توضیحات جدید درباره واردات خودرو / دست دوم ها ۷۰ درصد ارزان می‌شوند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

توضیحات جدید درباره واردات خودرو / دست دوم ها ۷۰ درصد ارزان می‌شوند

  • کد خبر : 16191
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
توضیحات جدید درباره واردات خودرو / دست دوم ها ۷۰ درصد ارزان می‌شوند

چندی پیش مصاحبه ای از دبیر انجمن واردکنندگان خودرو منتشر شد که در خصوص آزادسازی واردات خودرو و همچنین احتمال سقوط قیمت خودروهای خارجی در آن صحبت شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از گسترش نیوز، اخیرا دوباره بحث آزادسازی واردات خودرو جدی‌تر شده است. آنطور که پیش از این نیز در گفت و گوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شده بود احتمال آزادسازی واردات خودرو در دولت سیزدهم داده می‌شد. اما جزئیات طرح جدید آزادسازی واردات خودرو به صورت زیر است که در حقیقت در طرح ساماندهی بازار خودرو قرار دارد.
برای بررسی بیشتر موضوع واردات خودرو گسترش نیوز گفت و گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام داد که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.
دادفر در ابتدا اظهار کرد: ماده ۴ و ۵ تبصره آن که مربوط به طرح ساماندهی خودرو است در مجلس دهم طرح موضوع شد. بعد از مصاحبه اخیر بنده بسیاری از افراد ناراحت شدند. این نکته را باید گفت که بحث اثر توزیعی تورم همیشه به نفع گروه های پردرآمد و به ضرر فقرا است. اگر خودرویی را ۳ سال پیش ۳۰۰ میلیون تومان خریدیم و الان ۲ میلیارد تومان شده ما ثروتمند نشدیم چون افرادی که حقوق بگیر هستند فکر می‌کنند میلیاردر شده‌اند. در این میان یک عده نگران این هستند اگر قیمت خودرو برگردد چطور خودروی ۲ میلیاردی را ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم. اما باید گفت که اگر خودرو را ارزان بفروشید ارزان تر از آن هم می‌توانید مدل های جدیدتر را بخرید. این را تاکید می‌کنم ما با تورم هیچ وقت پولدار نمی‌شویم.
واکنش مدیران خودروسازی به احتمال آزادسازی واردات
وی در خصوص واکنش مدیران خودروسازی به احتمال آزادسازی واردات گفت: هیچ کدام از مدیران خودروسازی و دبیر انجمن خودروسازی ایران مخالفتی با واردات ندارند. حتی آقای سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز برای واردات خودرو اعلام آمادگی کردند تا بازار نیز رقابتی شود. این نکته را نیز باید گفت که با توجه به وضع عوارض و مالیات بر خودروهای وارداتی حتی با وجود کاهش قیمت مدل های خارجی، نرخ ها به قیمت خودروهای داخلی نمی‌رسد و همپوشانی با قیمت عرضه خودروهای داخلی نخواهد داشت.
آمار واردات خودرو در ۲۰ سال گذشته
وی ادامه داد: ما در اوج واردات کشور، سه درصد از کل ارزش ارزی واردات مربوط به خودرو بود. واقعا متعحبم که سر این ۳ درصد چقدر موضع‌گیری های مختلف داریم. این مورد نیز حل شده است و روی این رقم نباید بحث زیادی باشد. طی ۲۰ سال گذشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور به ۷۰۰ هزار دستگاه نیز نمی‌رسد. از پورشه و مازراتی گرفته که تعداد آن خیلی زیاد نیست و در مقایسه با تولید داخل نیز عدد قابل توجهی نیست. اگر واردات آزاد شود تامین کنندگان در پی موضوع رقابت خدمات پس از فروش خواهند بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به نکته ای مهم در طرح واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در ماده ۴ همین مصوبه موردی که بسیار اهمیت دارد بحث توزیع عادلانه فرصت برای واردات خودرو است. ما مقررات خودرویی که تاکنون داشتیم یک عده ای را منتفع تر کرد اما حالا جانب عدالت در این موضوع رعایت شده است. علاوه بر این در تبصره ۵ ماده ۴، واردات خودروهای دست دوم برای همه به رسمیت شناخته شده است. به عنوان مثال باید گفت که سانتافه ۲۰۱۷ با ۲۰ هزار کارکرد در امارات ۵۲ هزار درهم فروخته می‌شود. عین همین خودرو ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
کاهش ۸۰ درصدی قیمت خودرو قطعی است؟
دادفر در خصوص کاهش قیمت خودروهای خارجی پس از آزادسازی واردات به گسترش نیوز گفت: شاید تصویب این طرح در موضوع خودروهای صفر کیلومتر نتواند ۸۰ تا ۵۰ درصد قیمت خودروهای صفر کیلومتر را کاهش دهد اما در دست دوم ها حتما تا ۷۰ درصد کاهش قیمت خواهیم داشت. ضمن این که این مصوبه در صورت تصویب شاید حتی بازارشکن نباشد انحصار شکن خواهد بود. حتی اگر واردات خودرو هم آزاد نشود و تصویب این طرح منتفی شود اهمیت آن این است که اعضای کمیسیون صنایع مجلس حداقل به این نظر و آگاهی رسیدند که ایجاد فرصت عادلانه برای همه بازار را از انحصار خارج کند.
وی همچنین به نکته ای دیگر اشاره کرد و گفت: طرح واردات خودرو به ازای صادرات خودرو یا زنجیره تامین بسیار خوب است و ما به ازای آن می‌توان خودرو وارد کرد. این نکته را باید گفت که ۲۵ میلیارد دلار پول دست مردم در خانه ها است و هنر دولت این است که پول مردم را وارد چرخه کند. همین کار می‌تواند باعث تعدیل بازار خودرو و واردات شود. ضمن این که واردات خودرو هیچ تعهد ارزی برای دولت نخواهد داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان اظهار کرد: بازار ما باید بازار رقابت در خدمات پس از فروش، ایمنی و کاهش هزینه خانوارد در موضوع خودرو باشد.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=16191

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰