توافق وزارت راه و گمرک برای ترخیص کامیون‌های کارکرده - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

توافق وزارت راه و گمرک برای ترخیص کامیون‌های کارکرده

  • کد خبر : 15104
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
توافق وزارت راه و گمرک برای ترخیص کامیون‌های کارکرده
چندی پیش اختلاف‌نظرهای گمرک و وزارت راه و شهرسازی بر سر نحوه ترخیص کامیون‌های کارکرده بالا گرفت، اما اکنون به نظر می‌رسد راهی برای سروسامان دادن به وضعیت این کامیون‌های وارداتی پیدا شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، چنــــدی پیش اختلاف‌نظرهای گمرک و وزارت راه و شهرسازی بر سر نحوه ترخیص کامیون‌های کارکرده بالا گرفت، اما اکنون به نظر می‌رسد راهی برای سروسامان دادن به وضعیت این کامیون‌های وارداتی پیدا شده است. در همین راستا، هم‌زمان با توافق این سازمان و آن وزارتخانه و حل مشکلات بین آن‌ها، ترخیص کامیون‌های دست‌دوم وارداتی تسریع شده است. معاون گمرک ایران در این خصوص از موافقت وزارت راه با پیشنهاد گمرک خبر داده که بر این اساس قرار است؛ «اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری انجام شود.» کامیون‌های کارکرده وارداتی که به‌عنوان راه‌حلی برای بهسازی ناوگان عمومی کشور حدود یک‌سال پیش ثبت‌سفارش شدند، تا امروز به دلیل همین مشکلات کوچک و اختلاف‌نظرهای بین‌سازمانی امکان ترخیص درست و ورود به بازار و ناوگان کشور را پیدا نکرده بودند. حالا امید می‌رود با حل مشکلات بین سازمان گمرک و وزارت راه‌وشهرسازی این کامیون‌ها هرچه سریع‌تر به بازار داخلی راه پیدا کرده و بخشی هرچند اندک از نیاز داخلی به این خودروها را برطرف کنند.
چهار پیشنهاد گمرک به سازمان راهداری چه بود؟
معاون فنی گمرک ایران پیش از این طی نامه‌ای به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ چهار پیشنهاد را به‌منظور تسریع در واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی مطرح کرد. در نامه مهرداد جمال‌ارونقی اعلام شده بود؛ شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری به ناجا اعلام شود. همچنین در صورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره‌گذاری مورد بررسی قرار گیرد. ازجمله موارد عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک، تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک بود که در این خصوص نیز پیشنهاد شد در صورت تایید و پذیرش موضوع توسط وزارت راه نسبت به ترخیص فوری کامیون‌ها اقدام شده و ارائه کد رهگیری به زمان شماره‌گذاری موکول شود.
موعد اعلام اسقاط به گمرک
معاون گمرک ایران با اشاره به وضعیت واردات کامیون‌های سه‌سال‌کارکرده اروپایی که چند ماهی است که در گمرک مانده و امکان ترخیص پیدا نکرده‌اند، گفت: «پس از اظهارنظر وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر طولانی بودن روند ترخیص حدود ۲هزار کامیون سه‌سال‌کارکرده در گمرکات کشور، گمرک برای تسهیل در فرایند ترخیص ۴ پیشنهاد را ارائه داد.» وی با اشاره به موافقیت وزارت راه و شهرسازی با پیشنهادهای گمرک اظهار کرد: «قرار شد از این پس، اعلام اسقاط به گمرک بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری انجام شود.»
پرداخت عوارض گمرکی صددرصدی است
ارونقی درخصوص عوارض گمرکی بیان کرد: «عوارض گمرکی باید به‌صورت صددرصدی پرداخت شود و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده به‌ازای واردات کامیون سه‌سال‌کارکرده، تخفیفات مربوطه اعمال شود.» وی افزود: «برای ترخیص کامیون‌های وارداتی، واردکننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی را از سازمان محیط‌زیست و خدمات پس از فروش را از شرکت ارائه‌دهنده اخذ کرده باشد و اگر مغایرت در مشخصات مربوطه باشد، این مغایرت‌های جزئی مانع ترخیص کامیون‌ها نباشد.» وی در ادامه بیان کرد: «کد ساتا به‌صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال می‌شود، این فرایند در بستر سامانه است و سازمان راهداری اعلام کرده اطلاعاتی در زمینه این کد ندارند و چون این کد صرفا به گمرک اعلام می‌شود، اخذ آن قبل از ترخیص، توسط گمرک الزامی است.»
۲هزار دستگاه، مشکل‌گشای ناوگان نیست
حالا که دو سازمان راه و شهرسازی و گمرک کشور بر سر چگونگی ترخیص کامیون‌های وارداتی به توافق رسیدند، امید آن می‌رود ادامه روند ترخیص این خودروها با سرعت بیشتری انجام شود. این در حالی است که پیش از این مشکلات بسیاری به غیر از اختلاف این دو سازمان بر سر راه ترخیص و ورود این خودروها به ناوگان وجود داشته که ازجمله آن‌ها می‌توان به وضعیت خدمات پس از فروش، عدم‌همکاری خودروسازان، دریافت مبالغی به‌عنوان هزینه خدمات و عدم‌تعهد به ارائه خدمات و مسائلی از این دست اشاره کرد. همچنین با حل این مشکلات باید در نظر داشته باشیم واردات تنها ۲هزار دستگاه آن هم بعد از یک سال، به داد ناوگان کشور نخواهد رسید؛ ناوگانی که از حضور حدود ۲۰۰هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری فرسوده رنج می‌برد، با ورود ۲هزار دستگاه آن هم از مدل‌های کارکرده، مشکلاتش حل نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=15104

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰