صنعت اجاره خودرو در مرحله توقف کامل - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
19

صنعت اجاره خودرو در مرحله توقف کامل

  • کد خبر : 1086
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
صنعت اجاره خودرو در مرحله توقف کامل
صنعت اجاره خودرو در آمریكا تا مرحله توقف كامل پیش رفته است و چون این صنعت بخشی از صنعت بزرگ خودروسازی در دنیا است، معضل در صنعت اجاره در حقیقت به معنی معضلی برای صنعت خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در شرایط عادی، کمپانی های اجاره خودرو، بیش از ۱۰ درصد از فروش خودروهای نو در بازار آمریکا را به خود اختصاص می دهند که چیزی حدود ۱٫۷ تا ۱٫۹ میلیون دستگاه خودرو است (بر اساس آمار فروش سال ۲۰۱۹). اما حالا نه تنها شرایط عادی نیست، بلکه با آن فاصله زیادی پیدا کرده است.

دو سوم گردش مالی شرکت های اجاره خودرو نیز از اماکن فرودگاهی شکل می گیرد. بر اساس آمار تعداد افرادی که از کابین بازرسی ورودی و خروجی فرودگاه ها عبور می کنند، از ماه آوریل تا ماه مه، تعداد پروازها ۹۴ درصد کاهش داشته است. به همین دلیل تعداد کسانی که به خودروی اجاره ای نیاز پیدا می کنند به همین نسبت سیر نزولی داشته است.


از آن یک سوم باقی مانده ای که به خودروی اجاره ای نیاز پیدا می کنند و به اماکن فرودگاهی ربط ندارد، بیشتر مشتریانی هستند که خودروی آنها در اثر تصادف زمین گیر شده و شرکت های بیمه ای بخشی یا همه هزینه های اجاره یک خودرو را با این افراد می پردازد. و در اثر همه گیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی های سراسری، میزان رفت و آمد مردم کمتر شده و در نتیجه تعداد تصادف ها کاهش یافته است. تا جایی که شرکت های بیمه ای در همین مدت کوتاه ۷ میلیارد دلار از پول مردم را به آنها بازگردانده اند.

به زبان ساده تر، اکنون شرکت های اجاره دهنده خودرو در تنگنای شدیدی قرار دارند. چاره ای که برای آنها باقی می ماند این است که از خرید خودروی نو برای ناوگان خود پرهیز کنند و بخشی از ناوگان دست دوم خود را در معرض فروش قرار دهند.

از میان قربانیان این تنگنا، شرکت هرتز است که جمعه گذشته اعلام ورشکستگی کرده و مشمول قوانین آن شده است. بنابراین در سال ۲۰۲۰ از این شرکت انتظار خرید خودروی نو نمی رود. در ماه آوریل هم این شرکت از عهده پرداخت به وام دهندگان و شرکت هایی که خودروی لیزینگ در اختیار این شرکت گذاشته اند برنیامده است، از جمله دالر اند تریفتی.

رقیب هرتز، آویس باجت Avis Budget از لحاظ مالی قدری در شرایط بهتری قرار دارد اما با این حال در حال از دست دادن منابع مالی است طوری که گفته است تا آخر سال (۲۰۲۰) خرید خودروی نو را تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داد.

حالا که خرید خودروهای نو در این کمپانی های اجاره خودرو تقریبا به صفر رسیده، آخر ماجرا نیست، چون دو شرکت هرتز و آویس باجت به همراه یک شرکت خصوصی دیگر به نام انترپرایز حالا به صدها هزار دستگاه خودروای مواجه هستند که روی دست شان مانده و نیازی به آن ندارند.

پارکینگ های خودرو در وزشگاه های کالیفرنیای جنوبی مثل استادیوم داجرز و استادیوم آنجل، گوش تا گوش پر از خودروهای اجاره ای است که در معرض فروش قرار دارند و چون ویروس کرونا شیوع پیدا کرده فعلا بازی ها در این استادیوم ها انجام نمی شود. اما این خودروها نمی توانند در این پارکینگ ها بمانند. صاحبان این خودروها باید بخش اعظم این خودروها را که حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه است، ظرف هفته های آینده بفروشند. جف شوستر، رئیس مؤسسه تحقیقات خودروی LMC می گوید: [شرکت های اجاره خودرو] به این خودروها نیازی ندارند، آنها به پول نقد نیاز دارند.»

اما خود بازار خودروهای دست دوم از بازار خودروهای اجاره ای وخیم تر است. زو رحیم از مدیران کاکس اتومتیو Cox Automotive می گوید که تا همین حالا صدها هزار خودروی اجاره به بازار دست دوم فروخته شده است. اندازه گیری عمق و میزان این رویکرد کار آسانی نیست. آمار موجود نشان می دهد هرتز به تنهایی در بازار آمریکا ۴۱ هزار دستگاه و در بازار اروپا ۱۳ هزار دستگاه خودرو از ناوگان خود فروخته است. اما شیوع کرونا باعث تعطیلی نمایندگی ها و نمایشگاه های فروش خودرو شده و کار فروش خودروهای ناوگان این شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است. اگر تعطیلی سراسری پیش نمی آمد و هرتز می توانست خودروهای خود را به موقع به فروش برساند کار به اعلام ورشکستگی نمی رسید. آویس باجت هم می گوید که تا اواسط ماه مارس، ۳۵ هزار دستگاه از خودروهای ناوگانش را فروخته است.

با بازگشت فروش خودروهای دست دوم به روال عادی، برنامه چابک سازی شرکت های اجاره خودرو نیز به حال عادی بازخواهد گشت. آویس باجت پیش بینی کرده است که تا پایان ماه ژوئن، این شرکت ۲۰ درصد لاغر خواهد شد. شوستر می گوید: «بازار خودروهای دست دوم با افزایش عرضه و جریان ورودی بالایی مواجه است که روی قیمت اثر می گذارد و به این بازار فشار وارد می آورد.»

کاهش قیمت خودروهای دست دوم در بازار، روی فروش خودروهای نو هم اثر می گذارد. این آثار از چند جهت خواهد بود، یکی آن که بخشی از سهم خرید خودروهای نو به سمت خودروهای دست دوم می رود چون مشتری می تواند یک یا دو مدل پایین تر را با قیمت خیلی خوبی از بازار دست دوم خریداری کند. دوم آن که درآمد خیلی از مردم در اثر شیوع ویروس کاهش پیدا کرده و به همین دلیل، گرایش به خودروهای کم کارکرده بیشتر شده تا خودروهای صفر.

هیچ کدام از این خبرها، برای خودروسازان جالب نیست. تولید و فروش آنها کاهش پیدا کرده، بدون آن که هزینه های آنها کاهش پیدا کرده باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=1086

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰