دسترسی به «ناوگان حمل‌ونقل سبز»؛ هدف وزیر پیشنهادی راه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

دسترسی به «ناوگان حمل‌ونقل سبز»؛ هدف وزیر پیشنهادی راه

  • کد خبر : 15578
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
دسترسی به «ناوگان حمل‌ونقل سبز»؛ هدف وزیر پیشنهادی راه

در راستای بهبود وضعیت ناوگان، به‌تازگی وزیر پیشنهادی دولت جدید در وزارت راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرده است مطالبه مردم به‌زودی از نوسازی ناوگان گذر کند و به سمت راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل سبز برود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، انتظار می‌رود رویکرد دولت جدید به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای که سال‌هاست از فرسودگی رنج می‌برد، نسبت به سایر دولت‌های گذشته متفاوت باشد. به‌رغم آن‌که هر روز بر متوسط سن ناوگان عمومی کشور افزوده می‌شود، متاسفانه طی سال‌های اخیر در طرح‌های نوسازی گره‌ کوری ایجاد شده که امید به اجرای آن‌ها را کاهش داده است. این وضعیت ناشی از تجربه چندین‌باره اجرای طرح‌های مشابه در زمینه نوسازی ناوگان است؛ طرح‌هایی که می‌تواند عمر دوباره‌ای را برای این ناوگان به همراه داشته باشد و نفس ناوگان را تازه کند. در راستای بهبود وضعیت ناوگان، به‌تازگی وزیر پیشنهادی دولت جدید در وزارت راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرده است مطالبه مردم به‌زودی از نوسازی ناوگان گذر کند و به سمت راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل سبز برود.
پیشنهادهای وزیر پیشنهادی
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم در دومین پیام توئیتری خود و پس از پرداختن به موضوع مسکن در نخستین گام، نوشت: «نمایندگان مجلس مطالبات مردمی به‌جایی دارند که نشان از کمبودهای بسیار است.» رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم در پیامی توییتری نوشت: «امیدواریم به‌زودی خدمت را به سطحی برسانیم که به‌جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جاده‌های مرگ، مطالبه مردم عزیز از ما راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل سبز باشد و یقین داریم که می‌شود و می‌توانیم.» قاسمی که سابقه دو سال تصدی بر وزارت نفت را دارد، چهارشنبه هفته گذشته به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی انتخاب و به مجلس معرفی شده است.

شکست طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
نظرات وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی کشور در شرایطی مطرح می‌شود که طی چندین سال اخیر، طرح‌ جایگزینی خودروهای ناوگان با مدل‌های تولید داخل و وارداتی با مشکلات بسیاری مواجه بوده است و به نظر می‌رسد که این طرح‌ها به دلیل عدم نظارت درست و قوانین مشخص، محکوم به شکست باشند. حتی واردات خودروهای کارکرده که در کمبود مدل‌های صفر کیلومتر به اجرا گذاشته شد، بعد از گذشت از پیچ و خم‌های فراوان با قیمت‌های نجومی همراه شد و در کنار سایر مشکلاتی که برای این طرح به‌وجود آمد، محصولات وارداتی چندان عاقبت خوشی در بازار نداشتند. این خودروها که قرار بود تعادلی در بازار آشفته خودروهای وارداتی ایجاد کنند، باعث افزایش قیمت مدل‌های موجود در بازار شدند و نرخ‌های تعیین‌شده برای آن‌ها، تبدیل به پایه قیمت‌ خودروهای صفر کیلومتر شدن. باید این موضوع را مدنظر قرار داد که نوسازی ناوگان از طریق مدل‌های وارداتی یا حتی تولید داخل در شرایطی با شکست مواجه شده که همچنان قرار است محصولات دیزلی وارد کشور شوند؛ محصولاتی که بیش از ۵۰ سال تولید شده و در کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ورود خودروهای پاک به کشور در ۵ سال آینده شدنی نیست
ورود خودروهای پاک به کشور و دسترسی به ناوگان حمل‌ونقل سبز، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، حداقل برای ۵ سال آینده شدنی به نظر نمی‌رسد. تولید گسترده این خودروها نیازمند همکاری با شرکت‌های خارجی است، اما درحال‌حاضر ایران به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار ندارد. گرچه برخی شرکت‌های داخلی در یکی، دو سال اخیر به این فناوری‌ها ورود کرده‌اند اما حجم خودروهای موجود در ناوگان کشور برای نوسازی، نیاز به ورودگسترده‌تر و همراهی شرکت‌های بیشتری را در این زمینه نشان می‌دهد؛ البته شرکت‌هایی که بتوانند با کمترین میزان روابط بین‌المللی کار خود را پیش ببرند و اتکایی به شرکای خارجی نداشته باشند تا از این طریق تجربه تجاری‌سازان در بخش دیزلی تکرار نشود.
نبود زیرساخت ورود خودروهای پاک
ورود خودروهای پاک در نخستین گام، نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت است؛ چه در بخش تولید و چه در بخش بهره‌وری. به‌روزرسانی برخی قطعات مورد نیاز این خودروها به‌منظور کاهش نیاز تولیدکنندگان به شرکت‌های خارجی، باید به‌عنوان بخش مهمی از این پروژه در نظر گرفته شود که این وضعیت با توجه به سابقه حضور قطعه‌سازان در بخش خودروهای تجاری، زمان‌بر به نظر می‌رسد.
از سوی دیگر، سرمایه‌های بسیاری باید برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ و فضاهای مورد نیاز این خودروها جذب شود که جلب اعتماد صاحبان این سرمایه‌ها هم نیاز به زمان و اصلاح برخی ساختارها دارد.
بنا بر آن‌چه وزیر راه و شهرسازی از آن به‌عنـــــــــوان انتظارات مردمی برای آینده حمل‌ونقل یاد کرده است، به نظر می‌رسد این مهــــــــم برای چند سال آینده در حد مطالبــــــه مردمی باقی بماند.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=15578

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰