به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، مدتهاست انجمن صنعت لاستیک در تلاش است قیمتگذاری این کالا را از شیوه دستوری خارج کند تا روند تولید این کالای استراتژیک دچار تهدید نشود. ازسویدیگر باوجود آنکه عرضه این کالا را در بورس متوقف کردند اما از عرضه خودرو در بورس حمایتهای زیادی شد، حالا پیشنهاد این انجمن تحلیل قیمتگذاری تایرها براساس عرضه و تقاضاست. در این زمینه رئیس انجمن صنعت لاستیک گفت: «دوده صنعتی که وزن زیادی در صنعت تایر دارد و ۲۳درصد هزینه و وزن تایر را تشکیل میدهد نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشته است. همچنین کائوچوی مصنوعی بهعنوان ماده اولیه تولید لاستیک بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته، در حالیکه قیمت محصول نهایی فقط ۳۰درصد افزایش یافته است. با این حال دولت میخواهد از جیب تولیدکنندگان لاستیک به دلالان سود برساند چون تفاوت قیمت لاستیک از تولید تا بازار باتوجه به انواع لاستیک بین ۱۵ تا ۶۰ درصد وجود دارد.» عبدالمالکی عنوان کرد: «اختلاف قیمت سایزهای مختلف لاستیک، زیاد است و بیشترین تفاوت در لاستیکهای TBR یعنی لاستیکهای رادیال باری-اتوبوسی به چشم میخورد، ابته در تایرهای خودروهای سواری هم تفاوت قیمت وجود دارد.» وی ضمن تشریح مطالبه تولیدکنندگان لاستیک اظهار کرد: «خروج لاستیک از شمول قیمتگذاری و اینکه قیمتگذاری توسط واحدهای صنفی براساس رقابت و عرضه و تقاضا تعیین شود، کمک بانکها به پروژههای روی زمینمانده، اعطای تسهیلات و همچنین حمایت مالی از حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری در صنعت تایر بلاتکلیف ماندهاند. خواستههای ما از دولت حذف بوروکراسی از صادرات و افزایش سهمیه صادرات لاستیک است.»
رئیس انجمن صنعت لاستیک:
قیمت گذاری تایر باید توسط واحدهای صنفی و براساس عرضه و تقاضا تعیین شود
دوده صنعتی که وزن زیادی در صنعت تایر دارد و ۲۳درصد هزینه و وزن تایر را تشکیل میدهد نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشته است. همچنین کائوچوی مصنوعی بهعنوان ماده اولیه تولید لاستیک بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشت.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=19625