به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای تحول در صنعت خودرو که اسفندماه سال گذشته صادر شد اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو داشت.
در بند ۴ فرمان ۸ مادهای رئیس جمهور آمده است به منظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار، متناسبسازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو درسال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
پیرو این موضوع سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در ۲۱ اردیبهشت امسال اعلام کرد که واردات خودرو در دولت به تصویب رسیده است. پس از اعلام این خبر اظهارات مختلفی درباره تصویب آئیننامه واردات خودرو و زمان واردات خودرو نقل شد تا اینکه منوچهر منطقی معاون وزیر صمت در ۲۱ تیرماه امسال اعلام که واردات خودرو تا شهریور انجام میشود.
اما با وجود این اظهارات هنوز هیچ خبری از واردات خودرو نیست و فقط وزیر صمت در روز ۲۶ مرداد در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد که آئیننامه واردات خودرو نهایی شده و روز شنبه هفته آینده اعلام میشود.
* منطقی: واردات خودروهای دست دوم امکانپذیر نیست
به گزارش فارس، با گذشت چند روز از وعده وزیرصمت در مورد زمان ابلاغ آییننامه واردات خودرو، هنوز این آئیننامه ابلاغ نشده است اما پیش از این منوچهر منطقی گفته بود که در آئیننامه تدوین شده واردات خودروهای دست دوم امکانپذیر نیست و برای واردات خودروهای اقتصادی مشوقهایی در نظر گرفته شده است.
* سیاهکلی: پیشنهاد مجلس درباره قیمت واردات خودرو
لطفالله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به فارس گفت اگرچه اعلام شده است که آئیننامه واردات خودرو در دولت تصویب شده است اما از مفاد آن اطلاعی ندارم.
وی بیان داشت: پیشنهاد مجلس واردات تا ۷۰ درصد سقف تعیین شده با قیمت تا ۲۵ هزار دلار و بقیه آن یعنی ۳۰ درصد با قیمت بالای ۲۵ هزار است اما واردات ۷۰ درصد با مالیات و عوارض کمتر و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و واردات خودروهای بالای ۲۵ درصد نیز پلکانی تعیین شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تاکید وزارت صمت درباره واردات خودرو با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار به عنوان خودرو اقتصادی گفت: این پیشنهاد دقیق و کارشناسی نیست ضمن اینکه مجلس خودروهای کمتر از ۲۵ هزار دلار را خودروی اقتصادی میداند.
رافع: واردات خودرو به ازای صادرات فرش
در کنار این گمانهزنیها برای چگونگی واردات خودرو فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به بخشی از آئیننامه واردات خودرو، گفت: براساس آئیننامه واردات خودرو، هر صادرکنندهای که بتواند ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کند می تواند به ازای ارز حاصل از این صادرات خودرو وارد کند.
البته نکته قابل تامل در این باره این است که صادرات فرش کشور طی سالهای اخیر افت شدید داشته است و ارزش کل صادرات فرش دستباف در سالهای اخیر رقمی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار بوده است.
* حاجی آقا میری: اجرای سیاست واردات در ازای صادرات فرش به این صنعت لطمه زد
سیدرضا حاجی آقا میری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با واردات خودرو در ازای صادرات فرش بیان داشت: این موضوع سابقه دارد و اولین تجربه آن به اوایل انقلاب بازمیگردد، در آن دوره نیز اعلام شد که در ازای صادرات فرش ایرانی میتوان کالاهایی وارد کرد و همین موضوع باعث شد که شرکتهایی مانند ایران خودرو به این عرصه وارد شوند.
وی بیان داشت: اجرای این سیاست آسیب جدی به صنعت فرش ایران وارد کرد و با توجه به این که برای شرکتها واردات کالا سود قابل توجهی داشت، بنابراین حاضر بودند که صادرات فرش را با هر قیمتی انجام دهند بنابراین ما با روندی مواجه شدیم که فرش ایرانی را با قیمتپایینتر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش میرساندند و این موضوع به بازار فرش ایران آسیبی جدی وارد کرد.
وی بیان داشت: بر اساس اطلاعات ارائه شده، اگر صادرکنندهای ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد میتواند در ازای آن واردات خودرو داشته باشد. این در حالی است که امروز کل آمار صادرات فرش ایران عددی در همین حدود است، پس این که بگوییم فرد یا شرکت صادراتی وجود دارد که این حجم از فرش را صادر میکند، اساسا با واقعیت سازگار نیست. پس با این قانون این احتمال وجود دارد که بار دیگر شرکتهایی از بیرون با هدف سودآوری از واردات خودرو، به حوزه فرش ورود کنند و بدون صادرات واقعی و طبیعی، اقدام به ایجاد آمارهای لازم برای واردات خودرو بکنند.
برخی از شروط واردات خودرو در آئیننامه/واردات خودروهای دست دوم ممنوع است
به گفته مقامات مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت بازرگانان تعیین میکنند که خودرو از چه کشوری وارد و سقف قیمت واردات خودرو ۲۰ هزار دلار تعیین شده است.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=19850