کدام‌ قسمت هواپیماها بیشترین سابقه آتش‌گرفتن حین پرواز را دارد؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

کدام‌ قسمت هواپیماها بیشترین سابقه آتش‌گرفتن حین پرواز را دارد؟

  • کد خبر : 7158
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۰۸
کدام‌ قسمت هواپیماها بیشترین سابقه آتش‌گرفتن حین پرواز را دارد؟

آتش‌سوزی در هواپیمای در حال پرواز می‌تواند منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای هواپیما و مسافران در کوتاه‌ترین زمان شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، یکی از وضعیت‌های خطرناکی که ممکن است خدمه پروازی و مسافران در طول پرواز با آن مواجه شوند، آتش‌سوزی هواپیما حین پرواز است و مسلما بدون مداخله فعالانه خدمه پرواز، آتش‌سوزی در هواپیمای در حال پرواز می‌تواند منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای هواپیما و مسافران در کوتاه‌ترین زمان شود. هنگامی که آتش شروع می‌شود، غیرمحتمل خواهد بود که خدمه پروازی بتوانند آن را در هوا خاموش کنند و در بسیاری از موارد تنها شانس باقی‌مانده برای رهایی از انهدام این خواهد بود که هواپیما هرچه سریع‌تر بر زمین بنشیند. آتش‌سوزی حین پرواز یکی از جدی‌ترین شرایط اضطراری محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن نقش کلیدی زمان، باید تا حد امکان برای مهار آتش تلاش کرد.
بویینگ، ایرباس و توپولوف
شناسایی نقاط مستعد آتش‌سوزی و دسته‌بندی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 
بر این اساس، بخش موتور، کابین بار و کابین مسافران به‌عنوان سه بخش مهم در هواپیما مورد بررسی قرار می‌گیرند. سوانح ناشی از آتش‌سوزی در سه بخش مذکور برای هواپیماهای شرکت بویینگ، ایرباس و توپولوف بررسی شده است و نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که در هواپیماهای شرکت بویینگ اغلب سوانح ناشی از آتش‌سوزی در ناحیه کابین مسافران بوده و بیانگر نواحی مخاطره‌آمیز از لحاظ آتش‌سوزی است. 
هواپیمای شرکت توپولوف بیشتر در قسمت موتور نسبت به آتش‌سوزی آسیب‌پذیر بوده و درصد بالایی از سوانح مطالعه‌شده مربوط به سیستم پیشران و متعلقات آن 
است. 
در مورد شرکت ایرباس نیز مطالعات به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد مانند هواپیماهای شرکت بویینگ نقص کلی و عمده در کابین مسافران است و درصد سوانح ناشی از آتش‌سوزی در کابین بار نسبت به کابین مسافر بسیار پایین‌تر است. 
یکی از اقدامات اصلی مهار و کنترل آتش در هواپیما این است که معمولا شیر کنترل هوای تهویه پس از تایید وجود آتش‌سوزی در هواپیما بسته می‌شود. این کار باعث توقف جریان اکسیژن به کابین می‌شود.

خدمه پروازی هنگام آتش‌سوزی چه کنند؟
با مشاهده اولین نشانه یا سوءظن از دود و بخار یا آتش در داخل هواپیما خدمه پروازی باید بلافاصله از عینک ایمنی و ماسک اکسیژن استفاده کنند و به خلبان گزارش دهند و اگر شعله دیده نمی‌شود، منبع دود را پیدا کنند. 
در ادامه، فیوز محل آتش‌سوزی را خاموش کرده و در صورت لزوم مسافران را جابه‌جا کنند و پس از اطمینان از آتش‌سوزی اقدام به کاهش ارتفاع برای فرود اضطراری با هماهنگی واحد مراقبت پرواز فرودگاه کنند. هواپیما باید حداکثر ۱۷ دقیقه بعد از مشخص‌شدن آتش‌سوزی روی زمین قرار گیرد. 
مهمان‌داران علاوه بر وظایفی که در حین پرواز بر عهده دارند، آتش‌نشانان ماهری به شمار می‌آیند. اما وسایل الکترونیکی می‌تواند به منبع خطرناکی برای آتش‌سوزی و تولید دود در داخل هواپیما تبدیل شود. 
به همین دلیل، مقابله با آتش‌سوزی احتمالی ناشی از این تجهیزات باید با آمادگی و هماهنگی مناسبی انجام 
شود. 
در مطالعه‌ای که توسط هیأت ایمنی حمل‌ونقل کانادا انجام شده است، ۱۵ مورد آتش‌سوزی در حین پرواز بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸میــــلادی بررسی شده است که نشان می‌دهد میانگین زمان طی‌شده بین کشف آتش‌سوزی حین پرواز و فرود واقعی هواپیما باید حدود ۱۷ دقیقه باشد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=7158

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰