به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، بازار خودروهای تجاری در کشور، طی حداقل یک سال اخیر بیش از همیشه با مشکلات همراه شده است؛ مشکلاتی که باعث شد تا این صنعت در کنار کاهش توان تولید خود با رکود فروش نیز مواجه شود. تجاریها که بازوی اصلی حملونقل باری و مسافری هستند، به دلیل آنکه در چند سال گذشته با افزایش قیمت بسیاری مواجه شدهاند، بخش بزرگی از متقاضیان خود را در بازار داخلی کشور از دست دادهاند. گرچه در برخی دورهها نیز خبرهای منتشرشده از بازار ارز و واردات کامیونهای کارکرده، تغییراتی را در بازار تجاریهای کشور به وجود آورد اما در حال حاضر آن طور که یکی از کارشناسان بازار خودروهای تجاری عنوان میکند این بازار با ثبات قیمت و البته رکود تقاضا مواجه شده، این در حالی است که به گفته یک فعال بازار خودروهای تجاری، بعضی از سگمنتهای تجاری، حتی کاهش قیمت هم مشاهده شده است.
سایه رکود بر بازار تجاریهای کشور
میلاد خاموشیان درخصوص وضعیت فعلی در بازار خودروهای کاروتجاری اظهار کرد: «بازار خودروهای باری کشور بهویژه در سگمنت سنگین با رکود همراه بوده و این وضعیت طی یک سال اخیر بر این بازار حاکم است.»
این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه عنوان کرد: «این بازار بعد از افزایش نرخ ارز، با صعود ناگهانی قیمت محصولات داخلی مواجه شد که بخش بزرگی از تقاضای این خودروها را از بین برد.» وی افزود: «درحالیکه خودروهای تجاری بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای حملونقل به شمار میروند، اما در سالهای گذشته این صنعت اساسی کشور با مشکلات بسیاری همراه بوده که تشدید تحریمها در سه سال اخیر، تیر خلاصی بر این صنعت بوده است.»
افزایش قیمت و کاهش تقاضای خودروهای تجاری
خاموشیان در ادامه بیان کرد: «چنانچه دولت و سایر ارگانها هر چه سریعتر تصمیمی جدی برای این بخش از خودروسازی نگیرند، این صنعت ۵۰ ساله کشور شاهد روزهای بدتری خواهد بود.» وی همچنین گفت: «در مدتزمان تحریمها، تجاریسازی کشور با کاهش تولید مواجه شده اما بالا بودن تقاضا در این بازار، باعث شده بود تا امید به بازگشت خودروسازان داخلی به روزهای اوج از بین نرود.»
وی ادامه داد: «این در حالی است که به واسطه افزایش بیش از حد قیمت این خودروها تا چند ماه گذشته، تقاضای این خودروها به حداقل رسیده و میتوان گفت روی بسیاری از محصولات تقاضا متوقف شده است.»
هجوم سرمایهگذاران عامل افزایش قیمت
این فعال بازار خودروهای تجاری همچنین اظهار کرد: «در سالهای گذشته طرحهای برنامهریزیشده برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور، امید برای رونق در تولید و عرضه بالای این خودروها و به همراه آن کاهش قیمتها را زنده نگه داشته بود.»
وی ادامه داد: «با عنوان شدن طرح ریاست جمهوری برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی چند ماهی بازار خودروهای تجاری در رکود به سر برد تا شاید تکلیف این طرح مشخص شده و متقاضیان بتوانند خودروها را ارزانتر خریداری کنند.»
وی گفت: «با این حال این طرح نیز آن طور که انتظار میرفت اجرا نشد و با جهش نرخ ارز، قیمت این خودروها هم به شدت افزایش یافت.» خاموشیان تصریح کرد: «ماههای نخست افزایش قیمت، مانند سایر بازارها، عدهای برای خرید خودرو به این بخش هجوم آوردند که میتوان گفت اکثر آنها سرمایهگذار بودند.» وی عنوان کرد: «قیمتهای نجومی این خودروها اما باعث شد تا تقاضا به کمترین حد خود طی سالهای اخیر برسد.»
افزایش دوباره قیمتها در صورت عدم اجرای نوسازی
وی در ادامه با اشاره به طرح نوسازی ناوگان از طریق واردات کامیونهای کارکرده بیان کرد: «این طرح اگر به درستی و به موقع انجام میشد به طور قطع تاثیر بسیاری بر بازار خودروهای تجاری میگذاشت.» خاموشیان ادامه داد: «البته باید به این موضوع هم توجه داشت که زمزمه ورود این خودروها، بازار را در خواب تقاضا فرو برد و باعث شد دوباره متقاضیان، در انتظار ورود کارکردهها بمانند و به کاهش قیمتها امید داشته باشند.»
وی توضیح داد: «با این کاهش تقاضا و تصور ورود خودروهای وارداتی با قیمتهای مناسب، قیمت تجاریهای صفر کیلومتر هم در بازار داخلی کمی با کاهش مواجه شد.» وی افزود: «این تاثیر گرچه برای بازار خوشایند بوده و کاهش قیمت به همراه داشته است اما با توجه به کندی اجرای طرح نوسازی از طریق واردات، نمیتوان به طولانیمدت بودن آن امیدوار بود.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «با توجه به آن که وعده نوسازی از طریق واردات تنها روی ۵هزار دستگاه است و همین تعداد هم هنوز به طور کامل اجرایی نشده، شاید تاثیر آن روی قیمتها و تقاضا کوتاهمدت باشد.»