تلاش جدید جیلی برای بقا در بازار رقابتی خودروهای برقی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

تلاش جدید جیلی برای بقا در بازار رقابتی خودروهای برقی

  • کد خبر : 13579
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۳۰
تلاش جدید جیلی برای بقا در بازار رقابتی خودروهای برقی

برون‌سپاری تولید برخی مدل‌ها از طریق انعقاد قراردادهای تولید تجهیرات در صنعت‌خودرو امری شایع است؛ اما برنامه‌های جیلی تهاجمی‌ترین تلاشی است که توسط یک خودروساز برای ایجاد کسب و کار تولید پیمانی مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، براساس گفته‌های منابع آگاه در چین، «لی شوفو» بنیانگذار و رئیس هیات‌مدیره جیلی نیز مانند بسیاری دیگر از مدیران بزرگ صنعت‌خودرو، از افزایش بیش از حد ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی مانند تسلا و نیو ناراحت است. به‌گفته آن‌ها اندیشه رساندن جیلی به‌عنوان مالک برند ولوو و صاحب ۹.۷ درصد از سهام دایملر به‌جایگاهی که بتواند ادعا کند بخش عمده‌ای از سهم بازار خودروهای الکتریکی چین را دراختیار دارد و هم‌زمان بتواند ارزش سهامش را به‌میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد در طول سال بیش از هر چیز ذهن شوفو را درگیر خود کرده است. نتیجه این تقلاها رونمایی از تعداد زیادی قرارداد همکاری در ماه گذشته بوده که از نیت جیلی برای تبدیل شدن به‌یک سازنده پیمانی خودروهای برقی در چین و سایر نقاط جهان خبر می‌دهد و به‌سایر خودروسازان خدمات مربوط به‌مونتاژ و همچنین مهندسی و ساخت را ارائه خواهد داد. 
رویکرد تهاجمی
یکی از مدیران جیلی در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرده: «رویکرد رئیس جیلی در قبال تولید پیمانی کاملا روشن است و او به‌استقبال این امکان رفته و به‌شکل کاملا فعال آن را دنبال می‌کند.» 
برون‌سپاری تولید برخی مدل‌ها از طریق انعقاد قراردادهای تولید تجهیرات در صنعت‌خودرو امری شایع است؛ اما برنامه‌های جیلی تهاجمی‌ترین تلاشی است که توسط یک خودروساز برای ایجاد یک کسب و کار تولید پیمانی مطرح و دنبال می‌شود. 
به‌گفته منابع آگاهی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، از چهار برنامه‌ای که تاکنون توسط جیلی اعلام شده، همکاری با کمپانی فاکسان کره برای تولید خودروهای برقی از همه مهم‌تر است.
همچنین قرار است درادامه برای تولید انبوه خودروهای برقی برای استارت‌آپ آمریکایی فارادی‌فیوچر که در بخش تولید دچار مشکلات جدی شده است، با همکاری فاکسان چین توافقی صورت گیرد. 
جیلی که بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی چین به‌شمار می‌رود، همچنین قراردادی جداگانه را برای تولید خودروهای برقی هوشمند برای غول اینترنتی یعنی بایدو امضا کرده که قرار است از نخستین مدل آن سال ‌آینده رونمایی شود. به‌علاوه این غول خودروسازی چینی درحال رسیدن به‌توافق برای همکاری با هلدینگ تنسنت برای تولید سیستم کنترل هوشمند خودرو و فناوری رانندگی خودکار است. 
مزایا و معایب
جیلی مدل‌های برقی متعددی را در بازار دارد و سپتامبر گذشته نیز از یک پلت‌فرم الکتریکی کاملا جدید رونمایی کرد که برای تولید آن سرمایه‌ای معادل ۲.۸ میلیارددلار در نظر گرفته شده است. اما درنتیجه دو سال افت فروش، لی متقاعد شده که جیلی رویکردی بسیار سنتی را دنبال می‌کرده و درنتیجه دست به‌همکاری‌های بزرگ و راهبردی با شرکای فعال در زمینه فناوری زده است.
در این راستا لی نقشی فوق ‌العاده فعال‌ در اداره گروه جیلی دارد و بار دیــــگر سکان امور را در دستان خود گرفته است. البته این تغییر رویه مخالفانی نیز دارد.
به‌گفته منابع آگاه، در نشست‌های مدیران برخی افراد نگرانی‌هایی را در این خصوص مطرح کرده‌اند که هرگونه تغییر رویکرد درخصوص تولید پیمانی می‌تواند جیلی را در روابطش با شرکت‌های فعال در زمینه فناوری به‌شریکی کم‌اهمیت‌تر بدل کند و سبب شود این برند جایگاه خود را به‌عنوان یک خودروساز مستقل از دست بدهد.
همچنین نگرانی‌هایی درباره انتخاب فارادی‌فیوچر به‌عنوان نخستین مشتری برای همکاری جیلی با فاکسان مطرح شده؛ زیرا این استارت‌آپ در این مدت سابقه‌ای قابل ملاحظه از بدعهدی و رشد کُند در توسعه دارد.
هرچند به‌گفته منابع آگاه، لی هیچ‌یک از این نگرانی‌ها را نپذیرفته و این درحالی است که قرارداد با فارادی‌فیوچر چندان با استقبال خوبی از سوی بازار سهام روبه‌رو نشد و ظرف چهار روز بعد از اعلام این خبر، سهام جیلی افت ۱۶ درصدی را تجربه کرد.
از سوی دیگر این‌گونه قرارداد همکاری می‌تواند مشکل عدم‌بهره‌وری تولید دوره‌ای را در کارخانه‌های جیلی برطرف کند. به‌عنوان مثال شرکت جیلی اتومبیل قادر به‌تولید بیش از دو میلیون دستگاه خودرو در سال است؛ اما در سال ۲۰۲۰ تنها چیزی حدود ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو به‌فروش رسانده است.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=13579

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰