«پراید ۱۳۱» با ۱۱۵میلیون تومان در بازار جولان می‌ دهد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
روند صعودی بهای خودروهای داخلی در هفته پایانی بهمن‌ ماه

«پراید ۱۳۱» با ۱۱۵میلیون تومان در بازار جولان می‌ دهد

  • کد خبر : 13587
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۵
«پراید ۱۳۱» با ۱۱۵میلیون تومان در بازار جولان می‌ دهد

خودرویی که در ابتدای سال باقیمت ۷۰میلیون ‌تومان قابل‌خریداری بود، اکنون به بازه ۱۱۵ میلیون‌تومان رسیده است، یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییرات قیمتی در این بازار، نوسانات نرخ ارز بود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، قیمت ها در بازار خودرو طی هفته پایانی بهمن‌ماه با افزایش مواجه شده و ادامه این وضعیت، فروشندگان را با برخی مشکلات درگیر کرده، به‌طوری‌که شرایط برای جولان قیمت خودروهای داخلی فراهم شده است. روز گذشته پراید۱۳۱؛ حدود ۱۱۵میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شد تا به نسبت هفته گذشته با افزایش ۴میلیون تومانی خود را آماده بازار شب عید کند.
گزارش‌های میدانی از بازار خودرو، رشد قیمت بیشتر خودروهای داخلی را نشان می‌دهد زیرا نسبت‌به روزهای پایانی هفته گذشته، شاهد افزایش حداقل ۳ تا ۴میلیون‌تومانی قیمت خودروهای داخلی بودیم. اما همچنان رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم است و نوسان قیمت‌ها تاثیری بر افزایش یا کاهش میزان مشتریان در بازار آزاد ندارد. زیرا متقاضیان واقعی سعی می‌کنند شانس خود را در شرایط فروش خودروسازان بیازمایند. به‌رغم افزایش شدید بهای خودروهای داخلی نسبت‌به روز گذشته اما گزارش‌ها از بازار خودروهای وارداتی خبر از ثبات قیمت و روزهای آرام در این بخش می‌دهد.
امسال، بازار خودرو همراه با فرازونشیبی بود. به‌عنوان‌مثال از اول سال شاهد نوسانات قیمتی بودیم و خودرویی که در ابتدای سال باقیمت  ۷۰میلیون‌تومان قابل‌خریداری بود، اکنون به بازه ۱۱۵ میلیون‌تومان رسیده است، یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییرات قیمتی در این بازار، نوسانات نرخ ارز بود. البته سیاست‌های داخلی نیز نقش قابل‌توجهی در این تغییرات قیمتی داشتند. به‌عنوان‌مثال قیمت‌گذاری دستوری نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار داشت. زیرا باعث شده‌ برخی کارشناسان همچنان براین‌نظر پافشاری کنند که بازار خودرو به ثبات قیمتی نرسیده بنابراین خریداران اقدام به خرید نمی‌کنند.
کارشناسان می‌گویند بخش بزرگی از بازار خودرو کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. آمارها نشان می‌دهند طی سال ۱۳۹۶ درحالی‌که میزان تولید خودروسازان داخلی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده، اما در همین مدت مشابه حدود ۷۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده  است که با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید این ضریب حتی در یک بازه‌ زمانی خاص به کمتر از یک‌درصد رسیده و درواقع سهم خودروهای وارداتی بسیار ناچیز بوده است اما اکنون که بیش‌از ۳ سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد می‌توان نتیجه گرفت سهم خودروهای داخلی با افزایش دوباره روبه‌رو شده است.
البته جهش قیمت نامتعارف خودروهای وارداتی سبب شده است در ۳ سال اخیر بخش قابل‌توجه مصرف‌کنندگان به سمت خودروهای داخلی و به‌خصوص چینی و گروه اندکی نیز به سمت خودروهای وارداتی کارکرده و قدیمی بروند.
در چنین شرایطی می‌توان گفت در ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل‌توجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال به‌رغم نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار اما مصرف‌کنندگان هرچند اندک به‌دنبال خرید خودرو موردنظرشان هستند.
براساس گفته‌های گروهی از کارشناسان بازار و بررسی وب‌سایت‌های خریدوفروش خودرو نشان می‌دهند این روزها فروشنده؛ بیش‌از خریدار در بازار وجود دارد. البته این اقدام می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد ازجمله امیدواری به کاهش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ و جلوگیری از افت بیش از پیش بهای خودرو. 
بنابر آنچه گفته شد گروهی از کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت خودرو به بازار کمک خواهد کرد البته درصورتی‌که تولید خودرو افزایش یابد. درپی این اقدام؛ آزادسازی هم به نفع مشتری و هم به‌سود بازار خواهد بود. بنابراین اگر حذف قیمت‌گذاری دستوری تحقق یابد، می‌توان امیدوار بود قیمت‌ها به تعادل بیشتری ( البته در صورت نظارت دقیق) خواهند رسید. ازسوی‌دیگر با تولید بیشتر شرایط صادرات هم فراهم خواهد شد. به‌هرحال کیفیت خودروهای داخلی در حدی است که می‌توان آنها را صادر کرد. در نتیجه می‌توان گفت آزادسازی قیمت‌ها اگر به درستی اجرا شود زمینه‌ساز جهش تولید، افزایش صادرات و تعادل قیمت‌ها خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=13587

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰