به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارونقی معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: دلال های بسیاری وارد گمرک شده اند پیشنهادهای مختلفی را به عنوان صاحبان رسمی کالا داده اند و نکته قابل توجه این است که محصول بیش از یک سال تحت عنوان کالای رسوبی در گمرک رسوب کرده است و باید طبق مقررات در خدمت سازمان املاک و تملیکی باشد و حتی با نظر گرفتن حقوقی که برای صاحبان کالاست باز هم اقدامات موثری برای ترخیص کالا صورت نگرفته است.
نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از تولید داخلی به جدیت حمایت میکند؟ بیان کرد: سازمان راهداری در سال گذشته قراردادی را با کامیونها منعقد نکرده است که این کار را به امید اینکه کامیونها دست دوم را در گمرک بتوانند ترخیص کنند انجام داده است.
او گفت: اگر این افراد قرار دادهای بلند مدت با ما ببنند قطعا آمادگی کامل از خود نشان میدهیم، اما نباید از این نکته غافل شویم که در حال حاضر ۱۵۶ هزار عدد ظرفیت تولید داریم که در بهترین شرایط از همان ۳۶ هزار دستگاه، بیشتر استفاده نکرده ایم.
دبیرانجمن خودروسازان گفت: در برنامه پنجم توسعه تلاش کردیم این قضیه مصوب نشود ما آگاه نیستیم که چه دستهایی پشت برده است که این مسائل را مصوب میکنند برای واردات دست دوم این قضیه اتفاق میافتد، خواهشمند هستیم که این قضیه را در برنامه هفتم حذف کنند به علت اینکه یک خیانت بزرگ در حق کشورمحسوب میشود کشور ما دارای تعداد زیادی کامیون است پس چرا باید از کامیونهای دست دوم وارداتی استفاده کنند؟
نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که ۳۶۰۰ دستگاه که وارد شده است آیا نمیتواند صدمه جدی به تولید داخل بزند؟ عنوان کرد: بله صدمه میزند به علت اینکه اگر با ما قرار داد ببندند و تدارک ببینیم میتوانیم تولید مستمر داشته باشیم در سال گذشته با وجود تحریم ۵۸۴۰ دستگاه تولید کردیم که نسبت به سال قبل ۱۱۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.
دبیرانجمن خودرو سازان گفت: چهار ماه امسال ۲۵۹۰ دستگاه تولید کردیم که نسبت به چهار ماه قبل ۹۰ درصد افزایش تولید داشته است که این تعداد در مقابل ظرفیتی که در کشور ما وجود دارد مقداری نیست.
وی بیان کرد: بانک مرکزی باید در این قضیه مداخله کند در سال گذشته که متوجه شدیم همتی رئیس بانک مرکزی میخواهد ارز برای واردات کامیونهای داخلی بدهد نامه زدیم که این عمل خیانت است به علت این که به شرکتهای خودروسازی کشور ارز برای واردات قطعاتشان نمی دهند، ولی میخواهند به کامیونها دست دوم ارز بدهند، حال اگر قرار دادهای بلند مدت با شرکتهای ما ببندد میتوانیم تولید داخلی را بالا ببریم.
نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که آیا تولید داخل به اندازه کافی کیفیت دارد؟ تصریح کرد: تولید کامیون به مصوب استاندارد رسیده است و تمامی خودروها باید این استانداردها را تامین کنند و نکته قابل توجه این است که این کامیونها که وارد کشور میشوند بسیار کار کرده اند و حالا زمان قطعه خوریشان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در رابطه با جلوگیری از واردات کامیون صورت گرفته است؟ گفت: مکاتبههای بسیاری با دولت و مجلس صورت گرفته است تا رفع موانع تولید صورت بگیرد، اما دستهای پشت پرده زیادی در کار است.
دبیرانجمن خودرو سازان مطرح کرد:
واردات ۳۶۰۰ کامیون دست دوم، تهدیدی برای تولید خودروهای سنگین
دبیرانجمن خودرو سازان گفت: واردات ۳۶۰۰ کامیون دست دوم به صنعت تولید خودروهای سنگین داخلی ضربه میزند چرا که در صورت تولید داخل این محصولات، میتوانیم با قرارداد تولیدمان را افزایش دهیم.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=15445