به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، یک خبر داغ برای تولیدکنندگان تایرهای سنگین نخی که در صورت عملی شدن باید با برای دو سال با تولید خداحافظی کنند! به گزارش روزنامه «دنیایخودرو» ۱۰روزی است نمایندگان چند شرکت واردکننده تایر که هنوز به تعهدات خود بابت دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی عمل نکردهاند در هندوستان به دنبال خرید تایرهای ۲۴-۱۲نخی ارزان هستند. تایرهایی که بهگفته منابع آگاه مراحل ثبت سفارش آنها آغاز شده و اگر به ایران برسند به یکچهارم قیمت مصوب تایرهای تولید داخل در بازار عرضه خواهند شد. اما داستان از چه قرار است؟
این روزها اگرچه در ایران با پیک پنجم کرونا دستوپنجه نرم میکنیم اما اقتصاد دنیا به دوران پساکرونا رسیده و تجارت جهانی به سرعت در حال رشد است. از همینرو قیمت حمل کانتینری توسط کشتیرانیهای بینالمللی و حتی جمهوری اسلامی ایران به شدت افزایش یافته است. قیمت حمل هر کانتینر ۴۰فوتی از چین به بندرعباس بین ۸۵۰۰تا ۹هزار دلار برای واردکنندگان تایر هزینه در بردارد که برای یک کانتینر ۴۰فوتی تایر ۲۴-۱۲ نزدیک یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ازای هر حلقه تایر. اما از سوی دیگر هزینه حمل کشتیرانی از هندوستان به بندر چابهار معقول است و طی ۱۴روز کالا از هند به ایران میرسد، دقیقا دو ماه و نیم کمتر از مسیر چین به ایران آنهم با هزینهای به مراتب پایینتر و معادل یکهزار و ۶۰۰دلار به ازای هر کانتینر. در این شرایط که شرکتهای واردکننده تایرهای دولتی هنوز به تعهدات ارزی خود عمل نکردهاند اما بسیاری از آنها سراغ بازار هندوستان و تولیدکنندگان تایرهای بایاس یا همان ۲۴-۱۲های نخی رفتهاند. تایرهایی که به گفته کارشناسان درجه یک نیستند و کیفیتی به مراتب پایینتر از نمونههای داخلی دارند.
با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید قیمت تمامشده فروش این تایرها برای هر جفت دو میلیون تومان است درحالیکه همین محصول را باید بدون تیوب و نوار از گلدستون ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان خریداری کرد یا برند پیروزی را ۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید. ایرانتایر نیز قیمتی ۸میلیون و ۸۰۰هزار تومانی دارد که درمقایسه با قیمت هر جفت ۲میلیون تومان تایرهای هندی هیچ راه رقابتی برای کارخانه های ایرانی باقی نخواهد ماند. کرایه ارزان کشتیرانی از هندوستان به ایران در مقایسه با چین و فعالیت کارخانههایی که حاضر به تولید تایر نخی سنگین آنهم با کیفیت درجه دو هستند، باعث شده است زنگ خطر برای تولید ملی به صدا درآید. البته گویا قرار نیست کابوس ارز دولتی برای واردات تایرهای خارجی از زندگی کارگران ایرانی رخت ببندد.
حال این یک هشدار جدی برای انجمن صنفی صنعت تایر ایران است که گویا در بیاطلاعی کامل به سر میبرد و در مدت زمان محدود سرنوشت برخی کارخانههای تایرسازی که وابستگی کامل به تولید محصولات بایاس سنگین دارند، به مخاطره خواهد افتاد.
احتمال واردات تایرهای بایاس هندی به یکچهارم قیمت ایرانیها
یک خبر داغ برای تولیدکنندگان تایرهای سنگین نخی که در صورت عملی شدن باید با برای دو سال با تولید خداحافظی کنند!
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=15514