تعداد کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۲هزار یا ۷هزار دستگاه؟! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
کِشنده‌ها در گمرک خاک می‌خورند و قیمت‌ها دوبرابر نرخ جهانی می‌شوند

تعداد کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۲هزار یا ۷هزار دستگاه؟!

  • کد خبر : 15544
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
تعداد کامیون‌های کارکرده وارداتی؛ ۲هزار یا ۷هزار دستگاه؟!

رقم ۲هزار دستگاه کامیون واردشده به گمرک، آمار دقیقی از خودروهای وارداتی را نشان نمی‌دهد و ارقام اصلی بیش از سه‌برابر این اعداد است. به‌گفته وی بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون کارکرده تا امروز وارد کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، واردات به‌عنوان راه‌حلی برای نوسازی متوقف‌شده خودروهای تجاری، قرار بود با سرعت پیش برود و در این طرح خودروهای سه‌سال کارکرده اروپایی بهبود ناوگان فرسوده را به همراه داشته باشند. این در حالی است که طی یک سال‌ اخیر که گفته می‌شود حدود ۲هزار دستگاه به گمرکات کشور وارد شده، تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از این خودروها آن‌هم بنا به اظهارات دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران، از گمرک ترخیص شده است. با این‌حال اما استیصال در واردات خودروهای کارکرده آن‌جا مشخص می‌شود که بنا به اظهارات یک منبع آگاه، طی یکی‌دو سال اخیر بیش از ۷هزار دستگاه کامیون کارکرده وارد کشور شده، اما ترخیص و شماره‌گذاری آن با چالش مواجه شده است. به تمام مشکلاتی که از نظر قیمت و خدمات فرسوده بر سر راه این خودروها وجود دارد، باید نامشخص بودن زمان ترخیص و ورود آن‌ها را هم اضافه کرد. این در حالی است که بنا به قوانین داخلی، این خودروها نباید بیش‌از سه سال عمر داشته باشند.

بیش از ۷هزار دستگاه خودرو تجاری به گمرک کشور وارد شده است
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرده است رقم ۲هزار دستگاه کامیون واردشده به گمرک، آمار دقیقی از خودروهای وارداتی را نشان نمی‌دهد و ارقام اصلی بیش از سه‌برابر این اعداد است. به‌گفته وی بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون کارکرده تا امروز وارد کشور شده، اما ترخیص و شماره‌گذاری آن‌ها به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده است. وی بیان کرد: «برخی از این کامیون‌ها به دلیل تاخیر در ترخیص و شماره‌گذاری، سن قانونی موردنظر برای اجازه ورود به ایران یعنی کامیون‌های سه‌سال کارکرده را از دست داده‌اند و همین مساله ترخیص آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.» وی ادامه داد: «با رسوب این خودروها در گمرک کشور، سرمایه‌ها از بین می‌روند، درحالی‌که بسیاری از این کامیون‌ها جزو خودروهای باکیفیت و روز دنیا هستند و ناوگان کشور به آن‌ها نیاز مبرم دارد.»

۳۶۰هزار کامیون در کشور به فرسودگی نزدیک می‌شوند
وی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت ناوگان کشور گفت: «فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر کشور تبدیل به یک ابربحران شده است.» وی اظهار کرد: «طبق اطلاعات منتشرشده در سالنامه آماری وزارت راه، بیش از ۳۶۰هزار دستگاه کامیون با متوسط عمری بیش از ۱۹سال، ۲۴هزار دستگاه اتوبوس با متوسط عمر ۱۲سال، ۲۴هزار دستگاه مینی‌بوس با متوسط عمر ۲۵ سال و ۲۹هزار دستگاه سواری با متوسط عمر ۱۱سال وظیفه خطیر حمل‌ونقل را برعهده دارد.»
وی همچنین عنوان کرد: «در این ناوگان بیش از ۶۵۰هزار نفر به‌صورت راننده کار می‌کنند.» وی ادامه داد: «نگاهی به آمارها نشان می‌دهد ناوگان لجستیک کشور در وضعیت وخیمی به سر می‌برد و به‌شدت فرسوده است. شرکت‌های خودروساز تجاری‌کار نیز به‌رغم ادعا و اعمال محدودیت‌ بر واردات، باعث کاهش چشمگیر ظرفیت حمل‌ونقل مسافر و بار کشور شده‌اند.»
۱۰درصد قیمت کامیون‌های وارداتی؛ سهم خودروسازان
طبق گفته‌های این فعال صنعت خودروهای تجاری کشور، یکی از مشکلاتی که بر سر راه واردات خودروهای کارکرده اروپایی وجود دارد، موضوع ارائه خدمات پس از فروش به این خودروهاست. وی افزود: «قرار بود خودروسازان داخلی وظیفه ارائه خدمات به این خودروها را هم با دریافت ۳ درصد قیمت CIF خودروها (قیمت خرید در بندر کشور مبدا همراه با بیمه و کرایه حمل) تقبل کنند. اما در نهایت بیش‌از ۱۰درصد ارزش این خودروها را برای توسعه شبکه خدمات پس از فروش طلب کردند.» وی ادامه داد: «خودروسازان داخلی در حالی این ارقام را برای ارائه خدمات پس از فروش دریافت می‌کنند که درحال‌حاضر محصولات داخلی هم از خدمات مطلوبی برخوردار نیستند.»
ارتزاق یک‌میلیون فعال حمل‌ونقل در گرو نوسازی ناوگان
وی همچنین درخصوص قیمت نهایی این خودروها هم اظهار کرد: «قیمت یک کِشنده چینی مونتاژی در ایران بیش از مدل روز اروپایی آن در سایر نقاط دنیا شده و بهای کامیون‌های اروپایی به دو برابر نرخ معادل رسیده است.» وی بیان کرد: «بازار ترانزیت که در دولت‌های هشتم و نهم احیا شده بود، در حال نابودی است و ارتزاق بیش از یک‌میلیون فعال صنعت حمل‌ونقل به‌صورت مستقیم در گرو این وضعیت است.» وی عنوان کرد: «گرانی مفرط کامیون و سایر خودروهای تجاری و هزینه‌های سرسام‌آوری تعمیر و نگهداری آن‌ها، کل اقتصادی حمل‌ونقل را فلج می‌کند و سبب از کار افتادن همه صنایع کشور می‌شود. زیرا هم بخش بازرگانی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هم بخش‌های صنعتی، معدنی، عمرانی و توسعه‌ای را.»

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=15544

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰