تکرار ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد/ اذعان سازمان هواپیمایی به وجود مشکل در باند فرودگاه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

تکرار ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد/ اذعان سازمان هواپیمایی به وجود مشکل در باند فرودگاه

  • کد خبر : 19220
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
تکرار ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد/ اذعان سازمان هواپیمایی به وجود مشکل در باند فرودگاه

برخی متخصصان حوزه هوانوردی و فرودگاهی به مشکل رنگ آمیزی سطوح فرودگاه مشهد اشاره کرده و این موضوع را مطرح می‌کنند که رنگ آمیزی غیر اصولی علت این اتفاقات است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از فارس، ساعاتی پیش لاستیک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ سپهران پس از انجام پرواز تهران به مشهد با مشکل مواجه شد.
خبرها حاکی از آن است که هواپیما در حین تاکسی کردن به سمت پارکینگ با ترکیدن لاستیک مواجه شده است.
در هفته‌های اخیر این چندمین مشکل مشابه در فرودگاه مشهد است، اگرچه که سازمان هواپیمایی کشوری هم به تازگی بازدیدهایی را از این فرودگاه انجام داده و توصیه‌هایی را به شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش رویدادن موارد مشابه داشته است.
برخی از متخصصان حوزه هوانوردی و فرودگاهی به مشکل رنگ آمیزی سطوح فرودگاه مشهد اشاره کرده و این موضوع را مطرح می‌کنند که رنگ آمیزی غیر اصولی علت این اتفاقات است.
امروز نیز دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی اطلاعیه ای را در خصوص حوادث مذکور متشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است:
در پی کسب اطلاع از حوادث ترکیدگی لاستیک هواپیماها و و بعضاً صدمه به موتور آنها در فرودگاه مشهد براثر ورود قطعات لاستیک هواپیما به داخل موتور، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرده و با توجه به وقوع آن در باند ۱۳L-31R فرودگاه بین لامللی شهید هاشمی نژاد مشهد، پس از یک تحقیق ایمنی در این خصوص و با مطلاعه اطلاعات رویدادها، بمنظور پیشگیری از رویدادهای مشابه ، توصیه های ایمنی لازم را صادر می نماید.
*سابقه رویدادها
سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ثبت اطلاعات سوانح و حوادث بوده و کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات هوانوردی ضمن رعایت مقررات گزارش دهی رویدادهای ایمنی، رویدادهای کشور را به اطلاع سازمان رسانده که در این سامانه ثبت و ضبط می شود.
با مراجعه به این سامانه رویدادهای متفاوتی با موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد به ثبت رسیده است. لابته به ندرت هم سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه هایی مثل مهرآباد تهران، شیراز، ماهشهر و… مشاهده گردید؛ ولی تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد.
این موضوع می تواند حاصل از ترافیک بلاای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع فرودگاه به عنوان عامل کمکی باشد. رویدادهای مختلف عنوان شده دارای نتیجه گیری خاص خود متناسب با اطلاعات آن پرواز داشته و ممکن است نتیجه گیری مشابهی نداشته باشند؛ ولی در این تحقیق سعی شده تا با تمرکز به نکات مشترک، یافته های ایمنی لازم حاصل شود.
لازم بذکر است در برابر رویدادهای مستحدثه قبلی با هماهنگی بعمل آمده بین سازمان و فرودگاه مذکور مقرر شده که بازدیدهای باند دو برابر شده و به شرکت های هواپیمایی نیز ابلاغ شده تا محدودیت هایی برای وزن برخاستن هواپیماها و نحوه نگهداری چرخ ها اعمال نمایند.
*کیفیت ساخت، نگهداری و تعمیر
براساس بررسی از اسناد مربوطه مشخص گردید که در این رویدادها انواع مختلفی از محصولات کارخانه های سازنده مشاهده شده که تولیدات شرکت گهر ایران (صنایع بنی هاشم)،Dunlop ، Bridgestone،Michelin ، Goodyear و… بوده اند، پس مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت.
چرخ ها و لاستیک هواپیماها جزء قطعات عمردار (LLP) نیستند و متناسب با نحوه استفاده از آن فرسوده می شوند و مورد تعویض قرار می گیرند. این چرخ ها ممکن است بصورت تولید جدید (New) یا بصورت اورهال شده (Recap) استفاده شوند که تعداد دفعات پروازی آنها حدوداً از ۲۰۰ تا ۱۰۰ سیکل متفاوت می باشد.
سابقه این رویدادها نشان می دهد که برخی چرخ های نو و برخی اورهال شده در این رویدادها صدمه دیده اند که تاثیر شرایط خارجی بر لاستیک را محتمل تر می سازد.
در بازدید سرزده از چرخ های هواپیماهای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخ ها کاملا متفاوت می باشد که این موضوع نشان می دهد دریافت لاستیک ها از منابع معتبر و مستقیم از کارخانه سازنده و بازدید مطابق با استانداردهای کارخانه شرط مهمی برای کارکرد مناسب آنها می باشد.
*شرایط بهره برداری هواپیما
تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز (قبل از بلند شدن) و در سرعت بالای هواپیما و چرخ ها حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل ها موظف به پرواز بوده اند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده اند.
در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده است که به منظور سوختگیری کم در ایستگاه های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاه های مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد (Tankering Fuel) اقدام نموده اند. این  رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، غیرمجاز نیست.
شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور بطور مستقیم در وقوع رویدادها تاثیر داشته که علاوه بر وقوع این حوادث به عنوان یک مخاطره برای موتورهای هواپیماها نیز فرض می شود.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=19220

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰