به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از ایلنا، جواد فلاح درباره جزئیات طرح فروش خودرو در بورس کالا اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرحی را پیشنهاد دادند مبنی بر فروش خودرو در بورس کالا و این طرح درحال حاضر در کمیسیون صنایع مجلس در دست بررسی است و البته ممکن است جزئیاتی که امروز درباره آن صحبتمیکنیم دستخوش تغییراتی قرار گیرد از این رو هر آنچه که در این مصاحبه درباره جزئیات طرح گفته میشود مبتنی بر آخرین متنی است که از این طرح توسط نمایندگان مجلس منتشر شده است.
وی ادامه داد: بر اساس طرح پیشنهادی مجلس شورای رقابت در این مدل مکلف میشود که بر اساس فرمولی که در دسترس عموم هم خواهد بود و متغیرهای آن فرمول مطابق طرح تعیین شده قیمت پایه را تعیین کند که البته عموم مردم باید بتوانند متغیرهای لازم برای تعیین قیمت در دسترسشان باشد.
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا افزود: قیمت پایه تعیین شده هر ماه یک بار توسط خودروساز و بورس محاسبه و قیمت پایه اعلام میشود. در این طرح قرار بر این است که خودرو با قیمت پایه بر روی تابلوی بورس بیاید و عرضه شود.
فلاح با بیان اینکه بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت بر روی تابلو کشف و در نتیجه قیمت حالت شناور پیدا خواهد کرد گفت: بسته به اینکه عرضه و تقاضا در هر مرحله از عرضه چه وضعیتی دارد ممکن است قیمتهای متفاوتی تعیین و کشف شود.
وی درباره تاثیرگذاری این سازوکار در قیمتگذاری و کنترل قیمت خودرو گفت: قیمت تابع عرضه و تقاضا در بازار است. در این طرح پیش بینی شده قیمت پایهای که خودروساز و شورای رقابت اعلام میکند یا اینکه مدل محاسبه آن توسط شورای رقابت تعیین میشود. اختلاف این قیمت با قیمتی که بر روی تابلوی بورس کشف میشود قرار بر این است که در سه کانال مصرف شود.
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا درباره چگونگی مصرف این اختلاف و فاصله قیمت اظهار داشت: 20 درصد از این اختلاف قیمت یعنی قسمتی که شورای رقابت اعلام میکند با اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد. در اختیار دولت قرار میگیرد که صرف حمل و نقل عمومی شود.
فلاح با توضیح این اختلاف قیمت گفت: برای مثال یک میلیون خودرو تولید میشود و اگر اختلاف قیمت هر خودروی تولید شده در کارخانه تا بازار 50 میلیون تومان باشد منابعی نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان ایجاد میشود که البته در حال حاضر این عدد بسیار بیشتر از 50 هزار میلیارد تومان است که حالا قرار بر این شده است با ورود خودرو به بورس بخشی از این اختلاف قیمت در اختیار دولت برای حمل و نقل عمومی قرار بگیرد.
فلاح ادامه داد: 70 درصد این منابع در قالب وام قرض الحسنه دو ساله به خودروساز داده میشود و 10 درصد از این منابع برای افزایش تولید به عنوان جایزه در اختیار خودروساز قرار میگیرد. این دو یعنی مشوق یعنی وام قرض الحسنه و جایزه مکانیسمی است که به افزایش تولید خودرو منجر میشود و میتوانیم امیدوار باشیم اگر سایر شرایط بازار تغییری نداشته باشد عرضه افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: علاوه بر بحث کشف قیمت خودرو بر روی تابلوی بورس موضوع مهم دیگری که با ورود خودرو به بورس کالا دنبال میکنیم، بحث شفافیت است.
فلاح افزود: در حال حاضر خودروساز بخشی از تولید خود را از طریق قرعهکشی و پیش فروش به فروش میگذارد اما بخشی دیگر خارج از این مکانیسم عرضه میشود به عنوان مثال موضوع فروش 300 خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس که بسیار حاشیهساز بود باید تعیین تکلیف شود و البته مشابه این فروشهای خارج از سیستم وجود دارد که باید همه آنها شفاف باشند.
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا گفت: در این طرح پیش بینی شده که تمام خودروهایی که خودروساز تولید میکند از طریق بورس عرضه شود بنابراین دیگر بحث فروش یا واگذاری خودرو خارج از سیستم نخواهیم داشت.
فلاح در پاسخ به این سوال که اهرم اجرایی این طرح چیست گفت: محدودیتهایی ایجاد میشود مانند اینکه پلاک گذاری را منوط به معامله در بورس اعلام میکنند و نیروی انتظامی مکلف است هر خودرویی که در بورس معامله نشده را پلاک نکند در نتیجه شاهد افزایش شفافیت در فروش خودرو خواهیم بود.
فلاح ادامه داد: از سوی دیگر در مورد تقاضا پیش بینی که در این طرح وجود دارد این است هر نفر هر سال امکان خرید یک مدل خودرو را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه از طریق این سازوکار دیگر دو قیمت کارخانه و بازار نخواهیم داشت گفت: نتیجه این طرح این است که تقاضای رانت و سفتهبازی که باعث اختلاف قیمتها شده از بازار حذف میشود.
وی افزود: به شرط ثبات سایر شرایط با این مکانیسم تقاضا تسهیل میشود و اگر پیش بینیها تحقق پیدا کند تمام متغیرهای بازار هم ثابت بماند به نظر میرسد قیمتی که روی تابلو برای خودرو کشف میشود از قیمتی که در شرایط یکسان در بازار آزاد داریم متعادلتر خواهد بود.
تشریح جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا
در حال حاضر خودروساز بخشی از تولید خود را از طریق قرعهکشی و پیش فروش به فروش میگذارد اما بخشی دیگر خارج از این مکانیسم عرضه میشود به عنوان مثال موضوع فروش ۳۰۰ خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس که بسیار حاشیهساز بود باید تعیین تکلیف شود و البته مشابه این فروشهای خارج از سیستم وجود دارد که باید همه آنها شفاف باشند.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=11489