصوص همکاری خودروسازان داخلی به منظور ارائه خدمات پس از فروش به برندهای تحت پوشش خود گفت: «خودروسازان که درحال‌حاضر تعهدی در این زمینه قبول نکرده‌اند. برای ارائه خدمات به این خودروها از سوی خودروسازان داخلی باید ابتدا خودرو وارد کشور شده و خودروسازان آنها را بررسی کنند، اگر وضعیت خودروها بحرانی نباشد شاید خودروسازان نسبت به تامین خدمات آن‌ها اقدام کنند.» 
وی ادامه داد: «اگر این خودروها پیش از ورود به کشور توسط خودروساز مادر اورهال شده و به‌صورت کلی تعمیر شوند، شاید خودروسازان مجبور باشند در قبال ارائه خدمات پس از فروش تعهد دهند. البته این هم یک نوع تجارت است که خودروسازان درصدی را در ازای ارائه خدمات دریافت می‌کنند.» 
وی درخصوص مشکلات خودروسازان برای ارائه خدمات به این خودروها اظهار کرد: «باید به این موضوع هم توجه داشت که تامین قطعات یدکی هم به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در شرایطی که ارز مورد نیاز در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌گیرد و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی هم وجود دارد، امکان تامین قطعات به سادگی وجود ندارد.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=5053

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰