دست چه کسانی جلوی واردات خودرو را گرفته است؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

دست چه کسانی جلوی واردات خودرو را گرفته است؟

  • کد خبر : 17041
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
دست چه کسانی جلوی واردات خودرو را گرفته است؟

مردم همچنان منتظر آزاد شدن واردات خودرو هستند و مسئولان نسبت به خواسته‌های مردم بی‌تفاوت‌اند.

فرنوش آباء| این بازی گویا تمام شدنی نیست. تابستان ۱۳۹۷ در بحبوحه بحران ارزی، وزارت صمت واردات خودرو را تا اطلاع ثانویممنوع کرد؛ ممنوعیتی که تا امروز ادامه داشت.

هر چند در دو سال گذشته مجلس سعی کرد این محدودیت را ملغی کند اما هر بار با مخالفت شورای نگهبان روبرو می‌شد و در پاییزسال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به صف مخالفان آزادسازی واردات پیوست.

در بودجه سال جدید قرار بود واردات خودرو آزاد شود اما حذف ناگهانی بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ابلاغی به دولتحواشی زیادی به همراه شد؛ به‌گونه‌ای که حتی برخی از نمایندگان هم به این موضوع اعتراض کردند و معتقد بودند که مافیای خودرو درحذف این بند نقش مهمی ایفا کرده است.

طی ماه‌های گذشته انبوهی از اخبار متناقض منتشر شده‌است؛ از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آزادسازی واردات از سالآینده.

اما چرا به مسئله واردات خودروی خارجی به عنوان مسئله‌ای برای مقابله با تولید داخل نگاه می‌شود؟ آن هم در شرایطی که خودروهایداخلی روزانه میزان زیادی ضرر به جان و مال مردم می‌زنند؟

مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده بود در سال آینده خودروهای خارجی به کشور وارد شود. در این مصوبه دولت اجازه داشت تاسقف ۷۰‌ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد کند.

به گفته نمایندگان مجلس دلیل آن این است که خودروسازان خودشان هم اعلام می‌کنند که واردات بر علیه آن‌ها نیست و به آن‌ها لطمهنمی‌زند.

مسئولان دائما می‌گویند می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم اما وقتی تولید کننده، خود وزارت صمت، ایران خودرو سایپا ومی‌گویندواردات را قبول داریم کسی زیر بار آن نمی‌رود.

هیات عالی نظارت پیش از این هم به طرح ساماندهی خودروی مجلس که واردات را به صورت مشروط قانونی می کرد، ایراد گرفت و آن رامغایر برخی سیاست های کلی نظام دانسته بود. بخش واردات مشروط در لایحه بودجه ۱۴۰۱، به هر شخص حقیقی و حقوقی اختیارداده بود تا به ازای صادرات خودرو، با شرایطی خودرو‌های تمام برقی یا هیبریدی به کشور وارد کند.

سیاهکلی یکی از نمایندگان مجلس دلیل مخالفت با واردات خودرو را عدم اجازه مافیا در این حوزه می‌داند، زیرا تنها چیزی که درخودروسازی دست و پای همه را بسته مافیا هستند که ثروت‌های نجومی را جابجا می‌کنند.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=17041

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰