گلایه قطعه‌سازان از بد عهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

گلایه قطعه‌سازان از بد عهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات

  • کد خبر : 24238
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
گلایه قطعه‌سازان از بد عهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه مدیرعامل سابق ایران خودرو به وعده و عهد خود در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان عمل نکرده است، گفت: با تغییرات پیش آمده مشخص نیست قطعه‌سازان چه زمانی به حق خود خواهند رسید.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در محل انجمن در نشستی با خبرنگاران به مشکلات قطعه‌سازان به‌ویژه در خصوص مطالبات‌شان از خوردوسازان پرداخته و از این موضوع گلایه کردند.
قطعه‌سازان نبودند، خودروساز نمی‌توانست به افزایش تولید بنازد
گل‌وردی گلستانی- رئیس هیات مدیره انجمن مذکور- اظهار کرد: در سالی که گذشت، قطعه‌سازان با راهنمایی و مدیریت انجمن قطعه‌سازان توانستند تولید خودروسازان را از دو جهت ارتقا ببخشند. علاوه براینکه باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، قطعه‌سازان خودروسازان را یاری کرده تا بتوانند تیراژ تولید را به جایی برسانند که با افزایش مناسب تولید روبرو شوند از سوی دیگر توانستند با تامین به موقع قطعات برای خودروسازان، به جمع‌آوری خودروهای ناقص و تولید خودروی کامل کمک کنند.
وی تصریح کرد: براین اساس قطعه‌سازان با تمام توان علیرغم تمام مشکلات نقدینگی که داشته و در حقیقت از جیب خرج می‌کنند، انتظار ما در این شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید به‌ویژه در جامعه کارگری، این است که خودروسازان به‌موقع بدهی‌های خود را پرداخت کنند؛ قول‌ها در زمان مدیرعامل سابق ایران‌خودر عملی نشد و و کماکان هم بدعهدی‌ها در پرداخت مطالبات پابرجاست. در این زمینه لازم است که جدیت بیشتری صورت گیرد و مطالبات دریافت شود تا کارگران صنعت قطعه نیز در این شب عید به حق خود برسند.  
کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های تولید در پی افزایش ۱۵ درصدی کیفیت
در ادامه این نشست منصور منصوری – دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو – در تشریح مشکلات قطعه‌سازی ضمن این‌که قطعه‌سازان ۴۰ درصد از نظر ارزشی قطعات خودرو را تامین می‌کند اظهار کرد: موضوع نخست در رابطه با افزایش تیراژ تولید است روزانه ۲۰۰۰ دستگاه تولید در گروه خودروسازی سایپا و ۲۴۰۰ دستگاه در ایران خودرو به صورت کامل انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: موضوع بعدی بحث ارتقاء کیفیت خودروهاست. طبق آمارها افزایش ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودروها را شاهد بوده‌ایم که به گفته خود خودروسازان تحقق این مهم به کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌ها منجر شده است. با برنامه ‌ریزی میان قطعه‌سازان و خودروسازان ارتقاء کیفیت رخ داد تا رضایت مشتری جلب شود.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو بحث سوم را در باب توسعه محصولات جدید خودروسازان دانسته و گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و تامین قطعات آن نیز با قطعه‌سازان خواهد بود اما تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه‌سازان در خصوص بدنه موتور و … است؛ ضمن این‌که امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید سرمایه‌ گذاری صورت گرفت.
دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: با توجه به برنامه تولید داده شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایپا برای تولید ۲۲۰۰ دستگاه در روز و ۳۰۰۰ دستگاه خودرو برای ایران خودرو، همه موارد فوق‌الذکر مستلزم این است که خودروسازان با قطعه‌سازان تعامل خوبی داشته باشند این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادها بین خودروساز و قطعه‌ساز در انتهای هر سال انجام می‌شود اما در حال حاضر قطعه‌سازان از این حیث دچار مشکلات فراوان هستند و مطالبات به موقع به حساب سازندگان نمی‌نشیند.
منصوری تصریح کرد: طولانی شدن پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در حالی است که این قطعه‌سازان مجبور به خرید مواد اولیه به قیمت روز هستند. این موضوع در مورد ارز نیز صدق می‌کند.
این مقام صنفی آخرین میزان مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان از خودروسازان را حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال، خودروسازان بدهی خودر ا پرداخت کنند.
وی یادآور شد: قطعه‌سازان در بحث تامین ارز مورد نیاز خود نیز دچار مشکل شده‌اند و تخصیص ارز به موقع انجام نمی‌شود. در گذشته تامین ارز از تالار اول و با قیمت ۲۸ هزار تومان بود، اما اکنون از طریق تالار دوم و با نرخ نزدیک به نرخ بازار آزاد است و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌ها هستیم؛ این در حالی است که حتی خودروهای با ۹۰ درصد داخلی‌سازی، هر خودرو به ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ ارزبری دارند؛ چرا که خودروهای حتی با درصد بالای داخلی‌سازی مواداولیه و قطعات خارجی هم دارند که نیازمند تامین ارز هستند.
منصوری در ادامه دشواری تامین مواداولیه را مشکل دیگر قطعه‌سازان خوانده و گفت: تامین مواد اولیه داخلی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و… و همچنین متوقف شدن فروش اعتباری کارخانه‌ها به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است. ضمن اینکه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش شدید قیمت مواداولیه هستیم.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=24238

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰