تولید نخستین اتوبوس الکتریکی با ۷۰درصد داخلی‌ سازی آغاز شد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

تولید نخستین اتوبوس الکتریکی با ۷۰درصد داخلی‌ سازی آغاز شد

  • کد خبر : 16978
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
تولید نخستین اتوبوس الکتریکی با ۷۰درصد داخلی‌ سازی آغاز شد

پیشرانه الکتریکی این اتوبوس را «گروه مپنا» و بدنه و تریم آن را مجموعه «عقاب‌افشان» تولید می‌کند و شرکت شتاب مونتاژ نهایی و خدمات آن را برعهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در همین زمینه با کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی «پارسان شتاب» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
اتوبوس‌های الکتریکی «شتاب» که به‌تازگی رونمایی شده‌اند، چه امکانات فنی دارند؟
نام تجاری اتوبوس‌های شتاب یعنی «زیما» به معنای زمین است و نگرش ما برای زمین پاک و هوای پاک را در دل خود دارد. شرکت شتاب سال ۱۳۹۹ با سهام مشترک گروه مپنا و مجموعه تولیدی، صنعتی عقاب‌افشان راه‌اندازی شد.
ماموریت این شرکت توسعه و تولید خودروهای عمومی و تجاری برقی است. اولین محصول این شرکت در اردیبهشت‌ماه سال جاری رونمایی شد که یک اتوبوس ۱۲متری مجهز به پیشرانه تمام‌الکتریکی برخوردار از باتری لیتیومی است.
این اتوبوس قابلیت پیمایش ۲۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد و اگر به یک شارژر سریع پانتوگراف یا حتی معمولی ۶۰۰ کیلوواتی متصل شود، طی نیم ساعت شارژ کامل انجام می‌شود. معمولا شارژرهای ۳۰۰ کیلوواتی برای این خودروها استفاده می‌شود که شارژ کامل آن یک ساعت کامل به طور می‌انجامد. البته مکانیزم‌های دیگری هم برای شارژ این خودروها وجود دارد.
اگر از شارژر فلش یا سوپرسریع که در مسیر خطوط استفاده می‌شوند، بهره ببریم – به‌نحوی‌که درهر ایستگاه بخشی از شارژ موردنیاز دریافت شود – نیازی به شارژ شبانه نخواهد بود. پیشرانه این محصول یک سیستم اکسل مجهز به موتورهای نزدیک به چرخ است و حدود ۳۱۸کیلووات ساعت باتری دارد.
پیشرانه الکتریکی این اتوبوس را گروه مپنا و بدنه و تریم آن را مجموعه عقاب‌افشان تولید می‌کند و شرکت شتاب مونتاژ نهایی را انجام می‌دهد و خدمات آن را تامین می‌کند.

تا امروز چند دستگاه از این خودروها تولید شده و چه شهرهایی برای خرید این اتوبوس اقدام کرده‌اند؟
تا امروز چهار دستگاه از این اتوبوس تولید شده است. درحال‌حاضر مراحل تجاری‌سازی به اتمام رسیده و وارد فاز تولید انبوه شده‌ایم. برای سُرس نخست این محصول، سفارش و قرارداد با شهرداری مشهد داریم و در حال گذارندن مراحل مربوط به اخذ استانداردها هستیم. همچنین موافقت‌نامه‌ای با شهرداری اصفهان امضا شده و با شهرداری شیراز در حال تدوین است. مذاکراتی هم با شهرداری تهران برای استفاده در خطوط اتوبوسرانی تهران در جریان است.
آیا در زمینه توسعه زیرساخت‌های اصلی استفاده از این خودروها هم اقداماتی انجام داده‌اید؟
گروه مپنا از ۵ سال پیش اقدامات موثری برای توسعه زیرساخت حمل‌ونقل برقی در کشور انجام داده است. زمانی‌که درمورد زیرساخت‌های مربوط به شارژ صحبت می‌کنیم، مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار مدنظر است. سبد محصول زیرساخت هم از نظر سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری توسعه یافته است. در حوزه سخت‌افزار شارژرهای پرتابل داخل خودرو، شارژر کند خودرویی، شارژر سریع خودرویی با پروتکل‌های مختلف شارژ و شارژر سریع اتوبوسی و حتی شارژر پانتوگراف اتوبوسی که در دنیا تولیدکنندگان چندانی ندارد، توسعه داده شده است.
یکی از ماموریت‌های ما گسترش زیرساخت‌ استفاده از حمل‌ونقل الکتریکی است و آمادگی داریم تا هر مکانیزم شارژی را که مدنظر بهره‌برداران خطوط اتوبوسرانی باشد، ارائه دهیم. مطالعات گسترده شهری هم انجام داده‌ایم. مطالعاتی روی خط یک بی‌آرتی مشهد انجام شده است که ساختار ناوگان و چگونگی زیرساخت آن را عرضه می‌کند. گروه مپنا قرارداد دیگری برای برقی‌سازی شهر مشهد منعقد کرده است و سعی داریم مشابه آن را برای تهران، شیراز و اصفهان هم انجام دهیم.
آیا این زیرساخت‌ها برای محصولات دیگر خودروسازان نیز قابل‌استفاده خواهد بود؟
زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای هستند که امکان استفاده از آنها برای هر ناوگانی وجود دارد و تمامی استانداردهای مختلف و مکانیزم‌های شارژ را دربرمی‌گیرد. این زیرساخت‌ها تمام پروتکل‌های روز دنیا را پوشش می‌دهند.
هزینه‌ تولید هر دستگاه چقدر است؟
درحال‌حاضر باتوجه به این که تیراژ نداریم، هزینه تولید بالاست. در تولید موضوع «صرفه در مقیاس» مطرح می‌شود، اگر تیراژ افزایش یابد، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد. این در حالی است که هزینه تولید اتوبوس‌های الکتریکی در مقایسه با اتوبوس‌های دیزلی بالاست. اما تیراژ بالا می‌تواند این فاصله را کاهش دهد. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که ساختار صنعت و تولید در سطح بین‌الملل به سمتی حرکت می‌کند که در درازمدت قیمت‌ها به‌هم نزدیک می‌شوند و به جایی خواهیم رسید که در یک دهه آینده حتی قیمت خودروهای الکتریکی نسبت‌به دیزلی‌ها باتوجه به رشد و بهره‌گیری از فناوری‌های موجود، یکسان شود.
اتوبوس‌های الکتریکی چه مزیتی نسبت‌به دیزلی‌ها دارند؟
به خودروهای الکتریکی Local Zero Emission گفته می‌شود. یعنی آلایندگی صفر دارند. این آلایندگی‌ها تنها مربوط به هوا نیست، بلکه آلایندگی‌های صوتی را هم شامل می‌شود. برای تولید برق موردنیاز این خودروها، دو نکته اساسی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=16978

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰