ایران می‌تواند با اجرای طرح مدیریت سرعت، الگوی مناسبی برای منطقه مدیترانه شرقی باشد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
رییس دفتر سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران:

ایران می‌تواند با اجرای طرح مدیریت سرعت، الگوی مناسبی برای منطقه مدیترانه شرقی باشد

  • کد خبر : 14305
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
ایران می‌تواند با اجرای طرح مدیریت سرعت، الگوی مناسبی برای منطقه مدیترانه شرقی باشد

رییس دفتر سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کشورمان به خاطر دستاوردها در کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: ایران می‌تواند با اجرای طرح مدیریت سرعت، الگوی مناسبی برای منطقه مدیترانه شرقی باشد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، سید جعفر حسین، رییس دفتر سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، در آیین آغاز مرحله اجرایی طرح مدیریت سرعت گفت: باعث افتخار من است که در صدوپانزدهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ برای آغاز رسمی فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت در کنار شما هستم. به همه همکاران پروژه برای سازماندهی این رویداد مهم تبریک می‌گویم.
حسین با بیان اینکه متاسفانه هرساله بیش از ۱.۳۵ میلیون نفر در جاده‌های جهان جان خود را از دست می‌دهند و ده‌ها میلیون نفر هم دچار جراحت‌های شدید می‌شوند، افزود: براساس گزارش کمیسیون ایمنی راه، در ایران طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار مورد مرگ به دلیل‌ تصادفات رخ داده است که منجر به رنج و سختی خانواده و عزیزان این افراد شده است. باید بیش از چهار میلیون مورد جراحت به این تصویر غم انگیز اضافه کنیم که حدود ۵ درصد آنان از ناتوانی دائمی رنج می‌برند.
وی ادامه داد: آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای عامل اصلی مرگ کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله هستند. آمارهای کشور نشان می‌دهد که مرگ ناشی از تصادفات در گروه سنی ۱۵-۴۴ سال ایران به مراتب بالاتر از میانگین جهانی است. در حالی که در سطح جهان، آسیب ناشی از تصادفات جاده‌ای در میان ده علت اصلی مرگ و میر در سال ۲۰۱۹ بوده است. در کشور ایران تصادفات جاده‌ای در بین سه علت اصلی قرار گرفته است. زندگی هر نفر ارزشمند است، باید توجه داشت که این گروه‌های سنی نقش قابل توجهی در آینده کشور و توسعه آن دارند.
رییس دفتر سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بار اقتصادی و همچنین زیان‌های قابل توجهی برای افراد، خانواده‌های آن‌ها و به طور کلی به کشورها وارد می‌کند، گفت: هزینه تصادفات جاده‌ای معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی است که متاسفانه در ایران حدود ۶ درصد تخمین زده می‌شود که اثرات نامطلوبی بر توسعه کلی کشور دارد. سرمایه‌گذاری در ایمنی راه‌ها قطعا تاثیر مثبتی بر سلامت عمومی واقتصاد خواهد داشت.
وی ادامه داد: مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای یک مساله برابری اجتماعی هم تلقی می‌شود چرا که فقرا بیشترین کاربران آسیب‌پذیر راه‌ها هستند که می‌توند منجر به چرخه‌ای از فقر شود که با از دست دادن درآمد تشدید می‌شود.
حسین با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت قدردان دستاوردهای بزرگ ایران در جهت ایمنی راه‌ها و کاهش قابل توجه مرگ و میر در دهه گذشته است، گفت:  اطمینان داریم که این تلاش‌های ملی با تعهد جمعی و الگو گرفتن از بهترین راه حل‌های شناسایی شده ادامه خواهند یافت و منجر به پیشگیری از تراژدی‌های انسانی در جاده‌ها می‌شوند.
وی افزود: اکنون در ادامه دهه قبل، در ماه اوت سال ۲۰۲۰، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ۲۹۹/۷۴، بهبود ایمنی راه‌های جهان را تصویب کرد و دهه ۲۰۲۱ تا ۲۰۱۰ را دومین دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها اعلام کرد و پیشگیری از حداقل ۵۰ درصد موارد مرگ و میر و جراحات تصادفات جاده‌ای تا سال ۲۰۱۳ را هدف‌گذاری کرد. این هدف دست یافتنی است. ذکر این کته حایز اهمیت است که در سال ۲۰۱۶ با وجود افزایش ۶۰ درصدی تعداد خودروها در جهان در مقایسه با سال ۲۰۰۰، میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
حسین ادامه داد: این قطعنامه بر اهمیت اتخاذ رویکرد جامع درخصوص ایمنی راه‌ها تاکید می‌کند و خواستار ادامه پیشرفت‌ها در طراحی راه‌ها و خودروها، ارتقای قوانین و اجرای قانون در رفتارهای مخاطره‌آمیز مانند سرعت بالا و نوشیدن الکل، و ارائه مراقبت‌های اضطراری به موقع، برای نجات جان مجروحان تصادفات است. همچنین سیاست‌های ترویج پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به عنوان روش‌های سالم و دوستدار محیط زیست را مورد تشویق قرار می‌دهد.
این مدیر ارشد سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با طرح مدیریت سرعت در ایران گفت: باید توجه داشت که این پروژه در نظر دارد که مدلی قابل اجرا برای مدیریت سرعت در کشور براساس رویکرد سیستم ایمن و مدیریت مبتنی بر نتیجه ارایه دهد. از آنجایی که سرعت یکی از عوامل اصلی مرگ و آسیب‌های ناشی از تصادف جاده‌ای است، بنابراین این پروژه بسیار ارزشمند است. من می‌خواهم از این فرصت استاده کرده و از تمامی افراد مشارکت کننده در فاز مقدماتی و آماده‌سازی پروژه (شامل کمیسیون ایمنی راه‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان اورژانس کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت کشور، سازمان‌های مربوطه در استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی و همچنین مشاوران ملی و بین‌المللی) تشکر و قدردانی کنم. درس‌های آموخته شده را می‌توان با دیگر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان یک ابتکار عمل موفق به اشتراک گذاشت.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=14305

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰