به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه از محتوای گفتوگوی یک ساعته رئیسی و مکرون در رسانههای مختلف مطرح شده، طرفین علاوه بر صحبت بر سر مسائل سیاسی و منطقهای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفتهاند.در این تماس، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه براساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت به میان آورده و بر توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینههای اقتصادی و تجاری تاکید کرده است. رئیسجمهوری فرانسه نیز خواستار تداوم گفتوگوها بین تهران و پاریس با هدف عمیقتر شدن روابط دوجانبه شده است.مکرون همچنین تاکید کرده که فرانسه به دنبال راهحلی برای احیای برجام بوده و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود.
تماس تلفنی مکرون با رئیسی اما از جنبههای مختلف سیاسی و اقتصادی اهمیت دارد و پیام آن میتواند این باشد که دو طرف میل به بهبود و توسعه روابط تجاری با یکدیگر دارند. از آنجا که حوزه فعالیت اصلی فرانسویها در اقتصاد ایران، صنایع خودرو و نفت است، طبعا در صورت برقراری روابط اقتصادی قوی بین دو طرف، این دو صنعت از شکلگیری این ارتباط نفع اصلی را خواهند برد.این البته در حالی است که فرانسویها در دوران تحریم رفتار خوبی با ایران نداشتند و شرکتهای نفتی و خودرویی شان از کشور خارج شدند.به ویژه در حوزه خودرو، خروج خودروسازان و قطعهسازان فرانسوی از ایران، ضربه بزرگی به صنعت خودروی کشور زد، آن هم در حالی که طرفین با یکدیگر قراردادهایی رسمی داشتند.
خروج فرانسویها را افراد و نهادهای اصولگرا به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برنتابیدند و ضمن تقبیح این رفتار، تهدید کردند که شرکتهای متعلق به فرانسه دیگر جایی در ایران نخواهند داشت و اگر هم قرار بر بازگشت شان باشد، بسیار بر آنها سخت گرفته خواهد شد.در کنار این موضعگیریهای شدید، انتشار خبر همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز بر شائبهها مبنی بر پایان کار شرکتهای فرانسوی بهخصوص خودروسازانش در کشور، افزود.با انتشار خبر همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گمانه زنیها به این سمت رفت که چینیها قرار است جای شرکتهای فرانسوی را در صنعت خودرو بگیرند و به شریک اصلی خودروسازی کشور تبدیل شوند.این گمانهزنیها پس از پیروزی ابراهیم رئیسی نماینده جناح اصولگرا در انتخابات ریاستجمهوری کشور، قویتر شد، مخصوصا اینکه مذاکرات برجامی نیز به حالت تعلیق درآمد تا امیدها برای لغو تحریم و بازگشت شرکتهای خارجی بهویژه خودروسازان فرانسوی به کشور کمرنگ شود.
حالا اما برقراری تماس تلفنی رئیسی و مکرون آن هم در آغازین روزهای ریاستجمهوری وی، صحت گمانهزنیهای قبلی را با تردید مواجه کرده و امیدها برای خروج ایران از انزوای اقتصادی را افزایش داده است.رئیسی تا به امروز حرفی نزده که نشان دهد با برجام و احیای آن مخالف است و حتی بارها از تلاش دولت خود برای لغو تحریمها گفته است.در مناظرات انتخاباتی نیز رئیسی جملهای را گفت که نشان داد جناح اصولگرا با اصل برجام مخالف نیست اما روش اجرا را قبول ندارد و به نوعی میخواهد احیای آن به نام این جناح سیاسی تمام شود.او در مناظره اعلام کرد «ما با برجام مخالف نیستیم، اما حرفمان این است که شما (دولت دوازدهم و جناح غیر اصولگرا) بلد نیستید آن را اجرایی کنید. »رئیسی خوب میداند لغو تحریم تنها در سایه احیای برجام رخ خواهد داد و برجام که احیا و تحریمها که لغو شوند، ضمن بهبود اوضاع اقتصادی کشور، ارتباط با دنیا از سر گرفته خواهد شد و همه اینها به نام اصولگراها به ثبت میرسد. بنابراین با ملاک قرار دادن اظهارات رئیسی درباره برجام طی چند ماه گذشته و همچنین تماس تلفنی با رئیسجمهوری کشوری که جزو نخستین تحریمکنندگان ایران پس از خروج آمریکا از برجام بود، میتوان این فرض را در نظر گرفت که دولت او هماهنگ با حاکمیت به دنبال احیای برجام و خارج کردن کشور از انزوای اقتصادی است.
با احیای برجام و لغو تحریم، خودروسازی کشور بسیار از این اتفاق نفع خواهد برد، زیرا اولا مشارکتهای خارجی در آن از سر گرفته میشود و ثانیا تولید و کیفیت خودروها هم افزایش خواهد یافت و قیمت نیز کنترل میشود.هرچند این اتفاق پیشتر نیز افتاد و با خروج آمریکا از برجام، همهچیز به هم ریخت و خودروسازی تحریم شد، با این حال با در نظر گرفتن این فرض که دولت رئیسی در هماهنگی کامل با حاکمیت به دنبال احیای برجام و ارتباط با دنیا است، میتوان آینده بهتری را برای قراردادهای خودرویی متصور شد. توافق هستهای و برجام کار اصولگراها نبود و میلی هم به اجرای آن نداشتند اما حالا ورق برگشته و کار تمام و کمال به دست این جناح افتاده است، بنابراین میتوان فرض کرد که ارتباط با دنیا پایدارتر از قبل شود.