انعقاد قرارداد تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتور کم‌مصرف - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
2 میلیارد لیتر بنزین با تولید موتورهای کم ‌مصرف تیوان صرفه‌جویی می‌شود

انعقاد قرارداد تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتور کم‌مصرف

  • کد خبر : 9592
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
انعقاد قرارداد تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتور کم‌مصرف

انعقاد این قرارداد با شرکت تیوان تا سقف بازپرداخت ۵٫۶۵ میلیون‌دلار خواهد بود و شامل تولید ۱۰۰ هزار دستگاه قوای محرکه کم‌مصرف است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید موتور در کشور با توجه به‌چالش کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها توانسته است ساخت موتورهای خودرو را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آلایندگی و کیفیت به‌دست متخصصان بومی آغاز کند. این دستاورد در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص کاهش چشمگیر مصرف سوخت و آلایندگی احتراق با راندمان حداکثری به‌عنوان نخستین‌تولیدکننده داخلی به‌وقوع پیوسته و نخستین‌قرارداد طرح تولید قوای محرکه کم‌مصرف درخودروهای داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده درقالب طرح‌های ماده ۱۲ قانون رقابت‌پذیر میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت تیوان منعقد شده است.
ساسان کاظمی‌نژاد، مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر اظهار داشت: «انعقاد این قرارداد با شرکت تیوان تا سقف بازپرداخت ۵٫۶۵ میلیون‌دلار خواهد بود و شامل تولید ۱۰۰ هزار دستگاه قوای محرکه کم‌مصرف است.»
وی می‌افزاید: «این شرکت متعهد شده تا قراردادی جانبی با یکی از شرکت‌های خودروساز برای نصب موتورهای کم‌مصرف روی خودروهای داخلی و جایگزینی با ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده داشته باشد.»
وی افزود: «در این طرح به‌ازای تولید هر دستگاه قوای محرکه کم‌مصرف و نصب آن روی خودرو داخلی یک دستگاه خودرو سواری با عمر بالا (اولویت خودروهای عمومی) اسقاط و از رده خارج  خواهد شد و هدف از اجرای این طرح جایگزینی ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده با خودرو کم‌مصرف است که تا سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد و بازپرداخت صرفه‌جویی حاصل از اجرای آن تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.»
مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین تصریح کرد: «سقف بازپرداخت برای اجرای این طرح معادل ۳۲۸ میلیون‌دلار برآورد شده است که به‌ازای هر دستگاه خودرو ۶۵۶ دلار طی ۵ سال به‌تیوان پرداخت خواهد شد.»
ساسان کاظمی‌نژاد تاکید کرد: «متوسط میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی فعلی، ۷ تا ۵/۷  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با اجرای این طرح به ۴ تا ۵/۴ لیتر کاهش می‌یابد و  سود حاصل از محل صرفه‌جویی انجام‌شده ۳ تا ۵/۳ لیتری به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.»
مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه سازی درادامه افزود: «با اجرای کامل این طرح ۲ میلیاردلیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد و به‌موجب آن ۲/۴ میلیون‌تن از انتشار دی‌اکسیدکربن کاسته می‌شود و منابع حاصل از صرفه‌جویی پس از تایید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی مجری طرح یا شرکت‌های داخلی تولیدکننده موتور کم‌مصرف در بازه‌های زمانی سه‌ماهه و درمدت ۵ سال تخصیص خواهد یافت.»
گفتنی است شرکت توسعه قوای محرکه تیوان بااستفاده از توانمندی‌های داخل، به‌دنبال اجرای طرح تولید موتورهای کم‌مصرف تک‌سیلندر با میانگین قدرتی بین ۸۵ تا ۱۴۳ اسب‌بخار برای رسیدن به‌اهداف کلان همچون مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو ۶ است که این مهم با همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ کشور و با تلاش یک شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری به‌ثمر رسیده و در نیمه دوم سال جاری به‌تولید انبوه می‌رسد. این اقدامات درشرایط تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی بیانگر رویکرد هوشمندانه گروه بهمن در مقابله با تحریم‌هاست. تیوان ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار دستگاه موتور را طی سال دارد که با توجه به‌میانگین تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، می‌تواند پاسخگوی نیمی از نیاز خودروسازان باشد. این موتور مطابق با آخرین فناوری روز دنیا طراحی شده است و تولید آن سبب ایجاد جهش سه‌دهه‌ای فناوری تولید موتور خودرو در داخل کشور می‌شود. موتور کم‌مصرف و پرقدرت تیوان دارای وجه تمایز برجسته‌ای با انواع موتورهای موجود دربازار خودرو است و مشابه آن تاکنون در هیچ‌یک از خودروهای تولید داخل کشور استفاده نشده و به روز بودن فناوری موتور یادشده، سبب تسهیل و ایجاد زمینه‌ تولید خودروهای هیبرید در داخل کشور و لحاظ شدن نیازمندی‌های فنی درطراحی است که با توجه به‌سطح آلایندگی موتور یورو ۶، به‌کارگیری این موتور نقشی اساسی درکاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها خواهد داشت.
همچنین تامین تمام قطعات اصلی موتور مانند بلوک، سیلندر، شاتون و … توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و با وجود اینکه قرار بود این موتور در سال نخست با ۶۵ درصد ساخت داخل تولید شود، با سرمایه‌گذاری مضاعف در توانمندسازی و ارتقای فناوری قطعه‌سازان داخلی، شروع تولید این محصول با ۸۵ درصد خودکفایی همراه شده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9592

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰