از پیشرانه ‌ساز بودن تا خودروساز شدن - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

از پیشرانه ‌ساز بودن تا خودروساز شدن

  • کد خبر : 13287
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
از پیشرانه ‌ساز بودن تا خودروساز شدن

علاوه‌بر برنامه‌هایی که ایران‌خودرو و سایپا در این بخش‌ها دارند، یکی از قطعه‌سازان بزرگ بخش‌خصوصی نیز وارد میدان شده است تا صنعت‌خودرو کشور را قدمی رو به‌جلو ببرد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، یکی از ویژگی‌های خودروسازان صاحب‌نام جهان، برخورداری آن‌ها از فناوری طراحی و ساخت به‌روزترین موتورها و گیربکس‌ها است؛ تا جایی که برخی از آن‌ها مانند میتسوبیشی اقدام به‌اخذ سفارش و طراحی موتور برای دیگر خودروسازان جهان به‌ویـــژه خودروسازان مالزیایی و چینی نیز می‌کنند. 
البته درخصوص گیربکس، سفارش ‌دادن طراحی و ساخت به‌برخی شرکت‌های تخصصی مرسوم‌تر است و در این زمینه شرکت‌هایی مانند پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره‌جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان و… فعال هستند. این درحالی است که فناوری فعلی موتور خودروهای ایرانی در حال تولید، مربوط به دو دهه گذشته است.
بر این اساس، علاوه‌بر برنامه‌هایی که ایران‌خودرو و سایپا در این بخش‌ها دارند، یکی از قطعه‌سازان بزرگ بخش‌خصوصی نیز وارد میدان شده است تا صنعت‌خودرو کشور را قدمی رو به‌جلو ببرد. 
از یک‌سو ایران‌خودرو، طراحی موتور سه‌سیلندر با فناوری‌های مختلف تزریق مستقیم بنزین را کلید زده است و از سوی دیگر سایپا بر آن است که تا دو سال آینده صاحب خانواده موتور خاص خود باشد.
به‌موازات این اقدامات، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهمن، طراحی و تولید خانواده موتورهای ۳ و ۴ سیلندر کم‌مصرف با سطح آلایندگی یورو ۶ و با حداکثر توان ۱۴۳ تا ۱۵۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۰ تا ۲۵۰ نیوتون‌متر را در دست اقدام دارد که تا پایان سال جاری فاز نخست آن به‌بهره‌برداری می‌رسد. 
سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیاردریالی انجام‌شده در این طرح، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعت‌خودرو طی دو دهه گذشته به‌منظور ارتقای فناوری خودروهای تولیدی محسوب می‌شود و خطوط تولید این خانواده موتور نیز مدرن‌ترین، به‌روزترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولیدی صنعت‌خودرو کشور بوده که به‌طور هم‌زمان قابلیت ماشین‌کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از انواع موتورهای ۳ و ۴ سیلندر را داراست. با بهره‌برداری از این طرح کلان ملی تا پایان سال، تولید انبوه موتورهای دارای فناوری بالا و کم‌مصرف درمحدوده پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر روی خودروهای سواری اجرا خواهد شد. 
همچنین به‌منظور اطمینان از تداوم چرخه نوآوری و توسعه و به‌روزرسانی محصولات، طی سرمایه‌گذاری مشترک انجام‌شده گروه بهمن با دانشگاه تهران و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، آزمایشگاه ملی و مرکز نوآوری قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبرید و احتراقی) به‌عنوان نخستین و مجهزترین مرکز آزمون و توسعه قوای محرکه الکتریکی و احتراقی کشور برای انواع خودروهای سبک و سنگین تا توان kw ۴۳۰ تا سطح استاندارد یورو ۶ ایجاد شده است که تا پایان سال به‌بهره‌برداری خواهد رسید.
برای ایجاد این آزمایشگاه بالغ بر یک‌هزار میلیاردریال سرمایه‌گذاری مشترک بین صنعت و دانشگاه انجام شده است و با آغاز به‌کار آن، دانشگاه تهران در بین پنج دانشگاه برتر دنیا در حوزه طراحی و آزمون قوای محرکه پیشرفته قرار می‌گیرد.

محمدعلی دیانتی‌زاده – سردبیر روزنامه دنیای خودرو

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=13287

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰