به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، براساس یک پژوهش، سهم مسافرت با خودرو شخصی در پاییز امسال، حدود۷۴درصد بود که در مقایسه با تابستان حدود ۱۱درصد کاهش داشته، این در حالی است که در سطح شهرها نیز تغییرات در الگوهایمرتبط با ترافیک، کم نبودهاند.
بهعنوانمثال، در تهران با لغو مکرر طرح ترافیک و تغییر ساعات کاری برخی صنوف و البته تعطیلی مراکز آموزشی، ساعات اوج ترافیکتغییر کرد. این در حالی است که حجم ترافیک نیز در مرکز شهر، باتوجه به افزایش استفاده از خودرو شخصی به جای استفاده از وسایلحملونقل عمومی، بهطور کلی صعودی شده است. حالا اما برخی دادههای مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران نشانمیدهند محدویت فعالیت برخی صنوف تا ساعت ۶ بعدازظهر در پایتخت، عملا ترافیک در ساعات پایانی شب را افزایش داده است.
کرونا و افزایش خودروسواری تهرانی ها
با اجرای طرح جدید که براساس آن برخی صنوف باید از ساعت ۱۸ به بعد به فعالیت خود پایان بدهند، الگوی ترافیک، دستکم در تهران،باز هم دستخوش تغییر شده است. در همین ارتباط، روز گذشته رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ ازافزایش ۵۰درصدی تردد خودروها پس از اعلام ساعت تعطیلی صنوف و از ساعت ۱۵ تا ساعت ۲۱ خبر داد.
سرهنگ مجید رنجبر در این مورد به ایسنا گفت: «با رصدهای کارشناسان پلیس راهور از طریق دوربینهای مرکزکنترل ترافیک هوشمندپلیس راهور تهران، مشاهده میشود سطح و ساعت ترافیک در شهر تهران پس از اعلام ساعت تعطیلی صنوف از ساعت ۱۸ تغییر کرده وترافیک پایتخت پس از اعلام محدودیت های فعالیت صنوف به دو بخش تقسیم شده است.»
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور توضیح داد: «بخش اول ترافیک مربوط به ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۵ و بخش دومترافیک از ساعت ۱۵ تا ۲۱ بوده که حجم ترافیک در بخش دوم بیشتراست، بهطوری که در بخش دوم ترافیک شاهد افزایش ۵۰درصدیحجم تردد خودروها هستیم. از رانندگان تقاضا داریم از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.»
وی تاکید کرد: «رانندگان، سفرهای درونشهری خود را مدیریت کنند تا شاهد کاهش حجم تردد خودروها و کاهش ترافیک در این بخشباشیم.»
آیا محدودیت زمانی فعالیت صنوف فایدهای هم دارد؟
مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای خودرو» نشان میدهد نه فقط بسیاری از واحدهای صنفی برای مدتی پس از پایان ساعات محدودیتبه فعالیت خود ادامه میدهند بلکه این موضوع موجب شده است بسیاری از شهروندان تهرانی، تنها ساعت فعالیت خود و حضور درمراکز خرید را تغییر بدهند.
این در حالی است که به این ترتیب، فشردگی حضور شهروندان در بخشهای پرجمعیت شهر بیشتر شده و عملا تصمیم کرونایی ستادمقابله با کرونا، به ضد خود بدل شده است.
یک مغازه فروش مانتو در میدان ونک، در این مورد به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «خیلی از مشتریهای ما که میتوانند صبحها برایخرید بیرون بیایند، تا قبل از پایان کار ادارات برای خرید مراجعه میکنند، اما گروه دیگر که اســـــاسا باید تا پایان ساعت کاری درادارات و شرکتها باشنــــــد، مجبور هستند قبل از ساعت ۶ بعدازظهر به هر نحوی که شده، خرید کنند.»
او ادامه میدهد: «همین موضوع باعث شده است که این روزها خیلیها با عجله برای خرید بیایند و بهنظر من اصلا اهمیتی هم برایکرونا قائل نباشند، چراکه شاید زمان برای آنها اهمیت بیشتری داشته باشد.»
آقای سین، صبحها در ادارهای دولتی کار میکند و عصرها با پرایدش مسافر کشی میکند. این شغل دوم را چند سالی است که انتخابکرده، او میگوید: «افرادی مانند من، چارهای جز تردد ندارند و اتفاقا ساعات بعد از تعطیلی ترددهای بیشتری داریم. درشرایطیکه ازنظر اقتصادی در شرایط دشواری به سر میبریم، چارهای جز پذیرش ریسک کار کردن را نداریم.»
گزارش: فرنوش آبا